Browsing by Author "Wilk, Maciej"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Socjoterapia wobec agresji rówieśniczej w szkole. Studium teoretyczno-empiryczne(2022) Wilk, Maciej; Jankowiak, Barbara. Promotor; Kuryś-Szyncel, Karolina. Promotor pomocniczyAgresja rówieśnicza w polskich szkołach jest codziennością, mimo że jej poziom jest niższy niż w wielu innych krajach. Nie zmienia to faktu, że kłótnie, wyzwiska, złośliwości, popychanie, kopanie czy bójki są stałym doświadczeniem polskich uczniów. Już nie nowym, ale dynamicznie rozwijającym się problemem jest cyberbullying. Socjoterapia jako grupowa forma pracy z dziećmi i młodzieżą może stanowić formę przeciwdziałania temu zjawisku. Po pierwsze może być formą pracy z uczniami, których dotyka już problem agresji rówieśniczej w szkołach. Po drugie może stać się formą systematycznej pracy z dziećmi i młodzieżą w celu minimalizowania zagrożenia wystąpienia zjawiska agresji rówieśniczej w szkołach. Celem tej rozprawy było zweryfikowanie w oparciu o zdanie socjoterapeutów pracujących z dziećmi i młodzieżą i stykających się z problematyką agresji rówieśniczej w szkołach, w jaki sposób socjoterapia może być pomocna w pracy z tym problemem. Analiza wyników badań wskazała na dwa aspekty pracy z tym zjawiskiem. Pierwszy dotyczy opracowania szeroko realizowanej przez cały okres nauki różnego rodzaju socjoterapeutycznych zajęć, mających na celu wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży, budowanie integracji ze środowiskiem szkolnym, realizowanie psychoedukacyjnych form zajęć. Drugi aspekt podkreślany przez badanych socjoterapeutów koncentruje się na pomocy uczniom, którzy mieli lub mają już kontakt z przejawami agresji rówieśniczej. Łączenie tych dwóch płaszczyzn socjoterapeutycznej pracy w opiniach badanych socjoterapeutów pozwalałoby minimalizować samo zjawisko agresji rówieśniczej w szkołach, jak również negatywne skutki jej występowania.