Browsing by Author "Przybyszewska, Alicja"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Archiwum literackie Wincentego Różańskiego w świetle założeń krytyki genetycznej(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2017) Przybyszewska, AlicjaTekst prezentuje spuściznę literacką Wincentego Różańskiego jako materiał badawczy dla krytyki genetycznej. Jest to metodologia pracy dokumentacyjnej, interpretacji i edycji, stawiająca w polu zainteresowania analizę genetyczną tekstu, przygotowanie genetycznego dossier oraz edycję, której celem jest rekonstrukcja etapów powstawania tekstu w formie cyfrowego wydania naukowego. Krytycy genetyczni poddają zatem wnikliwemu oglądowi bruliony i autografy, wprowadzają do badawczego instrumentarium pojęcie przed-tekstu, na który składają się różne wersje tekstu oraz wszelkie notatki i uzupełnienia autora, znajdujące się w obrębie rękopisu. Owe warianty, nie tekst zwany ostatecznym, stanowią w tej koncepcji klucz do zrozumienia procesu twórczego i odkrycia innej historii literatury niż ta, którą ustanawia się na podstawie drukowanego dorobku twórców. Archiwum twórcze Różańskiego, znajdujące się w zbiorach Ośrodka Dokumentacji Wielkopolskiego Środowiska Literackiego (Domu Literatury Biblioteki Raczyńskich), tworzą setki nieopublikowanych, pozostawionych w rękopisach wierszy poety. Stanowią one znakomity materiał do analizy i – być może – wydania genetycznego, którego koncepcję dotyczącą ineditów zaproponował francuski teoretyk badania genezy Pierre-Marc de Biasi.Item Próby ocalenia tragedii w wieku XIX(2013) Przybyszewska, AlicjaThe article outlines the issue of genre-transformation of tragedy in 19th-century Polish drama. The fundamental question is tragedy’s potential after liberation from the most important structural categories of the genre: the three unities, catharsis and anagnorisis. The discussion on the 19th-century patterns of tragedy, derived from contemporary theory, criticism, and theatrical production, are based on research by Marek Dybizbański, who presented an interesting analysis of the problem, which was an important indicator of contemporary literary thought, in his study called "Tragedia polska drugiej połowy XIX wieku — wzorce i odstępstwa" [The Polish Tragic Drama in Late 19th Century — Patterns and Divergence]. The issues discussed were: disproportion between expectations and effects, indicated by repertoires and contemporary debate on drama, lack of standard productions of tragedy, matched by great surplus of texts that tried to set the standard, and by programmatic declarations on how to do it. The author, following Dybizbański’s discussion, focuses on the question why the 19th century in Poland was, for tragedy, a lost time.Item Spuścizna Stefana Balickiego w zbiorach Domu Literatury Biblioteki Raczyńskich(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2015) Przybyszewska, AlicjaCelem artykułu jest prezentacja spuścizny Stefana Balickiego (1899– 1939) oraz perspektyw badawczych, jakie otwierają materiały źródłowe tworzące zbiór. Archiwalia literackie i biograficzne dokumentujące życie i twórczą aktywność poznańskiego pisarza i pedagoga pochodzą z rodzinnych zbiorów autora Chłopców, które zostały przekazane Bibliotece Raczyńskich w 2003 roku. W spuściźnie Balickiego szczególne miejsce zajmują rękopiśmienne bruliony z wierszami i dzienniki, prowadzone w latach szkolnych oraz w okresie działań wojennych, przed osiedleniem się pisarza w Poznaniu. Archiwalia te stanowią zarazem ważny przyczynek do badań nad początkami twórczości Balickiego, naznaczonej intensywną pracą poetycką, którą pisarz niemal zupełnie porzucił w okresie dojrzałej aktywności literackiej. Bruliony zawierają autografy kilkuset tekstów poetyckich powstałych w latach 1916–1922, w ogromnej większości nieopublikowanych. Ważnym dokumentem pracy zawodowej są nadto dzienniki prowadzone przez Balickiego – pedagoga, nauczyciela poznańskiego Prywatnego Gimnazjum Humanistycznego im. A. Mickiewicza. Spuścizna, do tej pory w niewielkim stopniu dostępna badaczom biografii i twórczości Balickiego, jest też ważnym dopełnieniem archiwaliów dotyczących pisarza, zgromadzonych w innych polskich bibliotekach i ośrodkach dokumentacyjnych.Item Teatr Polski w Poznaniu za dyrekcji Edmunda Rygiera (1896-1908)(2013-04-24) Przybyszewska, Alicja; Nowicka, Elżbieta. PromotorPrzedmiotem dysertacji jest historia Teatru Polskiego w Poznaniu dyrekcją Edmunda Rygiera, artysty dramatycznego z Krakowa. Jego dyrekcja w Teatrze Polskim, trwająca 12 lat, była czasem przełomu dla rozwoju lokalnej sceny; nastąpiła wówczas modernizacja repertuaru, poprzez wprowadzenie dramatów naturalistycznych i symbolicznych. Nadto, Rygier doprowadził do przekształcenia prowincjonalnego teatru w przedsiębiorstwo teatralne, przynoszące zyski. Praca doktorska ma dokumentacyjny i analityczny charakter. Dyskurs skupia się na reformach teatralnych dyrektora Rygiera, osadzonych w kontekście ekonomicznej i artystycznej rywalizacji z niemieckim Teatrem Miejskim w Poznaniu. W pierwszej części dysertacji przedmiotem uwagi jest artystyczna droga Rygiera oraz sytuacja sceny poznańskiej przed jego dyrekcją. Druga część dysertacji zawiera prezentację repertuaru Teatru Polskiego na przełomie XIX i XX w. (sztuki dobrze skrojone, dramaty naturalistyczne, historyczne i romantyczne), w celu przedstawienia polityki repertuarowej Rygiera i recepcji wystawionych przez niego sztuk. Do pracy doktorskiej dołączony został aneks, zawierający repertuar Teatru Polskiego z lat 1896-1908, listę artystów zatrudnionych wówczas na scenie poznańskiej oraz indeks wszystkich sztuk, wystawionych w Poznaniu za dyrekcji Rygiera.Item Zawadzki, Witkacy i zapomniane czasopismo poznańskie(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2008) Przybyszewska, Alicja