Browsing by Author "Ramadan, Izabel S."
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Minority Culture, Education and Identity: The Case of Palestinian Arabs in Israel(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Ramadan, Izabel S.The purpose of this article is to address the links between minority culture, education and identity in the context of Palestinian Arabs in Israel (PAI). In an effort to demonstrate the unique socio-political status and cultural orientation of the PAI, the historical background of Palestinians in Israel is provided as well as a description of the educational system in Israel, with emphasis on Arab sector education. Against this background, I examine: (1) issues of education and identity among PAI and (2) the potential for identity conflict. Since the majority of teachers in the Arab sector are women, issues of gender relations are also discussed. The narrative methodology is recommended for further research on the way in which Palestinian Arab teachers, as potential agents of social change, relate to the broader cultural context in which they live and how identity issues are managed and expressed in the context of professional roles. The author of this article is a Palestinian Arab teacher in the Israeli educational system. This provides an opportunity for an in-depth analysis of the phenomena presented from an “insider” perspective.Item Rola czynników kulturowych i społeczno-politycznych w kształtowaniu tożsamości arabskich palestyńskich arabsko-palestyńskich nauczycielek w Izraelu(2019) Ramadan, Izabel S.; Boroń, Aleksandra. PromotorPalestyńscy Arabowie w Izraelu są wyjątkową, rodzimą mniejszością, która zamieszkiwała w różnych okresach historycznych obszar określany jako Palestyna. Od 1948 r. są oni obywatelami państwa Izrael, które pozostaje w przedłużającym się konflikcie zarówno z własnymi obywatelami jak i z sąsiednimi krajami arabskimi. Konflikt izraelsko-palestyński przyczynia się do tworzenia licznych dylematów w kulturze i organizacji różnych instytucji, w tym szkoły. Dotyczy to szczególnie sytuacji arabsko-palestyńskich nauczycielek, które w codziennej rzeczywistości edukacyjnej, są uwikłane w kulturowe dylematy. Z jednej strony znajdują się pod wpływem nakładanych na nie wymagań wypływających z faktu reprezentowania państwowego systemu edukacyjnego – jako nauczycielki, a z drugiej strony są przedstawicielkami kultury mniejszościowej etnicznej oraz religijnej - identyfikują się z własnymi wartościami. Nauczycielki arabsko-palestyńskie wykonując swój zawód stają przed dodatkowymi barierami ze względu na niezgodność tradycyjnych, zbiorowych norm, które podkreślają role rodzinne i wychowawcze w życiu kobiet w stosunku do dzieci, oraz w obliczu współczesnych wyzwań społecznych wobec samorealizacji zarówno osobistej jak i zawodowej kobiet. Stają się one podwójnie zmarginalizowane - jako reprezentantki mniejszości palestyńskiej w Izraelu i jako kobiety w arabsko-palestyńskim społeczeństwie patriarchalnym. Prezentowane badania mieszczą się w paradygmacie badań jakościowych, należą do dziedziny krytycznych badań społecznych i wykorzystują metodę narracyjną. Celem jest ukazanie w jaki sposób badane nauczycielki arabsko-palestyńskie w Izraelu zarządzają i wyrażają swoją tożsamość osobistą i zawodową. Główne pytanie badawcze brzmi: Jak czynniki kulturowe i społeczno-polityczne kształtują tożsamość palestyńskich arabskich nauczycielek w Izraelu? W badaniach opracowano typologię tożsamości, aby pomóc w zorganizowaniu bogatych narracji badanych 22 studentów studiów magisterskich w ramach jednolitych ram koncepcyjnych.