Browsing by Author "Wojtczak, Krystyna. Promotor"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Administracyjne kary pieniężne(2017) Staniszewska, Lucyna; Wojtczak, Krystyna. PromotorKary administracyjne zastępują odpowiedzialność za drobne wykroczenia i przestępstwa, pozbawiając strony gwarancji właściwych w sprawach karnych. Są one sankcjami niezależnymi od sankcji karnych, jednakże ich dotkliwość powoduje, że są bardziej odczuwalne dla sprawców, aniżeli kary grzywny. Częste sięganie przez ustawodawcę po te instrumenty jest spowodowane tym, że mogą one być nakładane na podmioty zorganizowane a nadto, że są one szybko egzekwowane. Kary pieniężne są wygodnym narzędziem do pozyskania środków przez państwo i samorządy. Ze względu na element represyjny powinniśmy postulować do ustawodawcy, aby administracyjne kary pieniężne były zdefiniowane prawnie, a nadto by uregulowano dla nich następujące zasady: legalności, proporcjonalności, nie – retroakcji, przedawnienia karalności i wykonania administracyjnej kary pieniężnej, multiplikacji kar administracyjnych za to samo zachowanie oraz ne bis in idem. Natomiast wśród proceduralnych gwarancji istotne jest uregulowanie praw sprawcy do niezwłocznego otrzymania szczegółowej informacji w języku dla niego zrozumiałym o istocie i przyczynie wszczęcia postępowania oraz grożącej mu karze, czasu na przygotowanie obrony, a dla osób, które nie mają środków na pokrycie kosztów zastępstwa prawnego przez zawodowego pełnomocnika, prawa do bezpłatne korzystanie z pomocy prawnej. W rozprawie podjęto próbę wyważenia gwarancje praw ukaranych, aby z jednej strony zachować sens kar pieniężnych stanowiących instrumenty skutecznego administrowania, a z drugiej strony, aby zapewnić poszanowanie praw ukaranych, w najwyższym możliwym stopniu.Item Gmina uzdrowiskowa – aspekty publicznoprawne(2021) Jankowska, Paulina; Wojtczak, Krystyna. PromotorGmina uzdrowiskowa jest nie tylko „typową” podstawową jednostką samorządu terytorialnego, ale gminą o specjalnym statusie i reżimie prawnym. Wynika to ze specyfiki ustrojowej oraz szczególnego charakteru i zakresu realizowanych zadań publicznych, co wymaga odrębnego podejścia ze strony polskiego ustawodawcy. Według obowiązujących regulacji prawnych gmina uzdrowiskowa to gmina, której obszarowi lub jego części został nadany status uzdrowiska. W trybie określonym w ustawie uzdrowiskowej uzdrowisko to obszar, na terenie którego prowadzone jest lecznictwo uzdrowiskowe, wydzielony w celu wykorzystania i ochrony znajdujących się na jego obszarze naturalnych surowców leczniczych, któremu został nadany status uzdrowiska. Tym samym uzdrowisko jest ograniczonym obszarem terytorium gminy, prowadzącym specyficzną działalność – lecznictwo uzdrowiskowe, które jest integralną częścią systemu zdrowia. Leczenie to odbywa się w specjalnie do tego przystosowanych zakładach lecznictwa uzdrowiskowego. Konsekwencją zachowania funkcji leczniczej uzdrowiska jest obowiązek wydzielenia stref ochrony uzdrowiskowej, co wiąże się z istnieniem wielu ograniczeń publicznoprawnych, które dotyczą różnych grup osób, przykładowo mieszkańca, pacjenta, właściciela nieruchomości czy przedsiębiorcy prowadzącego określoną działalność gospodarczą. Celem rozprawy jest analiza i ocena regulacji prawnych dotyczących pozycji prawnej gminy uzdrowiskowej. Praca składa się z siedmiu rozdziałów, które ujęto w trzy części obejmujące zagadnienia administracyjnoprawne w tym samorządu terytorialnego i ochrony zdrowia.Item Publicznoprawna regulacja administracji elektronicznej(2012-10-02T12:16:10Z) Matusiak, Justyna; Wojtczak, Krystyna. PromotorMożliwości oferowane współcześnie przez nowe technologie informatyczne są w administracji publicznej coraz powszechniej stosowane. Zarówno obywatele, jak i przedsiębiorcy, posługujący się w życiu codziennym nowoczesnymi technologiami informatycznymi, oczekują, że administracja publiczna wyjdzie naprzeciw ich wymaganiom i umożliwi załatwienie spraw urzędowych za pomocą środków elektronicznych. Zdolność do szybkiego reagowania na przeobrażającą się błyskawicznie rzeczywistość będzie wyznacznikiem na drodze ku sprawnej, efektywnej i przyjaznej obywatelom i przedsiębiorcom administracji publicznej. Z tego względu uznać należy, iż rozwiązania charakterystyczne dla elektronicznej administracji są koniecznym elementem kształtującego się w Polsce społeczeństwa informacyjnego. Administracja publiczna wykonując swoje zadania przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych podlega przede wszystkim normom prawa. Dlatego też tak istotną kwestią jest objęcie normami prawnymi procesu informatyzacji administracji publicznej. W rozprawie uwaga skupiona została na najistotniejszych unormowaniach prawnych, o największym praktycznym wykorzystaniu, na tych, które w sposób znaczący różnią się od dotychczasowych rozwiązań w tym zakresie (dotyczących dowodów osobistych, podatków, ubezpieczeń społecznych, działalności gospodarczej, zamówień publicznych i geoportalu).Item Standardy dobrej administracji w materialnym prawie administracyjnym(2013-06-18) Princ, Marcin; Wojtczak, Krystyna. PromotorPoszukiwanie wzorców dla funkcjonowania administracji i ich rozpoznawanie jest podstawowym zadaniem administratywistów. Od samego początku badacze zastanawiali się nad tym, jak skuteczniej i najlepiej administrować, na jakich rozwiązaniach powinno opierać się prawo czy jak ukształtować właściwie, potrzebne dla funkcjonowania państwa instytucje. Zagadnienie dobrej administracji posiada fundamentalne znaczenie dla zakreślenia relacji administracja – jednostka. Zasadniczym celem rozprawy jest próba odpowiedzi na pytanie czy postanowienia materialnego prawa administracyjnego odpowiadają podstawowym standardom dobrej administracji. Przed kilkoma laty dyskusja nad tematem dobrej administracji rozpoczęła się niemal jednocześnie w związku z powstaniem Karty Praw Podstawowych oraz pracami nad Europejskim Kodeksem Dobrej Administracji. Zgodnie z redakcją art. 41 Każdy ma prawo do tego, aby jego sprawy były rozpatrywane przez instytucje i organy Unii Europejskiej bezstronnie, rzetelnie i w rozsądnym terminie. Trzeba nadmienić, że pojęcie standardów dobrej administracji posiada szerszy zakres niż ten zawarty w Karcie Praw Podstawowych UE. Polem badawczym zakreślonym w rozprawie jest polskie materialne prawo administracyjne.