Browsing by Author "Siuda, Piotr"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Dzieci sieci 2.0. Kompetencje komunikacyjne młodych(2013) Kulczycki, Emanuel; Siuda, Piotr; Stużna, Grzegorz D.; Dąbrowska, Anna Justyna; Klimowicz, Marta; Piotrowska, Renata; Rozkosz, Ewa A.; Sieńko, Marcin; Stachura, KrzysztofMonografia, którą oddajemy w Państwa ręce, jest efektem drugiego już projektu badawczego realizowanego pod szyldem Dzieci sieci. Raport to wynik ośmiomiesięcznej pracy dziesięcioosobowego zespołu badaczek i badaczy, którzy zajęli się tematem kompetencji komunikacyjnych związanych z korzystaniem z internetu uczniów na trzecim etapie edukacyjnym. Celem projektu była diagnoza owych umiejętności oraz określenie stanu działań odnoszących się do omawianych kompetencji w zakresie edukacji prowadzonej w ramach formalnego systemu kształcenia. Zadanie Dzieci Sieci – kompetencje komunikacyjne młodych realizował Ośrodek Badań i Analiz Społecznych wspólnie z Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku, a finansowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Omawiany projekt otrzymał dofinansowanie w programie Obserwatorium kultury, a działania badawcze trwały od marca do grudnia 2013 roku. Koordynatorem projektu jest Piotr Siuda, jego asystentem Grzegorz D. Stunża. W skład zespołu badawczego weszli również: Anna Justyna Dąbrowska, Marta Klimowicz, Emanuel Kulczycki, Damian Muszyński, Renata Piotrowska, Ewa Rozkosz, Marcin Sieńko oraz Krzysztof Stachura.Item Information and Media Literacy of Polish Children According to the Results of “Children of the Net” and “Children of the Net 2.0” Studies(Springer, 2014) Rozkosz, Ewa A.; Siuda, Piotr; Stunża, Grzegorz Dominik; Dąbrowska, Anna Justyna; Klimowicz, Marta; Kulczycki, Emanuel; Muszyński, Damian; Piotrowska, Renata; Sieńko, Marcin; Stachura, KrzysztofNo empirical multidimensional research investigated media and information literacy (MIL) of Polish children and youth until 2012. To fill that gap, we executed two projects: “Children of the Net: Communication Competencies of Children” (2012) and “Children of the Net 2.0: Communication Competencies of Youth” (2013). This paper presents our research findings. The studies aimed to identify the MIL level in students aged 9-13 and 13-16, respectively, and to explore competencies development contexts. We adopted a qualitative approach called a methodological bricolage which was described by Denzin and Lincoln. Central to the studies was competence assessment based on a structured qualitative interview (group 9-13) and a survey (group 13-16). Other research tasks based on different methods referred to the common framework, i.e. our MIL model. The findings provided knowledge about actual MIL competencies in the studied groups and helped establish where particular MIL competencies develop and children’s attitudes to new technology-mediated communication are shaped.Item (Nie)obecna nauka. Strategie promocyjne polskich czasopism naukowych z zakresu nauk humanistycznych i społecznych(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2016) Siuda, PiotrItem PROWADZENIE BADAŃ W INTERNECIE – PODSTAWOWE PROBLEMY ETYCZNE(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2010) Siuda, PiotrInternet zyskuje coraz większe znaczenie w życiu ludzi – jest narzędziem komunikacji, źródłem rozrywki i podporą gospodarki. Możliwości, jakie oferuje sieć elektroniczna, zauważyło środowisko akademickie i biznesowe, co przejawia się w coraz częstszym wykorzystywaniu Internetu jako narzędzia badawczego – stosowaniu takich metod, jak: kwestionariusze online, eksperymenty sieciowe, fokusy online oraz wirtualna etnografia. Takie sposoby badań zostały już dość dobrze opisane w literaturze przedmiotu. Cały czas jednak brakuje pogłębionej refleksji na temat etycznej strony ich wykorzystania. Tymczasem tego rodzaju analizy pozostają w cieniu ogólnych rozważań, mimo że są szczególnie potrzebne, aby rozwijać owe internetowe metody badawcze oraz bardziej „zbliżyć” je do ludzi. Wskazówką do wnioskowania o etyce badań stać się powinny zasady związane z etyką badań prowadzonych w świecie rzeczywistym – „realu”. W artykule autor przedstawia podstawowe problemy etyczne, które dotyczą dociekań internetowych, wiążą się one z uzyskaniem zgody na wzięcie udziału w badaniu, wyjaśnieniem jego charakteru, oparciem się pokusie oszukiwania ludzi, brakiem prywatności i poufności, sprawiedliwością nagród za uczestnictwo, udziałem dzieci w badaniach czy zagrożeniami dla badaczy. W posumowaniu autor podkreśla, że nieetyczne postępowanie badaczy może zniechęcać badanych, którzy w przyszłości mogą nie wziąć w nich udziału, a także odradzać innym takowe uczestnictwo. Stworzyć się może zatem niesprzyjający klimat wokół eksploracji podejmowanych w sieci. W związku z tym konieczne jest ustanowienie jaśniejszych regulacji i wskazówek postępowania – dobrym pomysłem byłoby stworzenie uniwersalnego, światowego kodeksu etycznego badań online. Powinien się on opierać na uniwersalnych wartościach moralnych, które autor wymienia. Niestety, wypracowanie kodeksu może być trudne – w tekście wskazano tego powody.Item Wywiad skategoryzowany(Instytut Kultury Miejskiej, 2012) Kulczycki, Emanuel; Sieńko, Marcin; Siuda, Piotr