Browsing by Author "Staniszewska, Lucyna"
Now showing 1 - 20 of 40
Results Per Page
Sort Options
Item Adedokun Ogunfolu, Oludayo Fagbemi, I Have a Drone: The Implications of American Drone Policy for Africa and International Humanitarian Law (Mam drona: konsekwencje amerykańskiej polityki użycia dronów dla Afryki i międzynarodowego prawa humanitarnego), „African Journal of International and Comparative Law” 2015, vol. 23, iss. 1(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Staniszewska, LucynaItem Administracyjne kary pieniężne(2017) Staniszewska, Lucyna; Wojtczak, Krystyna. PromotorKary administracyjne zastępują odpowiedzialność za drobne wykroczenia i przestępstwa, pozbawiając strony gwarancji właściwych w sprawach karnych. Są one sankcjami niezależnymi od sankcji karnych, jednakże ich dotkliwość powoduje, że są bardziej odczuwalne dla sprawców, aniżeli kary grzywny. Częste sięganie przez ustawodawcę po te instrumenty jest spowodowane tym, że mogą one być nakładane na podmioty zorganizowane a nadto, że są one szybko egzekwowane. Kary pieniężne są wygodnym narzędziem do pozyskania środków przez państwo i samorządy. Ze względu na element represyjny powinniśmy postulować do ustawodawcy, aby administracyjne kary pieniężne były zdefiniowane prawnie, a nadto by uregulowano dla nich następujące zasady: legalności, proporcjonalności, nie – retroakcji, przedawnienia karalności i wykonania administracyjnej kary pieniężnej, multiplikacji kar administracyjnych za to samo zachowanie oraz ne bis in idem. Natomiast wśród proceduralnych gwarancji istotne jest uregulowanie praw sprawcy do niezwłocznego otrzymania szczegółowej informacji w języku dla niego zrozumiałym o istocie i przyczynie wszczęcia postępowania oraz grożącej mu karze, czasu na przygotowanie obrony, a dla osób, które nie mają środków na pokrycie kosztów zastępstwa prawnego przez zawodowego pełnomocnika, prawa do bezpłatne korzystanie z pomocy prawnej. W rozprawie podjęto próbę wyważenia gwarancje praw ukaranych, aby z jednej strony zachować sens kar pieniężnych stanowiących instrumenty skutecznego administrowania, a z drugiej strony, aby zapewnić poszanowanie praw ukaranych, w najwyższym możliwym stopniu.Item Adrienne de Moor-van Vugt, Administrative sanctions in EU law (Sankcje administracyjne w prawie Unii Europejskiej), „Review of European Administrative Law” 2012, vol. 5, iss. 1(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Staniszewska, LucynaItem Faneva Tsiadino Rakotondrahaso, L’application du principe constitutionnel de la légalité des délits et des peines aux sanctions administratives (Zastosowanie konstytucyjnej zasady legalności do przestępstw i kar administracyjnych), „Revue du droit public et de la science politique en France et à l’étranger” 2014, N° 2(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Staniszewska, LucynaItem Futsum Abbay, An Evaluation of Disability Human Rights Under the African Re-gional Human Rights System (Ocena przestrzegania praw człowieka względem osób niepełnosprawnych w ramach afrykańskiego systemu ochrony praw człowieka), „African Journal of International and Comparative Law” 2015, vol. 23, iss. 3(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Staniszewska, LucynaItem Gaëtan Cliquennois, Elisabeth Lambert Abdelgawad, The Development of the European System of Human and Fundamental Rights in the Current Economic and Political Context (Rozwój europejskiego systemu praw człowieka i praw podstawowych w kontekście gospodarczym i politycznym), „European Law Journal” 2016, vol. 22, no. 1, s. 2–8, DOI: 10.1111/eulj.12170.(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Staniszewska, LucynaItem Glosa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 1 lipca 2014 r., sygn. SK 6/20121 – problematyka wysokości kary pieniężnej za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Staniszewska, LucynaItem Glosa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 grudnia 2017 r., sygn. SK 48/151, dotyczącego podatków i opłat lokalnych – zasad ustalania podatku od nieruchomości(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Staniszewska, LucynaItem Gregory D. Jones, Electronic Rulemaking in the New Age of Openness: Proposing a Voluntary Two-Tier Registration System for Regulations.gov (Stanowienie prawa drogą elektroniczną w nowej erze otwartości: Propozycja dobrowolnego dwustopniowego systemu rejestracji Regulations.gov), „Administrative Law Review” 2010, vol. 62, no. 4, s. 1261–1282.(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Staniszewska, LucynaItem Joan M. Bondareff, Maggie Carey, Carleen Lyden-Kluss, Plastics in the Ocean: The Environmental Plague of Our Time (Tworzywa sztuczne w oceanie: zagrożenie środowiska w naszych czasach), „Roger Williams University Law Review” 2017, vol. 22, iss. 2, s. 360–383, ISSN 1090-3968.(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Staniszewska, LucynaItem Joseph W. Mead, Nicholas A. Fromherz, Choosing a Court to Review the Executive (Sądy właściwe do oceny działań organów egzekutywy), „Administrative Law Review” 2013, vol. 66, iss. 3(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Staniszewska, LucynaItem Kateřina Frumarová, Nullity and Other Defects of Administrative Decisions in the Czech Republic (Nieważność i inne wady decyzji administracyjnych w Republice Czeskiej), „Baltic Journal of European Studies” 2015, vol. 5, iss. 2, s. 70–89, DOI: 10.1515/bjes-2015-0014.