Browsing by Author "Schmidt, Anna"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item Child from Single Parent Family in Preschool Environment – a Theoretical Outline and Practical Tips(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Schmidt, AnnaNowadays, the subject of a family is often mentioned and researched. It’s needs, transformations, crisis, roles and functioning are widely discussed. It is indeed a very complex issue. The article present the theoretical background and mention diverse sources concerning issues such as: single families, preschool environment, child development, single parenting – definitionsand models, pre-school environment, child development, challenges and support for a child from single parent family in a kindergarten. The great role of teacher-educator and other specialists, but also working with institutions in the process of supporting the family. In the text the organization of comprehensive assistance for the child was also highlighted. In conclusion, the author referred to the results of her mini-resources and pointed to the need to support the child in the area of emotional and social functioning, which in case of children from single parent family is particularly vulnerable and shaky.Item Kompetencje interpersonalne w przestrzeni szkoły(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, 2016) Heller, Włodzimierz; Janiak, Anna Maria; Chołody, Mariusz; Nowak, Anna; Szafrański, Mariusz; Poniedziałek, Ewelina; Kania, Sławomir; Dolata, Dorota; Mikołajczyk, Magdalena; Malinouskaya, Volha; Kaźmierska, Marlena; Klus, Wioletta; Schmidt, Anna; Sołdyńska, Klaudia; Fechner, Anna; Heller, Włodzimierz; Janiak, Anna MariaProblematyka kompetencji interpersonalnych albo – szerzej rzecz ujmując – tzw. „kompetencji miękkich” staje się na przestrzeni ostatnich kilku lat przedmiotem żywego społecznego zainteresowania. W różnych dziedzinach życia społecznego: w nauce, kulturze, gospodarce, a nawet – w sporcie dostrzegane są, analizowane i chwalone walory wysokiej sprawności komunikacyjnej i relacyjnej każdej osoby ludzkiej. Także w zakresie edukacji szkolnej problematyka ta stopniowo cieszy się coraz większym zainteresowaniem badaczy i praktyków. Odnoszona do przestrzeni szkoły refleksja nad różnymi aspektami pojęcia „umiejętności interpersonalnych” i towarzyszące jej staranie o skuteczne rozwijanie sprawności interpersonalnych uczniów i nauczycieli są godne aprobaty przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że wyposażenie ucznia w te umiejętności i kompetencje osobiste wzbogaca go w trudny do przecenienia skarb na drogi i bezdroża dorosłego życia (nie tylko w wymiarze pracy zawodowej, ale również życia prywatnego). Drugim powodem jest fakt, że nabywane stopniowo w trakcie edukacji szkolnej sprawności interpersonalne znacząco ułatwiają proces zdobywania wiedzy. Wskazują na to badania prowadzone na różnych poziomach edukacji (przywoływane także w niniejszym zbiorze). Przedłożona Czytelnikom monografia niesie prace, które tematycznie łączy zasadnicze pytanie: jakie jest znaczenie umiejętności interpersonalnych ucznia/nauczyciela dla relacji interpersonalnych kreowanych w przestrzeni szkoły? Poszczególni autorzy poszukują odpowiedzi na to pytanie na różne sposoby, odnosząc je do wielorakich aspektów życia szkoły i etapów szkolnej edukacji. Jedni kładą nacisk na wymiar rozumienia, definiowania i dookreślania pojęć związanych z umiejętnościami i kompetencjami interpersonalnymi, a także próbują opisywać i precyzować ich swoisty charakter. Inni – opisują i analizują powiązania między sprawnością interpersonalną ucznia (także: ucznia bardzo zdolnego) a efektywnością szkolnej nauki. Jeszcze inni poszukują związków między mądrością/roztropnością interpersonalną a sztuką budowania wspólnoty, bliskich więzi i dobrej atmosfery w przestrzeni klasy szkolnej i grupy rówieśniczej. Wszystkich autorów łączy jednak, poza zainteresowaniem określonym wyżej tematem-pytaniem, troska o naszą szkołę na różnych poziomach edukacji. Staranie o to, by szkoła stawała się miejscem przyjaznym uczniowi, aby nauczanie szkolne i edukacja akademicka niosły nie tylko wszechstronną wiedzę, lecz także wpływały na to, żeby absolwentów szkół cechowała bogata osobowość – „bogata” również w umiejętności interpersonalne.Item Sprawozdanie z III Międzynarodowej Konferencji “The Educational and Social World of a Child” Poznań, 3 marca 2016 roku(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Schmidt, AnnaItem Item Współczesne studia doktoranckie i współcześni doktoranci. Doniesienia ze zwiadu badawczego(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Banaszak, Sławomir; Andrys, Magdalena; Dolata, Dorota; Iwanicka, Beata; Schmidt, Anna; Ulaniecka, NataliaThe article presents the results of a research study on the situation of contemporary post-graduate