Browsing by Author "Pogonowski, Jerzy. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Językowa definicja sytuacji w tekstach katolickich rytuałów obrzędów przejścia.(2010-06-08T13:01:36Z) Kamasa, Victoria; Pogonowski, Jerzy. PromotorCelem pracy jest określenie językowej definicji sytuacji zawartej w tekstach czterech katolickich rytuałów obrzędów przejścia: obrzędach chrztu, bierzmowania, ślubu i pogrzebu. Podstawowe pytanie badawcze można zatem sformułować następująco: jaka definicja sytuacji jest kreowana poprzez teksty tych obrzędów? Punktem wyjścia dla prowadzonych analiz jest koncepcja dramaturgiczna E. Goffmana, w której każda interakcja widziana jest jako przedstawienie, podczas którego każdy uczestnik stara się wywrzeć i podtrzymać pewne wrażenie na pozostałych uczestnikach. W kategoriach goffmanowskich pytanie badawcze może więc być sformułowane następująco: „Wywarcie jakich wrażeń jest wpisane w teksty badanych obrzędów?”. Do identyfikacji wrażeń posłużyły teoria metafor poznawczych Johnsona i Lakoffa oraz teoria aktów mowy, w wersji proponowanej przez Searle’a, a konkretnie warunki uczciwości postulowane przez Searle’a dla poszczególnych aktów mowy. Poza identyfikacją wrażeń w pracy opisano także podstawowe środki perswazyjne służące ich wzmacnianiu oraz egzemplifikacje dla postulowanych wrażeń.Item Językowe i filozoficzne uwarunkowania logiki buddyjskiej(2014-05-20) Lipnicki, Michał; Pogonowski, Jerzy. PromotorCelem dysertacji jest opracowanie metody interpretacji indyjskiej logiki buddyjskiej zgodnej z jej uwarunkowaniami filozoficznymi oraz specyfiką języka, w którym była wyrażana – sanskrytu. Punktem wyjścia dla przeprowadzonych analiz jest określenie determinant rozwoju refleksji logicznej w Indiach oraz zestawienie ich z analogicznym procesem, który miał miejsce w Starożytnej Grecji. Natomiast w części poświęconej analizie lingwistycznej zbadano, jak specyfika sanskryckich środków językowych używanych w buddyjskich schematach rozumowania: negacji, partykuły eva oraz związku między tezą i racją wyrażanym w ablatywie wpłynęła na specyfikę oraz strukturę logiczną buddyjskich propozycji. Do analiz używamy semantyki pozostającej w zgodzie z buddyjskimi założeniami ontologicznymi – logikę fikcji J. Paśniczka. Schematy rozumowania opisujemy w kategoriach współczesnej teorii argumentacji M. Tokarza.