Browsing by Author "Prokop, Izabela. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Refleksyjność u nauczycieli i kandydatów na nauczycieli języków obcych(2014-04-08) Witkowska, Magdalena; Prokop, Izabela. PromotorRefleksja, czyli zgłębiony namysł człowieka nad słowem, czynem czy postawą, jest zagadnieniem od dawna rozważanym przez licznych filozofów i psychologów. Myśli refleksyjne, często wyrażane w słowie pisanym i mówionym, mają duże znaczenia zarówno w sferze życia osobistego, jak i zawodowego. Refleksja w pracy zawodowej nauczycieli, tj. refleksja przed, w trakcie i po działaniu odgrywa niezwykle ważną rolę w procesie nauczania-uczenia się, w tym nauczania i uczenia się języków obcych. Istnieją liczne techniki wspierania refleksji, z których kompetentny nauczyciel powinien korzystać, aby doskonalić swe umiejętności i wiedzę przede wszystkim z zakresu dydaktyki, psychologii i pedagogiki. Nauczyciel języków obcych pełni liczne role w klasie, zatem powinien stale rozwijać swoje kompetencje, w tym umiejętności planowania i przeprowadzania lekcji. Proces przygotowania kandydata do prowadzenia zajęć z języka obcego odbywa się według standardów kształcenia nauczycieli, które również odwołują się do idei refleksyjnego przygotowania do zawodu. Wsparciem w kształceniu refleksyjnych i autonomicznych nauczycieli języków obcych są liczne modele i programy refleksyjnego kształcenia kandydatów i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Niniejsza rozprawa doktorska prezentuje dwa badania dotyczące refleksyjności kandydatów i nauczycieli języków obcych. Pierwsze z nich to badanie refleksji w działaniu, które zostało przeprowadzone z zastosowaniem protokołu głośnego myślenia (TAP) i nagrań wideo. Drugie natomiast dotyczy refleksji nad działaniem, gdzie zastosowano ankietę. Wnioski zgłębiają wiedzę na temat form i treści refleksji dokonywanych przez nauczycieli języków obcych w Polsce.Item Semantyczno-leksykalna analiza terminologii z dziedziny logistyki w parze język niemiecki - język polski(2020) Janiak, Tomasz; Prokop, Izabela. Promotor; Kic-Drgas, Joanna. PromotorCelem pracy jest charakterystyka niemieckiej terminologii logistycznej, przeprowadzona na po-trzeby analizy kontrastywnej w parze język niemiecki - język polski, w kontekście specyfiki interdyscyplinarnej dziedziny wiedzy i praktycznego zastosowania, jaką jest logistyka, w perspektywie niemiecko-polskiej komunikacji specjalistycznej. Rozdział pierwszy rozprawy jest poświęcony badaniom języków specjalistycznych i badaniom terminologicznym. W drugim rozdziale zdiagnozowano stan wiedzy i badań opisujących język logistyki. Rozdział trzeci jest syntetycznym opisem najważniejszych nurtów, koncepcji i strategii logistycznych. W kontekście tematyki pracy niezwykle ważnym wątkiem jest zwrócenie uwagi na znaczenie wkładu współczesnych autorów niemieckich w tworzenie potencjału intelektualnego oraz rozwiązań technicznych i organizacyjnych, które mają swoje korzenie w Niemczech, ale zostały wdrożone również w Polsce, a tym samym miały wpływ na kształtowanie się polskiej terminologii logistycznej. Zagadnienia te są przedmiotem rozważań rozdziału czwartego. Rozdział piąty zawiera opis wykorzystanych metod badawczych. W rozdziale szóstym przeprowadzono analizę formalnojęzykową słownictwa logistycznego, zidentyfikowanego w toku badania korpusowego. Rezultatem przeprowadzonych analiz jest ujawnienie terminów kluczowych konstytuujących logistykę oraz opis modeli ich tworzenia. Przedmiotem rozdziału siódmego jest badanie typów terminów oraz typów relacji semantycznych leksykonu terminologicznego logistyki, przeprowadzone w kontekście jej podziału tematycznego.