students. Focus group interviews helped obtain post-graduate students’ opinions about the conditions of starting and continuing doctoral studies. The discussion focused on three main topics: motivation to start doctoral studies, the quality and conditions of doctoral studies evaluation, and the advantages and disadvantages of undertaking doctoral studies. Analysis of the respondents’ statements shows that the motivations for starting doctoral studies vary strongly. Common in the experience of the interlocutors is a lack of stability in life (including financialstability), insecurity of employment, overload, and stress. However, post-graduate students presented also positive aspects of doctoral studies, e.g.: social prestige or the possibility of development. The last part of the article describes issues related to problems and pathological phenomena (such as ‘punctasis’/‘points, credits collecting’), pointing to systemic and individual limitations affecting the situation of doctoral students in the Polish tertiary education system.Item Współpraca na rzecz wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym(2019) Schmidt, Anna; Kuszak, Kinga. Promotor; Przybyła, Tomasz. PromotorNiniejsza dysertacja składa się z trzech części: analizy teoretycznej badanych zagadnień, analizy metodologicznej oraz przedstawienia uzyskanych wyników badań wraz z wnioskami i refleksjami własnymi. Część pierwsza zawiera VIII rozdziałów, w których dokonano analizy pojęć: współpracy, współdziałania, partnerstwa, rozwoju i wspomagania, wybranych modeli i koncepcji dotyczących współpracy oraz uwarunkowań mających wpływ na harmonijny jej przebieg. Następnie scharakteryzowano rozwój dziecka w wieku przedszkolnym, uwzględniając jego potrzeby, a także konteksty determinujące proces jego wzrostu. Autorka odwołała się również do modelu wpływu środowiska na rozwijającą się jednostkę według Frances D. Horowitz oraz przytoczyła społeczno-ekologiczną teorię rozwoju człowieka według Urie Bronfenbrennera, aby ugruntować wszystkie wskazane myśli i treści. Kolejnym elementem pracy jest charakterystyka trzech wybranych środowisk: rodzinnego, przedszkolnego i lokalnego oraz przedstawienie znaczenia współpracy środowisk w procesie rozwoju człowieka od najmłodszych lat. Cześć ta zakończona jest analizami poświęconymi „animacji współpracy środowiskowej”. Część druga poświęcona została metodologicznym podstawom badań. Zawiera ona treści dotyczące: przedmiotu badań, problemów i celów badawczych, zmiennych i wskaźników, metod, technik i narzędzi badawczych, a także uzasadnienia wyboru rodzaju badań oraz charakterystyki próby badawczej i przebiegu badań. W części trzeciej dokonano analizy otrzymanych wyników badań, a także przedstawiono propozycje kontynuacji i realizacji kolejnych edycji Projektu „Przedszkolaki na Uniwersytecie”, a także w oparciu o uzyskane wyniki badań podjęto próbę stworzenia własnego modelu współpracy środowiska przedszkolnego ze środowiskiem lokalnym i rodzinnym.Item Znaczenie praktyk pedagogicznych dla zmian w obszarze kluczowych kompetencji nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Sikorska, Joanna; Schmidt, AnnaThe future teacher, wanting to understand the child’s needs, his pursuit of self-realization and autonomy must build himself not only on theoretical knowledge, but also learn how to use this knowledge in educational practicum. In this context, preparing student teachers “through practicum for practicum” seems to be an extremely important element of their education, because only in this way will they be able to stimulate their own development, mature professionally, but also answer the question to what extent “being a teacher” is their true calling. Student teachers, especially those who have practicum in grades 1-3 of elementary school, pay more attention to the gradual departure in many institutions from the implementation of the concept of integrated education. The information obtained by them indicates that the “modifications”of the model of this education are largely caused by anxiety caused by low results achieved by children in tests aimed at checking the effectiveness of education. Undoubtedly, this is a cause for serious concern and remedial action, however, according to our research, many students are concerned that during lectures or even laboratories, run by some specialists realizing specificsubjects, they are only passive observers and have no opportunity to learn how to, in school conditions, complementarily combine tasks from many educational areas, in accordance with the assumptions of integral education. Thus, there is a significantdiscrepancy between the tasks carried out as part of classes at the university and pedagogical practicum.The authors of the article focus on both theoretical aspects of the issues raised and the results of their own research.