Browsing by Author "Sakson, Andrzej. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Akcesja Polski do Unii Europejskiej na łamach prasy regionalnej Ziem Zachodnich(2011-02-14T10:26:45Z) Olechowska, Paulina; Sakson, Andrzej. PromotorRozprawa ma charakter interdyscyplinarny, z pogranicza politologii i medioznawstwa. Przedmiotem badań jest analiza zawartości prasy trzynastu regionalnych dzienników województw: zachodniopomorskiego, lubuskiego i dolnośląskiego, które ukazały się w okresie od V 2002 – V 2004 (w którym odbywała się rządowa ogólnopolska kampania przedreferendalna oraz działania informacyjne i edukacyjne poprzedzające członkostwo Polski w Unii Europejskiej). Istotne dysproporcje pomiędzy tekstami o charakterze informacyjnym i opiniotwórczym (publicystyka) dowodzą, iż przy opisie zagadnień unijnych prasę regionalną charakteryzował wysoki poziom sprawozdawczości. W materiałach publicystycznych wszystkich 13 dzienników regionalnych Ziem Zachodnich przeważał pozytywny stosunek do integracji Polski do UE. W czasie kampanii informacyjnej dotyczącej akcesji Polski do Unii Europejskiej wykorzystywano przede wszystkim argumenty ekonomicznych korzyści przystąpienia Polski do UE. Liczba publikacji prasowych o tematyce unijnej była skorelowana z kalendarzem ważnych wydarzeń w stosunkach między Polską a Unią Europejską. Po ogłoszeniu wyników referendum akcesyjnego zainteresowanie problematyką unijną w analizowanych mediach uległo jednak wyraźnemu zmniejszeniu. Liczba publikacji na temat UE w okresie przedreferendalnym była prawie dwukrotnie większa niż w okresie pomiędzy referendum a akcesją Polski do UE. Na obszarze przygranicznym, na którym polsko-niemieckie kontakty są codziennością, akcesja stanowiła jeden z wielu instrumentów kształtujących sąsiedzkie stosunki. Publicyści regionalnych gazet byli przekonani, że po 1 maja 2004 roku rozpocznie się nowy etap wspólnych dziejów. Wielokrotnie powtarzano hasło „wspólnoty interesów”.Item Stosunek polskiej młodzieży do mieszkańców pogranicza polsko-niemieckiego po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej(2015-09-21) Tujdowski, Marcin; Sakson, Andrzej. PromotorPogranicze polsko-niemieckie jest miejscem współpracy, gdzie wciąż pojawiają się dwustronne projekty, polsko-niemieckie inicjatywy kulturalne, gospodarcze itd. Funkcjonują euroregiony, współpracują samorządy, izby gospodarcze i inne podmioty. Stosunki polsko-niemieckie można opisywać na trzech płaszczyznach: polityki rządowej; działań samorządów, euroregionów, wspólnych inicjatyw instytucjonalnych; opinii publicznej, opinii mieszkańców pogranicza opartych na bezpośrednich kontaktach z mieszkańcami drugiej strony granicy. Można przypuszczać, że atmosfera obustronnej przyjaźni w znacznej mierze jest kreacją na użytek politycznie poprawnych inicjatyw a rzeczywisty wzajemny stosunek Niemców i Polaków odbiega od wizji powszechnego pojednania. Obok harmonijnej współpracy instytucji oficjalnych, samorządów czy euroregionów istnieje jeszcze opinia polskich i niemieckich mieszkańców pogranicza, która może odbiegać od obrazu pogranicza kreowanego przez wspomniane podmioty. Polscy wykwalifikowani pracownicy coraz częściej są konkurencją dla niemieckich pracowników, co w połączaniu z dużym bezrobociem we wschodnich krajach związkowych Niemiec jest płaszczyzną potencjalnych konfliktów i negatywnego postrzegania Polaków. Z drugiej strony otwarcie granicy w 2007 roku wiązało się z podobnymi oczekiwaniami po obu stronach: 71 % badanych Polaków wiązało wejście Polski do strefy Schengen z korzyściami; z kolei 77 % badanych Niemców kojarzyło Polaków z tanimi pracownikami najemnymi. Badanie zagadnień związanych z pograniczem polsko-niemieckim, w szczególności różnych dwustronnych inicjatyw powoływanych na tym obszarze, może prowadzić do wniosku, że szczególnej uwagi badawczej wymagają relacje polsko-niemieckie na poziomie społecznym, a więc „oddolnym”. Niedocenianie opinii obywateli często prowadzi do nieoczekiwanych reakcji w okolicznościach, gdy ważne jest poparcie społeczne. Dotyczy to takich sytuacji, jak np. wybory i referenda. Dobrym przykładem jest referendum na temat wspólnej linii tramwajowej z Frankfurtu do Słubic z 22 stycznia 2006 r. Mimo oficjalnie deklarowanego wysokiego stopnia współpracy obu miast, w referendum aż 83 % Niemców opowiedziało się przeciwko takiemu przedsięwzięciu. Antypolskie sentymenty pojawiają się w retoryce radykalnej prawicy, która odnosi duże sukcesy na wschodzie Niemiec. Ze względu na procesy demograficzne to młodzież zadecyduje o kształcie pogranicza polsko-niemieckiego w przyszłości. Dlatego celowe jest zbadanie opinii młodych mieszkańców pogranicza. Warto nadmienić, iż wschodnie pogranicze Niemiec jest obszarem peryferyjnym, co wiąże się z takimi procesami społecznymi jak depresja demograficzna, bezrobocie, wyludnianie miast, podatność wyborców na retorykę skrajnych niemieckich partii politycznych itp. Hipotezy. Hipoteza główna: Mimo licznych inicjatyw transgranicznych, zacieśnianej współpracy samorządów i postępujących procesów integracji w ramach UE, nie nastąpiło zbliżenie na poziomie społecznym, np. młodych mieszkańców pogranicza polsko-niemieckiego. Hipoteza alternatywna: Współpraca transgraniczna rządów, samorządów i instytucji pogranicza polsko-niemieckiego przeniosła się na poziom społeczny przynosząc integrację społeczną i pozytywne wzajemne postrzeganie się obu narodów.