Browsing by Author "Sienkiewicz, Barbara. Promotor"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Doświadczenie Zagłady w literaturze polskiej 1947-1991. Kanon, który nie powstał(2012-05-16T07:27:12Z) Karolak, Sylwia; Sienkiewicz, Barbara. PromotorTematem rozprawy jest kształtowanie się kanonu tekstów o Zagładzie w powojennej Polsce w latach 1947-1991. W celu odtworzenia kształtu kanonu tekstów o Zagładzie, ustalonego przez nauczanie szkolne, analizie poddane zostały podręczniki szkolne (zatwierdzone do użytku szkolnego również jako książki pomocnicze) oraz spisy lektur szkolnych ogłaszane w Dziennikach Urzędowych lub jako osobne dokumenty. Cezura początkowa, rok 1947, wyznaczona została przez pojawienie się na liście lektur szkolnych (dla szkoły podstawowej) pierwszego tekstu literackiego, w którym przedstawiona zostaje zagłada Żydów (Dymy nad Birkenau Seweryny Szmaglewskiej). Cezura końcowa, rok 1991, przez pojawienie się na liście lektur szkolnych świadectw pochodzących od samych ocalałych (Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall – na podstawie wywiadu z Markiem Edelmanem).Cezury wewnętrzne wyznaczone zostały przez pojawienie się na liście lektur szkolnych pozycji ważnych w kontekście kanonu tekstów o Zagładzie: Medalionów Zofii Nałkowskiej (1950) oraz Opowiadań oświęcimskich Tadeusza Borowskiego (1972). Główna teza pracy brzmi: do roku 1991 nie można mówić o kanonie tekstów o Zagładzie w Polsce. Uformowanie się kanonu uniemożliwiły aspekty natury politycznej, społecznej, socjo-literackiej, a także decyzje oświatowe oraz sposób myślenia o KL Auschwitz-Birkenau jako o obozie koncentracyjnym (bez określania, że był to również obóz zagłady), a także oficjalne ujęcia ofiar obozu KL Auschwitz (uniwersalizujące, narodowościowe, narodowo-państwowe).