Browsing by Author "Sulejewska, Justyna"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Fotofilm. Fotografia w polskim kinie dokumentalnym(2019) Sulejewska, Justyna; Jazdon, Mikołaj. PromotorCelem niniejszej pracy doktorskiej było zbadanie powstania oraz charakterystyka wyjątkowego, mało znanego gatunku, określanego przez autorkę pracy jako „fotofilm”. Jak to zostało określone w rozprawie, termin dotyczy filmów, których narracja została zbudowana z nieruchomych fotografii, przy wykorzystaniu formalnego i symbolicznego znaczenia medium fotograficznego. Podczas analizy polskich filmów dokumentalnych autorka prezentuje rozwój formalny, struktury narracyjne, zasadnicze motywy gatunku, w szczególności podkreślając jego intermedialną naturę. Z tego względu materiał badawczy został omówiony przy wykorzystaniu teorii filmu i teorii fotografii. Pierwszy rozdział przedstawia analizę filmów Miasto złota (1958) Colina Lowa i Wolfa Koeniga oraz Pomost (1962) Chrisa Markera, uznawanych za pierwsze filmy dokumentalne i fikcjonalne, które oparto na nieruchomych zdjęciach. W rozdziale drugim, „W stronę definicji”, zreferowano obecny stan badań w literaturze przedmiotu, w szczególności zwracając uwagę na podobieństwa i różnice w definiowaniu gatunku przez różnych badaczy. Brak jednolitej i precyzyjnej definicji gatunku prowadzi do teoretycznych rozważań nad kontekstem historycznym, możliwymi wpływami innych mediów, które także opierają się na fotografii, ale nie są uważane za fotofilmy. Ostatni rozdział jest poświęcony analizie polskich filmów dokumentalnych ze zdjęć.Item Fotograficzna enklawa. Nowy Jork i jego mieszkańcy w soczewce aparatu(Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu; Wydawnictwo PWSFTViT w Łodzi, 2013) Sulejewska, Justyna; Hendrykowska, Małgorzata; Śliwińska, AnnaThe title phrase “photographic enclave” expresses the condition of projects that tell about a city using a photographic medium. The article discusses three audiovisual works that use photos to portray New York and its inhabitants: Smoke by Wayne Wang and Paul Auster, Stefan Nadelman’s Terminal Bar, and the multimedia project One in 8 Million. The works represent a variety of film models (drama, documentary, interactive media), and their authors use the formal and cognitive aspects of photography in a different ways. The aim of the article is to analyze the function of photography for portraying urban communities and to see if this treatment was successful.