Browsing by Author "Szewczyk, Ewa"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item ODMOWA WSZCZĘCIA POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO W KONTEKŚCIE ART. 61A KODEKSU POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2012) Szewczyk, Ewa; Szewczyk, MarekNiniejszy artykuł dotyczy problemu określanego, jako odmowa wszczęcia postępowania administracyjnego. Powyższe zagadnienie jest niezwykle istotne dla podmiotu administrowanego, gdyż wydanie przez organ administracji publicznej aktu w przedmiocie wszczęcia postępowania administracyjnego otwiera podmiotowi administrowanemu możliwość poddania tego aktu weryfikacji poprzez uruchomienie środków prawnych. Autorzy oparli swoje rozważania na treści niedawno dodanego do Kodeksu postępowania administracyjnego art. 61a, nakazującego wydać postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania w dwóch sytuacjach: 1) gdy żądnie zostało wniesione przez osobę nie posiadającą legitymacji procesowej strony w postępowaniu oraz 2) gdy postępowanie z innych uzasadnionych przyczyn nie może być wszczęte.Item Układ o zakazie broni jądrowych w Ameryce Łacińskiej(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1981) Gros Espiell, Héctor; Szewczyk, EwaL'article en question présente les problèmes des règlements juridiques compris dans le Traité sur la défense des armes nucléaires en Amérique Latine (Traité de Tlatelolco). Son auteur est directeur d'OPANAL depuis de longues années. Il présente les conditions politiques de la naissance du traité, il parle de son importance pour les pays d'Amérique Latine et pour le monde entier. Il montre comment son réalisées les décisions du traité et comment fonctionne OPANAL — organisation qui veille sur l'exploitation pacifique de l'énergie atomique dans les pays signataires du traité.Item Współdziałanie organów administracji publicznej a decyzje zależne na przykładzie unormowań dotyczących planu ruchu zakładu górniczego(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019) Szewczyk, EwaThe aim of the article is to draw attention to the changes that have occurred in the regulations governing the mining plant operation plan, as a consequence of which such a document is no longer issued in the wording of 2018 on the mode of cooperation between the authorities regulated in Article 106 of the Act of 14 June 1960. – the Code of Administrative Procedure. Mineral deposits are a non-renewable, natural national resource. They should be extracted in accordance with the provisions of the relevant generally applicable law. Their extraction cannot be regarded only in relation to the territory of Silesia and the mines located there. Exploitation of minerals is an activity with a very wide range of occurrence and concerns not only the extraction of coal, but also sands, gravels and aggregates. When it comes to the provisions of the Act: Geological and Mining Law, there is much controversy as to whether this operation plan is being approved in the mode of the authorities co-operating with one another, or – in the light of current solutions – outside it. This paper explains the above controversies and shows that the decision on the approval of a mining plant operation plan is a dependent decision, proceeded however by a decision of a city mayor, or head of a village, issued in a completely separate proceeding, dealing with a different subject, not regulated in Article 106 of the Code of Administrative Procedure.