Browsing by Author "Walaszek, Marzena"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Determinants of the quality of life in the communes of the Poznań Agglomeration: A quantitative approach(Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2014) Mizgajski, Andrzej; Walaszek, Marzena; Kaczmarek, TomaszSince the 1990s, large urban agglomerations in the countries of Central and Eastern Europe have shown highly dynamic functional and spatial changes resulting from the transformation of their political systems. The aim of this study is to present differences in social, economic and environmental living conditions among the communes of a single agglomeration. This, in turn, allows a discussion, in the first place, of local factors, assuming that national and regional conditions in a given area are uniform. The study focused on the agglomeration of Poznań, which consists of the city of Poznań and 17 surrounding communes (Polish: gmina) forming the district, or ‘poviat’ (Polish: powiat) of Poznań. The analysis of variations in living conditions uses a set of nine indicators reflecting the local level of development in social, economic and environmental terms. The results lead to the conclusion that the development of urbanisation processes in suburban areas over the past 20 years has had a significant share in improving the living conditions of their inhabitants. In some communes they are, in fact, better than in the central city of Poznań.Item Organisation and diversification of the educational market in Poland: The case of the Poznań agglomeration(Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2016) Walaszek, Marzena; Bąkowska, EdytaThe political changes in Poland after 1989 affected the formation of a self-reliant society. One of the results was the decentralisation of public tasks in the field of education, with the relevant competences transmitted to local governments. Since then, communes have been responsible for ensuring equal access to public education, but at the same time a non-public education market has been developing. Important for changes in the Polish educational system was also a reform started in 1999 which led to the transformation of the two-level system of education existing since 1968 into a three-level structure. The first non-public schools began to form as an alternative to public ones. Currently, non-public schools are mainly run by non-governmental organisations, religious institutions or social associations. In the general opinion, the quality of education in non-public schools is higher than in public ones (smaller classes, better contact between student and teacher, an individual approach to each student). In the face of education-model changes it is important to create a wide range of learning opportunities for everyone. It is also not about competition, but cooperation among all institutions involved in education provision. In this article, the progressive diversification of the educational market is presented on the example of the Poznań agglomeration. A diversified educational system, its commercialisation, and the creation of new educational opportunities for children and young people beyond the basic programme of education are undoubtedly benefits for the Polish society. The growing competition among the wide range of educational institutions (also taking into account institutions organising extra-curricular classes), from a theoretical point of view, should help to improve the quality of education in the entire market of educational services. As a consequence, these trends, together with demographic changes, may invite the question about the prospects of public schools in their present form in the future.Item Zróżnicowanie przestrzenne dostępności szkół oraz warunków i wyników nauczania w aglomeracji poznańskiej(2015-12-22) Walaszek, Marzena; Kaczmarek, Tomasz. PromotorGłównym celem pracy doktorskiej zatytułowanej: „Zróżnicowanie przestrzenne dostępności szkół oraz warunków i wyników nauczania w aglomeracji poznańskiej” jest charakterystyka dostępności przestrzennej, warunków nauczania i wyników edukacyjnych w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych aglomeracji poznańskiej. Tłem dla badanych zjawisk jest proces suburbanizacji. Podstawą teoretyczną dla sformułowanych w pracy hipotez jest teoria systemowa. Zgodnie z hipotezą, założono, że szkoły w aglomeracji poznańskiej są zróżnicowane z punktu widzenia wyposażenia materialnego, potencjału kadry pedagogicznej, oferty edukacyjnej, jak również wyników edukacyjnych. Jedna z głównych hipotez mówi , że funkcjonowanie szkół zależy również od czynników zewnętrznych (sąsiedztwa), w związku z tym zbadano różne cechy obwodów szkolnych (liczba, gęstość i struktura ludności, sieć transportowa, przestępczość, zabudowa mieszkaniowa). Główne pytanie badawcze sformułowane na podstawie koncepcji systemu brzmi: Czy warunki wewnętrzne lub zewnętrzne mają wpływ na wyniki osiągane przez uczniów? Czy warunki te są zróżnicowane w centrum miasta i ich otoczenia? Najniższe osiągnięcia uczniów w aglomeracji poznańskiej cechują obszary wysoko zurbanizowane i wiejskie, zwłaszcza z wysokim odsetkiem uczniów z rodzin znajdujących się w gorszej sytuacji finansowej.