Browsing by Author "Sakaguchi, Alicja. Promotor"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Komunikacja interkulturowa z partnerami japońskimi w życiu gospodarczym w świetle filozofii dialogu(2010-02-22T12:47:08Z) Woźniak, Agnieszka; Sakaguchi, Alicja. PromotorKluczową kwestią niniejszej rozprawy doktorskiej jest pytanie: Jakie wymogi muszą być przestrzegane w komunikacji interkulturowej w gospodarce? Komunikacja interkulturowa jest definiowana jako „komunikacja w utrudnionych warunkach", charakteryzująca się różnorodnością zwyczajów, usposobień, modeli zachowania i stylów komunikacji oraz szkół gospodarowania, zalet i przywar. Pojęcie „gospodarka" natomiast kojarzy się z interesem mającym przynieść zysk. Mogłoby się zatem wydawać, że w dziedzinie opartej na konkurencji rynkowej najlepsze szanse na sukces miałyby osoby sprytne, zdolne wykorzystywać innych. Natomiast przełamanie odrębności kulturowej partnerów mogłoby polegać na narzuceniu im własnych zwyczajów. Analiza Fromma służy w niniejszej pracy jako metoda badawcza pomocna przy opisie aspektu duchowego człowieka w tym również jego zdolności do nawiązywania dialogu. Rozważania na temat komunikacji interkulturowej zostały również przedstawione w kontekście spotkania z twarzą drugiego - kluczowego zagadnienia filozofii dialogu Emmanuela Lévinasa. Różnice w mentalności między poszczególnymi krajami, m.in. znaczenie jednostki, rola pracy w życiu człowieka, style zarządzania czy taktyki negocjacyjne, zostały przedstawione na podstawie kryteriów Geerta Hofstede oraz Gerharda Maletzke. Komunikacja międzyludzka przedstawiona została jako relacja oparta na wolności, respekcie i tolerancji między dwiema lub więcej osobami. Wartość spotkania natomiast wynika nie z chęci zawładnięcia całym światem i Drugim człowiekiem lecz rozwija się w przestrzeni dialogicznej, która jest między ludźmi.