Browsing by Author "Rochatka, Weronika"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Trening mózgu. Potrzeba indywidualizacji w terapii opartej na neurofeedbacku(Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, 2021-08) Rochatka, Weronika; Klichowski, MichałAlthough neurofeedback is used in the treatment of many disorders, little is said about the need for individualization in such therapy. It may be particularly related to intellectual disabilities, where children's competences are very diversified. Therefore, we re-analyzed the results of our previous study on neurofeedback and developed a package of recommendations that allow to adjust the neurofeedback procedure to the individual characteristics of the patient. Our findings may be useful for practitioners working with this method, but also for researchers analyzing the effectiveness of neurofeedback therapy.Item Zastosowania neurofeedbacku w edukacji matematycznej: Eksperyment SpeedMath z udziałem uczniów wyższych klas szkoły podstawowej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021-06-22) Przybyła, Tomasz; Duszczak, Maria; Kruszwicka, Agnieszka; Rochatka, Weronika; Klichowski, Michał; Przybyła, TomaszChoć neurofeedback jest szeroko wykorzystywany w edukacji, trudno jest określić poziom skorelowania dostarczanych przez niego neuroparametrów z „realnymi” atrybutami uczących się matematyki, a w konsekwencji ocenić potencjał stosowania neurofeedbacku w edukacji matematycznej. Jaki byłby bowiem jego sens, gdyby tego typu parametry okazały się jedynie nieskorelowanymi z rzeczywistością artefaktami? W tym projekcie postanowiliśmy zatem sprawdzić, czy dane (neuroparametry) generowane przez MindWave (jedno z najpopularniejszych narzędzi neurofeedbacku) podczas wykonywania zadań arytmetycznych (w przypadku naszego eksperymentu były to ćwiczenia zaimplementowane w grę SpeedMath) są skorelowane z różnymi cechami poznawczymi ucznia czy innego typu danymi dotyczącymi jego funkcjonowania umysłowego. Postawiliśmy hipotezę, że średnia wysoka koncentracja podczas wykonywania zadania matematycznego czy umiejętność jej kontrolowania podczas takiego zadania, stanowiące rdzeń neuroanalityczny arytmetycznego treningu biofeedback EEG, powinny korelować z małą liczbą błędów dokonywanych podczas obliczeń, czy z ogólnymi dobrymi kompetencjami matematycznymi, a także z wysokimi wskaźnikami umiejętności koncentrowania się obliczonymi innymi – nie opartymi na EEG – metodami. I vice versa. Uzyskane przez nas wyniki okazały się bardzo zaskakujące i rzucają one nowe światło na to, który z parametrów generowanych przez urządzenia typu MindWave warto wykorzystywać w rzeczywistości edukacyjnej, jeśli neurofeedback ma stać się efektywną formą technologicznego wspomagania dydaktyki matematyki.