Browsing by Author "Przybylski, Marek"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Duszpasterstwo księży diecezjalnych oraz kapelanów wojskowych w latach 1919-1939 na terenie Okręgu Korpusu nr VII(2014-10-14) Przybylski, Marek; Lapis, Bohdan. PromotorPrzedstawiona praca sytuuje się na styku badań nad historią wojskowości oraz żołnierskiej religijności, przedstawiając dzieje wojskowej kultury religijnej na terenie jednego z okręgów wojskowych w okresie II Rzeczypospolitej. Założone cele pracy badane są według metody opartej na układzie chronologiczno-problemowym. Pracę rozpoczyna pierwszy rozdział, opisujący zmiany, jakie następowały na przestrzeni wieków w stosunku religii chrześcijańskiej do wojny. Kolejny rozdział opisuje polskie tradycje posługi duszpasterskiej wśród wojska. Polska była państwem wieloetnicznym, wieloreligijnym. Rozdział trzeci zawiera charakterystykę struktury wyznaniowej i narodowościowej w armii, stosunku duchowieństwa katolickiego do mniejszości wyznaniowych i narodowych. Rozdział czwarty dotyczy struktury duszpasterskiej w okresie powstania wielkopolskiego, wojny polsko-bolszewickiej i okresu pokoju. Następnie omówione są wojskowe miejsca sakralne. Rozdział szósty poświęcony jest wojskowym rytuałom, obrzędom religijnym i ceremoniom. Pozaduszpasterska działalność kapelanów opisana jest w ostatniej części pracy. Przedstawiona w dysertacji kultura religijna Wojska Polskiego została w roku 1939 poddana próbie, z której mimo przegranej kampanii wrześniowej wyszła zwycięsko.Item Odpowiedzialność karna dyrektora i nauczyciela w zakresie naruszenia przepisów BHP w szkole(Wydawnictwo Rys, 2012) Przybylski, MarekMonografia jest poświęcona odpowiedzialności karnej, jaka ciąży na dyrektorze szkoły i nauczycielu za naruszenia przepisów BHP. Zagadnienie to, jest ważne przede wszystkim ze względu na dość wysoki poziom wypadkowości w szkole, jak też rosnącą świadomość prawną obywateli. Według najnowszych danych liczba ciężkich wypadków w polskiej szkole przewyższa liczbę nieszczęśliwych zdarzeń w takich dziedzinach jak budownictwo, górnictwo, czy przetwórstwo przemysłowe. Natomiast rosnąca świadomość prawna obywateli powoduje, że rodzice zaniepokojeni stanem bezpieczeństwa swoich dzieci w szkole o swoich zastrzeżeniach w tym zakresie informują, już nie tylko dyrektora szkoły, czy policję, ale również prokuraturę i media. Szczególnie sytuacje takie mają miejsce, gdy naruszenie zasad bezpieczeństwa w szkole kończy się doznaniem obrażeń przez dziecko. Stąd też, coraz częściej dyrektorzy szkół czy nauczyciele pociągani są za naruszenie przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny nie tylko do odpowiedzialności dyscyplinarnej, cywilnoprawnej, ale i karnej. Informacje o takich sytuacjach pojawiają się coraz częściej w mediach. Opracowanie opisuje podstawowe pojęcia z dziedziny BHP, a następnie przedstawia obowiązki jakie ciążą na dyrektorze i nauczycielu. Rozgraniczenie dyrektora i nauczyciela spowodowane jest innym statusem prawnym obydwu stanowisk. Dyrektor w myśl polskiego prawa jest funkcjonariuszem publicznym, a nauczyciel tylko korzysta z uprawnień funkcjonariusza publicznego. Nadto dyrektor w polskim systemie oświaty pełni funkcję pracodawcy, co skutkuje dodatkową odpowiedzialnością. W pracy przedstawiono w miarę możliwości stan faktyczny, jaki powinien być tzw. stan wzorcowy - odnosząc się do poszczególnych przepisów wynikających z ustaw, rozporządzeń. Przedstawiono orzecznictwo sądów polskich odnoszące się do powyższych kwestii. Nadto przedstawiono zalecenia wynikające z zasad pracy w szkole wypracowanych na przestrzeni wielu lat, które umożliwiają bezpieczną prace nauczycieli i bezpieczny pobyt uczniów w placówce. Zaprezentowano możliwe niebezpieczeństwa i zagrożenia, jakie wynikają z nierespektowania przepisów w zakresie bhp, a następnie przedstawiono możliwe sankcje karne wynikające z norm prawa polskiego. Monografia stanowi zbiór informacji przydatnych wszystkim dyrektorom i nauczycielom, niezależnie od typu i profilu szkoły i ma na celu przynajmniej w jakimś stopniu, uchronić wymienione osoby przed popełnieniem błędów skutkujących ponoszeniem odpowiedzialności karnej. Zapoznać się z uwagami w niej zawartymi