Browsing by Author "Sobieraj, Tomasz. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Twórczość Aleksandra Michaux (Mirona) wobec prądów ideowych i artystycznych XIX wieku(2013-11-05) Karpov, Marta; Sobieraj, Tomasz. PromotorCelem rozprawy jest ukazanie twórczości Aleksandra Michaux (Mirona), warszawskiego poety i dziennikarza, w kontekście dziewiętnastowiecznych tendencji ideowych i artystycznych. Ten zapomniany pisarz, który publikował swoje utwory głównie w latach 60. i 70. XIX wieku, jest autorem oryginalnych, lecz niedocenianych przez historię literatury dzieł. W pracy została podjęta próba zrekonstruowana obrazu Mirona, stworzonego przez krytyków i historyków literatury. Ustalenia dziewiętnastowiecznych publicystów rozpatrzono w kontekście debaty o poezji, toczącej się po powstaniu styczniowym. Część tych opinii przedostała się do historii literatury, co sprawiło, że Miron, chętnie wykorzystujący cytat, aluzję albo parodię, bywa dziś postrzegany jako epigon romantyzmu. Literatura romantyczna, a zwłaszcza ukształtowana w jej ramach koncepcja poety i poezji, jest więc dla badacza analizującego i interpretującego utwory Michaux ważnym punktem odniesienia. W twórczości Mirona dostrzec można także przejawy zmian kulturowych, zachodzących w wieku XIX, na przykład laicyzacji, związanej ze scjentyzmem i z agnostycyzmem. Kontekstem dla rozważań dotyczących utworów poety staje się także dziewiętnastowieczna antynomia między rafaelizmem a malarstwem flamandzkim. Obecność tego ważnego dla krytyki literackiej wątku w dziełach poety jest jednym z powodów, dla których twórczość Mirona objęto metaforą poetyckiego antykwariatu.Item Ziemia błogosławiona – ziemia przeklęta. Emigracja zarobkowa za Ocean w literaturze polskiej drugiej połowy XIX i początku XX wieku(2011-01-31T13:09:31Z) Jarota, Sonia, Aleksandra; Sobieraj, Tomasz. PromotorPraca poświęcona jest literackiemu ujęciu problemu emigracji zarobkowej Polaków za Ocean w drugiej połowie XIX i na początku XX stulecia, przedstawionemu w dwóch perspektywach badawczych: historycznoliterackiej i antropologiczno-postkolonialnej. Stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, jak zmieniał się sposób pisania o chłopskiej emigracji w literaturze przełomu stuleci. Powolna ewolucja nastawienia społeczeństwa do kwestii emigracji zarobkowej i jej chłopskiego bohatera prawdopodobnie znalazła bowiem swoje odzwierciedlenie w ówczesnej literaturze pięknej i mogła wpłynąć na dobór zróżnicowanych form gatunkowych przez kolejnych twórców. Przedmiotem badań są wybrane utwory Henryka Sienkiewicza, Adolfa Dygasińskiego oraz Marii Konopnickiej. Posłużyły one do wskazania zależności pomiędzy gatunkami, po jakie sięgali pisarze, przedstawiając emigrację przełomu wieków .Ramy czasowe pracy obejmują zatem okres od roku 1876, czyli publikacji pierwszych korespondencji Sienkiewicza ze Stanów Zjednoczonych, do roku 1910, kiedy to ukazała się ostatnia część poematu Pan Balcer w Brazylii.Niniejsza rozprawa podzielona została na cztery rozdziały poświęcone kolejno: sytuacji historyczno-społecznej, motywującej zjawisko chłopskiej emigracji za Ocean, oraz trzem formom literackim: listom z podróży, małym formom prozatorskim (noweli i szkicowi wspomnieniowemu), a następnie wielkim formom epickim – powieści i eposowi.