Browsing by Author "Przybylski, Ryszard K. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Jak przeczytać grę i zagrać w literaturę? Kategoria gry w kontekście różnych teorii: literatury, kultury i mediów(2019) Czerniuk, Julia; Przybylski, Ryszard K. PromotorW związku z początkiem epoki cybernetyzacji zmieniła się istota i miejsce rodzenia się sztuki. Materia cyfrowa, jako szybko reagująca na zmianę substancja, pozwala na tworzenie płynnych dzieł, podlegających ciągłym wpływom nie tylko ze strony twórcy, ale także ze strony odbiorcy. Czytelnika i widza zastępuje gracz, któremu nie wystarcza już samo obcowanie z kulturą. Gracz chce być zaangażowany, obecny przy powstawaniu dzieła. Nie chce być on wyłącznie dopełnieniem sztuki, chce być jej wypełnieniem, integralną częścią nie tylko na etapie odbioru. Dlatego im wcześniej może dołączyć do aktu twórczego, tym czuje się bardziej usatysfakcjonowany. Dla niego liczy się sztuka w całości oddana w jego ręce. Niniejsza praca jest próbą uchwycenia momentu zmian w statusie odbiorcy różnych dzieł kultury. Poruszone w niej zostaną zagadnienia wchodzące w zakres badań współczesnego literaturoznawstwa, teorii literatury, teorii gier oraz teorii mediów. Głównym celem dysertacji jest porównanie sposobów odbioru teksów literackich (zarówno tych o linearnej, jak i nielinearnej strukturze) oraz gier komputerowych i określenie, w jakich działaniach objawia się przyjęcie postawy gracza przez współczesnego odbiorcę. Odwołania do różnych tekstów literackich i gier komputerowych posłużą potwierdzeniu tezy, że literatura i gry są ze sobą tożsame w takim samym stopniu, w jakim się między sobą różnią.Item Leopold Tyrmand jako idol. Sposoby kreowania mitu twórcy w kulturze PRL-u(2018) Wiśniewska, Marta; Przybylski, Ryszard K. PromotorPopularność Tyrmanda, dziś i ponad pół wieku temu, nie jest związana z jakością artystyczną jego książek, ale z jego stylem życia i biografią. To styl życia dandysa, opisującego ukochane rodzinne miasto, Warszawę, zwalczającego komunizm elegancją minionej epoki i zamiłowaniem do jazzu. Podzieliłam moją pracę na dwie części. Pierwsza dotyczy kultury w powojennej Polsce (polityka kulturalna), ale chciałbym się skupić przede wszystkim na koncepcji idola funkcjonującego w kulturze popularnej. Zakładam, że zrozumienie tej koncepcji w kraju, w którym kultura była tak silnie związana z polityką, różniło się od tego z krajów zachodnich, gdzie kultura oznaczała również przemysł. W socjalistycznej Polsce koncepcja idola nie była ideologicznie akceptowana, ale podejmowano próby stworzenia podobnych ról, choć posługiwano się inną terminologią (socjalistyczny bohater pracy, honorowy aktywista, przywódca itp.). W ten sposób socjalizm wytworzył własnego idola. Różnił się on od zachodniego tak samo, jak socjalistyczna kultura masowa pozostała odmienna od zachodniej kultury popularnej. Druga część mojej pracy to analiza narzędzi autokreacji Tyrmanda, nie tylko literackich. Stąd moje zainteresowanie światem otaczającym autora - ulicą, kawiarnią, mieszkaniem – miejscami, w których przebywali ludzie, decydujący kto i co staje się popularne. Wielu badaczy literatury zgadza się, że autobiografizm jest podstawową cechą twórczości Tyrmanda. Wydaje się, że jedna i ta sama osoba pojawia się we wszystkich jego książkach. Osoba, która (choć ma różne imiona) jest bardzo podobna do samego autora. Literaturoznawcy nie mają również wątpliwości, że literatura była głównym narzędziem do tworzenia mitu pisarza. Chcę dodać opis jeszcze drugiego narzędzia - stylu życia Tyrmanda.