powinni, także studenci studiów pedagogicznych, którzy w przyszłości będą wykonywać zawód nauczyciela, czy pełnić funkcję dyrektora szkoły. Tylko znając możliwe zagrożenia, można właściwie ocenić ryzyko w danej sytuacji, a co za tym idzie świadomie podjąć lub zaniechać podjęcia określonych działań. Jednakże należy mieć na uwadze możliwość grożących nam sankcji, także w określonych przypadkach odpowiedzialności karnej za niewłaściwe, błędne wybory. Prócz odpowiedzialności karnej, cywilnej oraz służbowej pamiętać należy, także o następstwach psychicznych, moralnych, jakie nierzadko dotykają osobę odpowiedzialną za wypadek z udziałem dziecka. Charakterystyka tego szczególnego miejsca, jakim jest szkoła powoduje, że nie można zlikwidować całkowicie możliwości powstania zagrożeń - wynika to z obecności czynnika losowego w wypadkowości uczniów i pracowników, dzieci oraz dorosłych. Właściwie dobrani ludzie pełniący odpowiedzialne funkcje nauczyciela oraz dyrektora pozwolą znacząco ograniczyć ryzyko zaistnienia niebezpiecznych zdarzeń. Przestrzeganie przepisów i zasad BHP przez nauczyciela oraz dyrektora z pewnością w wielkim stopniu wpływa na zmniejszenie liczby wypadków. Świadomość tego faktu oraz odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów przebywających pod opieką placówki, powinna motywować wszystkich pracowników do nieustannej jego analizy oraz podejmowania czynności w celu poprawy, a działania dyrektora jako funkcjonariusza publicznego oraz pracodawcy w szczególności powinny nosić znamiona nieprzerwanego procesu ukierunkowanego na ciągłe dążenie do poprawy bezpieczeństwa.Item Publiczna egzekucja Arthura Greisera w poznańskiej prasie(Dom Wydawniczy Elipsa, 2012) Przybylski, MarekPubliczne egzekucje od zawsze przyciągały widzów, wystarczy wspomnieć tłumy gawiedzi otaczające szafoty w średniowieczu lub tysiące widzów obserwujących arystokratów francuskich wiezionych na Plac Rewolucji. Również w Polsce publiczne kaźnie cieszyły się sporym zainteresowaniem. Ostatnia publiczna kaźń w Polsce miała miejsce 21 lipca 1946 r. w Poznaniu, kiedy to stracono Arthura Greisera. Na stokach cytadeli poznańskiej zgromadził się około 100 tysięczny tłum który obserwował wykonanie wyroku. Dla lepszego poznania przyczyn takiego zainteresowania niezbędne jest zbadanie w jaki sposób prasa lokalna relacjonowała przebieg procesu, w którym wnioskowano o karę główną, egzekucję oraz jakie były reakcje po wykonaniu wyroku. Skupić należy się na prasie, gdyż w zniszczonej wojną Wielkopolsce była ona w owym czasie głównym medium.Item Sporty jeździeckie w mediach II RP(Dom Wydawniczy Elipsa, 2013) Przybylski, Marek; Jarosz, Marta; Drzewiecki, Piotr; Płatek, PawełSporty jeździeckie odgrywały w II Rzeczypospolitej poważną rolę. Uznawane była za sport prestiżowy. Znaczącą część uprawiających ten sport stanowili zawodowi wojskowi. Niewątpliwy wpływ miało na to duże nasycenie oddziałami konnymi ówczesnej armii, nadto od oficerów wymagano by uprawiali jedną z dyscyplin sportowych a jazda konna i szermierka były szczególnie popularne. Zawody jeździeckie relacjonowane były przez media a zwycięzcy stawali się dla bohaterami. Abstract: Horse riding played significant role in the Second Polish Republic. They were considered as prestigious. Much of practicing these sports were professional soldiers. Undoubted influence on that situation had the saturation in horse units in their army, moreover – officers were required to practice any sport discipline, where horse riding and fencing were the most popular. Horse riding competitions were reported by the media and winners became heroes.Item Wielkopolscy wojskowi kapelani pomocniczy 1919-1939(Wielkopolskie Towarzystwo Kulturalne w Poznaniu, 2012-02) Przybylski, MarekWielkopolscy wojskowi kapelani pomocniczy 1919-1939 Streszczenie: Praca opisuje działalność wobec wojska wielkopolskich księży należących do archidiecezji gnieźnieńskiej i poznańskiej w okresie II Rzeczpospolitej. Duszpasterstwo kapelanów pomocniczych stanowiło łącznik między duszpasterstwem wojskowym oraz cywilnym, między państwem oraz kościołem i jako takie wpływało na postrzeganie wojska w garnizonach oraz integrowało jednostkę wojskową z społecznościami lokalnymi.