Browsing by Author "Stankiewicz, Wojciech"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
Item Budżet Unii Europejskiej na lata 2014–2020. Strategia i wyzwania(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014) Stankiewicz, WojciechW artykule wskazuje się, że znaczną rolę w poprawnym funkcjonowaniu gospodarki odgrywa koordynacja polityki gospodarczej. W ramach Unii Europejskiej został stworzony w 2000 roku plan rozwoju gospodarczego zwany Strategią Lizbońską. Plan ten był ambitny, zawarto w nim wiele założeń, których wypełnienie, miało zapewnić Europie największą konkurencyjność na arenie międzynarodowej. W 2005 roku ze względu na niskie wyniki strategia została nowelizowana, jednakże nie osiągnęła zamierzonych celów. Konsekwencją były zbyt wysokie ambicje niedostosowane do zmieniających się warunków ekonomicznych na świecie. W 2010 roku Strategia Lizbońska została zastąpiona strategią „Europa 2020”, która może jest mniej ambitnym planem, jednakże jej założenia są bardziej realne do zrealizowania. Celem „Europy 2020” jest przede wszystkim szybkie wyjście z kryzysu i zapobieżenie podobnemu w przyszłości oraz zrównoważony wzrost gospodarczy następujący w bardziej ekologiczny sposób.Item Budżet Unii Europejskiej – kierunki ewolucji systemu finansowania w aspekcie nowej perspektywy finansowej 2007–2013(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2007) Stankiewicz, WojciechItem Geneza postawy antykapitalistycznej(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2009) Stankiewicz, WojciechCelem artykułu jest dokonanie analizy fenomenu społeczno-gospodarczego, jakim jest postawa niechętna lub nawet wroga systemowi kapitalistycznemu, który – jak dowodzi historia ludzkości – okazał się najbardziej sprawnym systemem wzbogacenia narodów oraz metodą optymalnego wykorzystania rzadkich zasobów ekonomicznych. Hipotezą badawczą niniejszego studium jest twierdzenie, że postawa antykapitalistyczna jest zjawiskiem relatywnie rozpowszechnionym we współczesnym społeczeństwie, oraz iż posiada ona genezę wywodzącą się zarówno z pewnych immanentnych cech natury ludzkiej, jak i obiektywnego rozpowszechnienia opozycyjnego do kapitalizmu systemu społeczno-gospodarczego – modelu państwa opiekuńczego.Item Konsekwencje zmian polityczno-ekonomicznych w Rosji po upadku komunizmu(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2006) Stankiewicz, WojciechOn the basis of analysis of the transformations occurring in Russia following the collapse of Communism, the Author proposes a research hypothesis in terms of three statements. Firstly, Russia is creating the foundations for the development of a market economy, yet this process is hardly dynamic and has not involved all the branches of the economy. Secondly, there are no symptoms to demonstrate that a civic society is emerging in Russia, with tradition playing a significant role in how the relations between the elements and social institutions are perceived. Thirdly, the Kremlin’s foreign policy is not clearly formulated, and no transparent strategy or clear objectives have been worked out.Item Rola UNESCO w ochronie dóbr kultury i zasobów przyrodniczych(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2012) Stankiewicz, WojciechThe topic is organized in such a way as to allow the circumstances of the establishment of UNESCO, its legal foundations, and the expansion of its activities over the years to be presented. The presentation of successive conventions that have been passed demonstrates how UNESCO’s scope of interests has been expanding to keep up with the changing world. In the analysis of successive activities and programs conducted under the auspices of UNESCO, and the attempts taken to counter the threats for the preservation of cultural and natural assets, the significance of the organization in the area of the protection of world heritage is assessed.Item Rosyjsko-białoruska współpraca militarna w XXI wieku(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Stankiewicz, WojciechW artykule podkreśla się, że Białoruś i Rosja wykształciły wzajemną współpracę wojskową w celu ochrony własnego bezpieczeństwa narodowego, nienaruszalności terytorialnej, suwerenności oraz ogólnej stabilności państwa. Partnerstwo militarne jest gwarantem pomocy na wypadek zagrożenia ze strony państwa trzeciego. Oba państwa podejmują liczne próby harmonizacji służb bezpieczeństwa oraz wspólnego programu produkcji uzbrojenia. Ponadto jednym z obszarów działalności Związku Białorusi i Rosji są stosunki militarne, mające na celu ujednolicenie organizacyjne i kontrolne armii obu krajów. Wzajemna koordynacja obejmuje badania logistyczne, manewry wojskowe oraz ujednolicenie uregulowań prawnych w krajowych siłach zbrojnych. Białoruś jest jednym z narzędzi w rosyjskiej strategii bezpieczeństwa narodowego, pełniącego rolę lojalnego partnera. Dzięki rosyjskiej obecności w państwie Łukaszenki, Rosja ma ułatwiony kontakt z Obwodem Kaliningradzkim. Poprzez poszerzenie strefy wpływów na zachód uzyskała bezpośrednie sąsiedztwo z UE. Siły zbrojne Federacji Rosyjskiej pomimo ciągłego unowocześniania są wciąż mało zorganizowane i niedostatecznie zmodernizowane. Ogromne braki w organizacji armii ujawniły się w sierpniu 2008 roku podczas wojny rosyjsko-gruzińskiej. Rosjanie nie potrafili przeprowadzić szybkiej ofensywy, a sukces na polu bitewnym zawdzięczają tylko przewadze liczebnej. Władze rosyjskie i białoruskie w celu uniknięcia jednorazowych reform w zakresie obronności sformułowały kompleksowe strategie. W sposób całościowy i generalny traktują one o bezpieczeństwie narodowym i wyznaczają priorytetowe cele mające przyczynić się do zachowania suwerenności i integralności państwowej, jak również wzrostu