Browsing by Author "Szpulak, Andrzej. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Bohater mityczny w filmach Christophera Nolana(2018) Rojek, Patrycja; Szpulak, Andrzej. PromotorU podstaw badań zawartych w rozprawie znalazły się dwie przyczyny. Pierwsza wynikała z przekonania, że współczesna filmowa kultura popularna jest ściśle związana z mitem – zwłaszcza w przestrzeni podejmowanych tematów, stosowanych struktur oraz sposobu komunikowania treści. Z tego powodu cenne wydawało się rozpatrzenie i ugruntowanie tego rozpoznania w twórczości jednego z najważniejszych współczesnych hollywoodzkich reżyserów. Druga przyczyna wiązała się z specyfiką utworów tego konkretnego twórcy, który szczególną wagę przywiązuje do konstrukcji swoich postaci – podążających drogą inicjacji lub drogą zbawienia, nieustannie dążących ku porządkowi, a w kilku przypadkach nawet w sposób bezpośredni nawiązujących do bohaterów dawnych opowieści mitycznych. Ta właściwość filmów Nolana nigdy nie została przebadana. Moim głównym celem było zatem sprawdzenie, czy teoretyczny konstrukt nazywany bohaterem mitycznym – którego definicję buduję w pierwszej części rozprawy – występuje w twórczości Nolana, a jeśli tak, to na jakich zasadach. W kolejnych dwóch częściach definicja ta została zderzona z właściwym filmowym materiałem badawczym, na który złożyły się fabularne, pełnometrażowe i wyprodukowane w Hollywood filmy wyreżyserowane przez Christophera Nolana: Memento (2000), Bezsenność (2002), Prestiż (2006), Incepcja (2010), Interstellar (2014) oraz wchodzące w skład trylogii o Batmanie: Batman – Początek (2005), Mroczny Rycerz (2008) i Mroczny Rycerz powstaje (2012).Item Muzyka w filmach Romana Polańskiego(2015-09-11) Pomostowski, Piotr; Szpulak, Andrzej. PromotorCelem pracy jest wszechstronne omówienie funkcji i znaczenia muzyki wykorzystywanej w filmach Romana Polańskiego – zmienności tej muzyki w relacji z poetyką konkretnych gatunków filmowych. Punktem zwrotnym w twórczości Romana Polańskiego w odniesieniu do muzyki filmowej była przedwczesna śmierć Krzysztofa Komedy, który był pierwszym kompozytorem Polańskiego i miał duży wpływ na całą wczesną twórczość reżysera w ogóle. Poza tym kompozytor z Poznania napisał muzykę do aż dziesięciu filmów Polańskiego. Po śmierci Komedy po trzy filmy Roman Polański zrealizował z Philippem Sardem, Wojciechem Kilarem i Alexandrem Desplatem. Są także kompozytorzy, którzy współpracowali z reżyserem przy jednym tylko projekcie, np. Ennio Morricone. Polański często nawiązuje do tradycji kina gatunków, ale robi to nietypowo. W nietypowy sposób wykorzystuje również muzykę. Tyczy się to zwłaszcza „przejścia” pomiędzy pierwszą „konwencjonalną” częścią filmu, a drugą częścią, gdzie konwencje są łamane. Polański, czym wyróżnia się na tle twórczości innych reżyserów, syntetyzuje muzykę filmową w odniesieniu do jej funkcji dramaturgicznych. Jeden motyw muzyczny wprowadzony w filmie w odpowiedniej scenie rozładowuje napięcie powstałe w wyniku zagrożenia, budując jednocześnie inny rodzaj napięcia – napięcie erotyczne.