Browsing by Author "Rybska, Eliza. Promotor"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Płazy i gady w ujęciu środowiskowym i funkcjonalnym, jako przykład w kształceniu przyrodniczym uczniów(2019) Chyleńska, Zofia Anna; Rybska, Eliza. Promotor; Jurczyszyn, Mirosław. PromotorCelem badań było zaprojektowanie, wdrożenie i ewaluacja interwencji dydaktycznej. Interwencja ta polegała na rekonstrukcji edukacyjnej, która miała za zadanie poznanie prawidłowych koncepcji i poprawienie błędnych koncepcji uczniów (określonych jako alternatywne) i doprowadzenie wyraźnych do postępów w nauce. Projekt składał się z trzech etapów: (1) poznania prawidłowych i nieprawidłowych (określonych jako alternatywne) koncepcji uczniów na temat płazów i gadów za pomocą ankiet i wywiadów pogłębionych, (2) poznania koncepcji charakterystycznych dla źródeł wiedzy naukowej uczniów dzięki analizie treści podręczników oraz wywiadów pogłębionych z nauczycielami, (3) zaprojektowanie i ewaluacja przeprowadzonych zajęć na podstawie wniosków wynikających z dwóch wcześniejszych faz. Uczniowie mieli różnorodne koncepcje i alternatywne koncepcje dotyczące płazów i gadów. Na ich podstawie oraz koncepcji wynikających ze źródeł wiedzy naukowej uczniów przeprowadziłam interwencję dydaktyczną. Po interwencji koncepcje uczniów były znacznie bardziej rozwinięte, gdyż uczniowie zaczęli postrzegać płazy i gady mniej powierzchownie, nie tylko z perspektywy ich budowy. Zaczęli też zdawać sobie sprawę z potrzeby ochrony tych zwierząt w ich naturalnym środowisku.