uznania i prestiżu wśród innych europejskich państw.Item Rozwój gospodarki Unii Europejskiej – Strategia Lizbońska, a nowy plan „Europa 2020″(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Stankiewicz, WojciechThe development of the European Union’s economy – the Lisbon Strategy and the new „Europe 2020” agenda The article points out that the co-ordination of economic policy plays a significant role in the proper functioning of an economy. In 2000, an economic development plan, known as the Lisbon Strategy, was designed within the framework of the European Union. The plan was ambitious and contained a number of assumptions that were to guarantee the unrivalled international competitiveness of Europe upon their implementation. On account of poor performance results the strategy was reviewed in 2005, yet it still failed to achieve the desired objectives. The reason for that were exaggerated ambitions that were not adjusted to the changing economic conditions in the world. In 2010, the Lisbon Strategy was replaced by the „Europe 2020” strategy, which may be less ambitious, but its assumptions are more realistic. The objective of the „Europe 2020” strategy is primarily to recover quickly from the crisis and prevent similar ones in the future, as well as to achieve sustainable economic growth while taking a more environmentally sound course.Item Rywalizacja państw w kosmosie(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2010) Stankiewicz, WojciechThe paper emphasizes that outer space has become an object of interest for different states relatively recently. Therefore, there is no detailed international law to regulate the activity of states in outer space. Current regulations were mainly drawn up at the turn of the 1960s, and they do not fully correspond to the reality of today. The drawing up of modern space law will be a dynamic process owing to the rapid evolution of space technology and an increasing exploration potential. As the activity of states in outer space is rapidly changing, laws to be drawn up may frequently be prepared ad hoc, in response to the newly emerging problems. It may be exceptionally difficult to enact a new convention to regulate general issues of outer space, in the way it has been done with respect to the law of the sea, as some countries (in particular the United States) may oppose the limitation of their plans to explore and utilize outer space. In order to maintain peace and balance, it may be necessary to establish a new international organization for the purpose of dealing with outer space. This organization would provide a forum to solve disputes, such as those concerning the development of satellite systems, the principles of teledetection, or armaments in space. A considerable portion of inter-state disputes concerning outer space will have to be solved by bilateral agreements, reached through a compromise, as there are no specialized organs authorized to act in the realm of outer space. A dynamically conducted exploration of outer space depends on the amount of expenditure allocated to the space programs of individual states. The amount of financing available is influenced by the economy (at the time of the slowdown that began in 2008 space agencies have had to envisage limited budgets). The prestige of space exploration is an aspect of particular importance. In order to increase its importance in the international arena, states are ready to allocate considerable means for spectacular space activities. It can be observed at present that states are increasingly competing with each other for prestige rather than for strategic purposes. This can easily be observed with respect to the developing countries, such as China and India. The pace of activities in space will be influenced by the ability of the states to cooperate. The specific nature of great space investments usually requires huge expenditure, therefore it would be advantageous to combine the financial contributions of various states. Joint projects would promote peaceful utilization of outer space.Item Status prawny kobiet w Polsce w świetle ustawodawstwa Unii Europejskiej(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2006) Stankiewicz, WojciechThe issue of human rights and fundamental liberties in numerous realms of life – whether political and civic, or social and cultural – has been frequently emphasized when discussing the achievements of Western civilization. As a matter of principle, every citizen, regardless of gender, has the same rights, obligations and opportunities in every sphere. This equality implies an equal division of authority and power, that gives women the right to participate in the institutions and public fora that make decisions and issue opinions. This also refers to all other spheres and includes such matters as the right to non-discrimination at work, in business activity, and equal opportunities to obtain material independence. Polish society still does not take sufficient advantage of the opportunities provided by EU instruments. The participation of women in public authorities and public life, the equal status of men and women, equality of rights, or gender-related discrimination are still new ideas, which are both strange and incomprehensible for Polish society. Another problem is posed by harmful stereotypes and false images related to the position of men and women. Poland remains a country where women are responsible for bringing children up, caring for the elderly or the handicapped, household chores, and for material matters pertaining to the family.Item Stosunki partnerskie Unii Europejskiej i Rosji(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2008) Stankiewicz, Wojciech