Browsing by Author "Szczepaniak-Kozak, Anna. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Mowa nienawiści ze względu na przynależność etniczną i narodową w komunikacji internetowej. Analiza porównawcza języka polskiego i niemieckiego(2020) Jaszczyk-Grzyb, Magdalena; Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia. Promotor; Szczepaniak-Kozak, Anna. PromotorGłównym celem pracy jest analiza porównawcza jakościowa i ilościowa danych korpusowych zawierających mowę nienawiści ze względu na przynależność etniczną i narodową w języku polskim i niemieckim. Badany dyskurs nienawistny dotyczy czterech wybranych grup (Muzułmanie, Romowie, Ukraińcy i Żydzi). Wypracowano metodologię łączącą w sobie założenia krytycznej analizy dyskursu i lingwistyki korpusowej. W toku analizy jakościowej zidentyfikowano nienawistne praktyki dyskursywne dla poszczególnych grup mniejszościowych i zaprezentowano je w perspektywie komparatywnej. Następnie dokonano analizy list frekwencyjnych, list słów kluczy, kolokacji i konkordancji. Zgromadzono pierwsze porównywalne korpusy mowy nienawiści ze względu na przynależność etniczną i narodową w polskiej i niemieckiej komunikacji internetowej, zawierające publiczne posty i komentarze zamieszczane na portalu społecznościowym Facebook. Przeanalizowano łącznie 1 185 postów, w tym kilka tysięcy komentarzy z lat 2018–2019 oraz ze stycznia 2020 roku.Item Rozwijanie kompetencji interkulturowej poprzez wymiany młodzieżowe w kształceniu zawodowym(2018) Bochnia, Edyta; Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia. Promotor; Szczepaniak-Kozak, Anna. PromotorGeneza problemu badawczego oraz długoletnie obserwacje uczniów szkoły zawodowej podczas praktyk w Niemczech skłoniły Autorkę dysertacji do zajęcia się tematyką rozwijania kompetencji interkulturowej i interkulturowej kompetencji zawodowej w wymiarze badawczym. Dotychczasowy przegląd literatury wykazuje, iż nie przeprowadzono badań empirycznych związanych z rozwijaniem kompetencji interkulturowej poprzez wymiany młodzieży o charakterze zawodowym. Niniejsza praca składa się z dwóch zasadniczych części: teoretycznej oraz empirycznej. Rozważania w części teoretycznej, zarówno jak wyniki badań własnych pozwoliły sformułować dezyderaty dla polityki językowej w wymiarze edukacyjnym, dla kształcenia zawodowego oraz efektywnego rozwijania kompetencji interkulturowej w praktyce szkolnej. Autorka postuluje w nich, że międzynarodowe wymiany młodzieży powinny być częścią kształcenia szkolnego, zwłaszcza w szkołach o charakterze zawodowym. Dodatkowo należy zwiększyć liczbę godzin języka niemieckiego ukierunkowanego zawodowo i zadbać o opracowywanie podręczników przeznaczonych dla językowego kształcenia zawodowego (tu: języka niemieckiego), zawierających obligatoryjne sekcje z komponentami kulturowymi oraz z ćwiczeniami. W kontekście niniejszej dysertacji najważniejszą korzyścią płynącą z realizacji projektów wymian młodzieży w kształceniu zawodowym stała się możliwość poznania kultury kraju naszego sąsiada i kultury organizacyjnej poprzez bezpośrednie „zanurzanie się” w obszary życia codziennego i zawodowego.