Browsing by Author "Plichta, Piotr. Promotor"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Different Role Perceptions and Practices Among Israeli High School Homeroom Educators and Subject Teachers(2018) Bar Gosen, Noah; Pyżalski, Jacek. Promotor; Plichta, Piotr. PromotorW izraelskim systemie edukacyjnym istnieją dwie zdefiniowane zawodowe role nauczycieli: wychowawcy, którzy koncentrują się na aspektach wychowawczych i nauczycielach przedmiotowych, którzy koncentrują się na kwestach dydaktycznych (Ministerstwo Edukacji, rozporządzenie w sprawie służby personelu, 2018). Badania miały na celu eksplorację postrzegania swojej roli przez te dwie grupy nauczycieli. W badaniach przyjęto podejście triangulacyjne. Najpierw odbyły się półstrukturalne wywiady z 12 wychowawcami. Jakościowa analiza danych stanowiła podstawę kwestionariusza do badań kwestionariuszowych nauczycieli (N = 130). Wyniki pokazały różnice między tymi dwoma grupami nauczycieli, w obszarze celów i zadań zawodowych, holistycznego spojrzenia na swoich uczniów; roli nauczania, oraz relacji z rodzicami uczniów. Wyniki nie wykazały istotnych różnic w statusie szkolnym, częstotliwościach zachowań zakłócających, wdrażaniu praktyk instruktażowych i określaniu wyzwań zawodowych. Zaleca się adaptacje procesów przygotowawczych nauczycieli do obydwu ról, a także sposoby współpracy między tymi grupami. Warto prowadzić dalsze badania ze szczególnym uwzględnieniem percepcji własnej roli przez nauczycieli.