Browsing by Author "Polak, Tomasz. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Diagramy fazowe i własności dynamiczne silnie skorelowanych bozonów sieciowych i mieszanin bozonowo-fermionowych(2017) Sajna, Adam; Micnas, Roman. Promotor; Polak, Tomasz. PromotorNiniejsza rozprawa doktorska, została poświęcona teoretycznej analizie modeli silnie skorelowanych bozonów i ich rozszerzenia na przypadek mieszanin bozonowo-fermionowych. Głównym celem pracy było zbadanie diagramów fazowych oraz dynamiki silnie skorelowanych układów bozonowych. W szczególności przeanalizowano wpływ geometrii sieci, efektów orbitalnych pola magnetycznego, wzajemnych oddziaływań między bozonami, temperatury oraz składnika fermionowego na podukład bozonowy w mieszaninach bozonowo-fermionowych. Ponadto w trakcie badań rozwinięto metody operatorowe i funkcjonalne, które pozwoliły na bardziej efektywną analizę korelacji międzycząstkowych i efektów temperaturowych występujących w rozważanych modelach. Na rozprawę składa się cykl sześciu artykułów i wprowadzenie w języku angielskim. Dzięki zastosowanym metodom obliczeniowym przeprowadzono również termometrię ultra zimnych gazów atomowych. Dokonano tego za pomocą symulacji teoretycznych przedstawionych w pracy, które następnie porównano z danymi eksperymentalnymi. Wykazano, że efekty temperaturowe nie mogą być zaniedbywane w analizie ilościowej danych eksperymentalnych. Ponadto, analizie poddano rozszerzoną wersję modelu Bose-Hubbarda, tzn. rozważono bozonowo-fermionowy model Hubbarda z oddziaływaniem rezonansowym. W rozprawie, skupiono się na wpływie członu konwertującego i oddziaływania bozonowego na stabilność fazy nadciekłej.Item W oczekiwaniu na Paruzję. Myśl eschatologiczna w prawosławnym piśmiennictwie słowiańskim do początku XVI wieku(2011-05-16T07:24:18Z) Dziadul, Paweł; Polak, Tomasz. PromotorMonografia stanowi prezentację idei eschatologicznych w literaturze obszaru Slaviae Orthodoxae. Idea końca świata i Drugiego Przyjścia Chrystusa stała się kluczowym i fundamentalnym elementem uniwersalnej kultury chrześcijańskiej. Eschatologia determinowała główny cel historii i kierunek rozwoju kulturowego. Słowiańsko-prawosławna myśl eschatologiczna rozwijała się pod bezpośrednim wpływem Bizancjum, choć słowiańskie kultury prawosławne adaptowały idee eschatologiczne odpowiednio do swych potrzeb i tendencji rozwojowych. Z jednej strony, chrześcijańskie idee eschatologiczne na obszarze Slaviae Orthodoxae wypływały ze wspólnych źródeł (biblijno-patrystycznych i bizantyńskich), a z drugiej zyskiwały oryginalną interpretację pod wpływem nowego kontekstu historycznego. Wiele istotnych wydarzeń i fenomenów w bułgarskiej, serbskiej i ruskiej (rosyjskiej) historii zyskało zbliżoną apokaliptyczną interpretację dzięki wspólnemu korpusowi tekstów apokaliptycznych. Ponadto idee eschatologiczne były wykorzystywane do kreowania ideologii państwowej, jak na przykład idea „trzeciego Rzymu” na XVI-wiecznej Rusi Moskiewskiej czy idea „nowego Izraela” w XIII-wiecznej Serbii. Skoncentrowane były one głównie na kreacji swoistego ekskluzywizmu eschatologicznego, implikującego koncepcję nowego „narodu wybranego” czy „jedynej prawdziwej wiary”, co wydawało się szczególnie znaczące w obliczu nadchodzącego końca świata. Myśl eschatologiczna na obszarze Slaviae Orthodoxae płynęła ze wspólnych źródeł do XVI wieku. W okresie tym możemy obserwować istotne zmiany i kryzys bizantyńskiej tożsamości kulturowej, co przygotowało grunt pod przyszłą zmianę w XVII-XVIII wieku.