Browsing by Author "Tyszka, Juliusz. Promotor"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Cierpienie i śmierć jako współczesny performans medialny. Perspektywa performatyczna(2014-06-25) Jeleń-Kubalewska, Ewa; Tyszka, Juliusz. PromotorGłównym celem dysertacji pozostaje zgłębienie problemu medialnego (przede wszystkim fotograficznego) sposobu prezentacji bolesnych wydarzeń w ponowoczesnym społeczeństwie zachodnim, a także próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób i w jakim stopniu media kształtują nasze zachowania/postawy wobec śmierci i cierpienia. Najważniejszym case study doktoratu jest coroczna wystawa World Press Photo. W jej ramach nagradza się przede wszystkim zdjęcia, którym jury przypisuje wysoki stopień dramatyzmu. Wystawę charakteryzuje również liczebna przewaga zdjęć prezentujących cudze cierpienie i śmierć (nad np. obrazami prezentującymi wydarzenia sportowe, artystyczne, czy inne, mniej wstrząsające). Interesowały mnie takie aspekty zagadnienia jak: granica prywatne/publiczne w zachodniej kulturze, etnocentryzm w fotograficznych i telewizyjnych przedstawieniach Innego, pamięć zbiorowa a medialny zapis traumy, obraz w dyskursie władzy, estetyzacja cierpienia, a także konkurs i wystawa World Press Photo jako performans kulturowy, organizacyjny i techniczny (w rozumieniu, jakim obdarzył te trzy rodzaje performansów McKenzie). Praca ta weryfikuje utarty pogląd o tym, iż to ogrom obrazów okrucieństw tłumi naszą zdolność reakcji, a także stara się wyjaśnić, w jaki sposób system wiedzy-władzy w społeczeństwach zachodnich wpływa na to, czyich cierpień (i dlaczego) się nie pokazuje. Kwestionuje również zdolność obrazu do odkrywania prawdy o przeszłości, a tym samym poddaje w wątpliwość jego wartość dokumentacyjną.Item Physical theatre jako próba zagojenia ran tożsamości(2017) Kowalczyk, Wojciech; Tyszka, Juliusz. PromotorNiniejsza praca doktorska jest próbą uporządkowania wiedzy na temat physical theatre. Główną tezą książki, którą udowadnia autor, jest próba przeanalizowania tytułowego pojęcia podług kategorii zranionej tożsamości. Autor bada w pracy, jaka relacja zachodzi pomiędzy społecznie budowaną tożsamością, ze szczególnym uwzględnieniem pojęcia piętna społecznego, a physical theatre, który traktuje jako rodzaj teatru tańca. Według autora, emblematycznym dla samego gatunku physical theatre ma być pojęcie zranionej tożsamości.Item Transkulturowy charakter japońskiego tańca butô(2012-10-09T10:40:27Z) Janicka, Ewa; Tyszka, Juliusz. PromotorCelem pracy jest ukazanie transkulturowego potencjału japońskiego tańca butô. W swych podstawowych założeniach praca oparta jest na koncepcji polifonii zaproponowanej przez M.Bachtina, która w odpowiedni sposób odnosi się zarówno do wielowymiarowej formy butô, jak i do wielości światopoglądów oscylujących wokół tej praktyki artystycznej. Uwzględniając wielość sensów przypisywanych butô, a także przyjmując różne kategorie interpretacyjne, autorka starasię poszerzać rozumienie tego fenomenu, a także uzupełniać je o nowe konteksty znaczeniowe, które pozostają otwarte na kolejne reinterpretacje. Jednym z takich kontekstów interpretacyjnych jest przyjęcie koncepcji transkulturowości zaproponowanej przez Wolfganaga Welscha. Pojęcie to staje się kluczowe dla refleksji na temat wielowymiarowego, eklektycznego, hybrydycznego charakteru tej praktyki artystycznej. Pozwala przedstawić butô jako wielokulturową sieć wzajemnych wpływów i powiązań, jako fenomen, który przekracza lokalne uwarunkowania, znosi podziały pomiędzy tym, co obce, i tym, co swojskie, a dzięki swej uniwersalnej tematyce, staje się bliski każdemu z nas. Przyjęcie koncepcji bachtinowskiej polifonii wiąże się ściśle z zaproponowaną w pracy metodą badawczą, która opiera się przede wszystkim na wnikliwej analizie anglojęzycznej literatury tematycznej oraz tekstów źródłowych, na które składają się wypowiedzi i eseje napisane przez „prawowitego fundatora” butô Tatsumi Hijikatę.Refleksja teoretyczna związana z analizą tekstów dopełniona została przez działalność praktyczną, wspartą badaniami terenowymi i obserwacją uczestniczącą. Na polskim rynku wydawniczym brakuje szczegółowych teoretycznych opracowań na temat butô. Praca ta stanowi zatem istotny wkład w naukowe opracowania na ten temat.