(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Staniszewska, LucynaItem Luca De Lucia, Locus Standi and Distrust of the Public Administration. A Comparison of Three Models (Zdolność skargowa i brak zaufania do administracji publicznej. Porównanie trzech modeli), „Review of European Administrative Law” 2017, vol. 10, no. 2(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Staniszewska, LucynaItem Maciej Bernatt, Administrative Sanctions: Between Effi ciency and Procedural Fairness (Sankcje administracyjne: między efektywnością i proceduralną sprawiedliwością), „Review of European Administrative Law” 2016, vol. 9, iss. 1, s. 5–32, DOI: 10.7590/187479816X14628633832166.(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Staniszewska, LucynaItem Milczenie organów administracji jako instytucja materialnego i procesowego prawa administracyjnego(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Staniszewska, LucynaThe aim of the article is to examine the institution of “Silent settlement of the matter” regulated in the Code of Administrative Procedure, as well as in the provisions of substantive law. In a number of Polish laws, the inaction of the administration is seen as bound to have certain legal consequences. Such rules cause many doubts both at the theoretical and practical level, and raise questions about the antidote to such unwanted inactivity of administration. The general clause of positive or negative fictitious adjudication in administrative matters is present in many legal systems. However, in the Polish legal system it lacks a legal definition and the silent settlement handling of the case entails problems of its classification as part of the legal forms of administration. The article shows that the mere introduction of procedural regulations will not result in a breakthrough in the institution of silent positive settlement of the matter, if the legislator does not balance the types of cases to which silence can be applied. Undoubtedly, both substantive and procedural law rules for the regulation of silent settlement are necessary and indispensable. As for substantive law, it should be a well thought-out concept in which silence of administrative bodies in handling matters could be applied without affecting the public interest or the interests the applicant, or any other party to the proceedings. On the other hand, procedural regulations are to guarantee the protection of the rights administered against the inactivity or lack of action by administrative bodies, or lengthy and protracting proceedings. Therefore, the legislator should ensure a well-considered qualification of cases to be recognised in a simplified manner, as well as adopt specific provisions that give competence to administrative bodies to settle matters tacitly so that the institution accomplishes the intended objectives of administrative improvement, and at the same time does not violate the procedural rights and guarantees of the parties for whom silence has legal effects.Item Models of liability for the administrative tort sanctioned with fi nancial penalties on the example of selected European countries(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Staniszewska, LucynaPrzedmiotem niniejszego artykułu są modele odpowiedzialności administracyjnej za naruszenia prawa publicznego w wybranych państwach europejskich, tj. Austrii, Czechach, Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii. We Francji i Wielkiej Brytanii wpływ na model odpowiedzialności wywiera orzecznictwo sądowe, natomiast w pozostałych państwach modele te są regulowane prawem stanowionym, jednakże w sposób fragmentaryczny. Niestety, bardzo często prawo stanowione nie zawiera ogólnych regulacji dotyczących kar pieniężnych. Jest to negatywne zjawisko zwłaszcza ze względu na to, że kary administracyjne są istotnymi instrumentami zapewnienia wykonania aktów administracyjnych oraz normatywnych. Podjęcie problematyki sankcji administracyjnych jest spowodowane wyraźną tendencją prawodawców w wielu państwach Unii Europejskiej do stanowienia kolejnych deliktów administracyjnych i kar za nie wymierzanych. Ustawodawca często jednak czyni to bez głębszego zastanowienia i zagadnienie to reguluje tak, by wymierzane kary realizowały interes publiczny i były zgodne z międzynarodowymi zasadami ochrony praw człowieka. Biorąc pod uwagę ciężar gatunkowy administracyjnych sankcji, zwłaszcza kar pieniężnych, należy wskazać, że negatywnym aspektem jest niedostatek regulacji prawnych w tym zakresie. Stosowaniu sankcji administracyjnych towarzyszą poważne dylematy związane z możliwością ich wymierzania z pominięciem zasady trójpodziału władzy, a także z gwarancjami charakterystycznymi dla spraw karnych. Pomimo licznych uwarunkowań administracyjnoprawnych, wpływających na cha-rakter prawny instytucji sankcji administracyjnych, charakteryzują się one cechami właściwymi dla spraw karnych. Złożoność ich konstrukcji staje się jednak w pełni widoczna dopiero w obliczu analizy różnorodnych modeli ich stosowania. Żaden z nich nie ujmuje jednakże problemu sankcji administracyjnych kompleksowo w taki sposób, by mógł on posłużyć przykładem dla innych porządków prawnych.Autorka opracowania postuluje przygotowanie ogólnych regulacji zasad stosowania sankcji administracyjnych w poszczególnych państwach europejskich w celu pełnej realizacji zasady ochrony praw człowieka i obywatela w sprawach represyjnych.Item Nicholas R. Parrillo, The Endgame of Administrative Law: Governmental Disobedience and the Judicial Contempt Power (Koniec prawa administracyjnego: rządowe nieposłuszeństwo i sądowa moc dezaprobaty ku takim działaniom), „Harvard Law Review” 2018, vol. 131, no. 3, s. 687–789, ISSN 0017-811X.(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Staniszewska, LucynaItem Odpowiedzialność odszkodowawcza za szkodę wyrządzoną decyzją administracyjną oraz prawomocnym orzeczeniem sądu administracyjnego(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Staniszewska, Lucyna