Browsing by Author "Zawodna, Marta"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Martwe ciało w kulturze zachodniej. Sposoby postępowania ze szczątkami ofiar Zagłady na terenach KL Auschwitz-Birkenau i KL Kulmhof w okresie powojennym(2013-10-23) Zawodna, Marta; Krajewski, Marek. PromotorCelem pracy jest opis sposobów postępowania żywych z martwymi ciałami i ludzkimi szczątkami w kulturze zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem praktyk podejmowanych po ustaniu działań ludobójczych. Dysertacja składa się z trzech rozdziałów: dwóch teoretycznych i jednego opartego na badaniach własnych. W pierwszym rozdziale zostały omówione praktyki związane z martwym ciałem podejmowane od okresu średniowiecza do czasów współczesnych. W drugim rozdziale analizie poddano sposoby postępowania ze szczątkami w sytuacji masowej śmierci. Scharakteryzowano w nim praktyki podejmowane w okresie przednowoczesnym. W najważniejszej części rozdziału skupiono się natomiast na zjawisku zarządzania martwymi ciałami po nowoczesnym ludobójstwie (np. poszukiwanie i identyfikacja ciał, badania sądowo-lekarskie martwych ciał, upamiętnienie zmarłych). Ostatni rozdział opisuje sposoby postępowania ze szczątkami ludzkimi na terenach byłych obozów: Auschwitz-Birkenau i Kulmhof od momentu wyzwolenia w 1945 roku do 2010 roku. Zawarte w nim wnioski oparto na badaniach składających się z: 1) analizy dokumentarnej skupionej na publikowanych i niepublikowanych dokumentach, wspomnieniach, relacjach, artykułach prasowych, 2) wywiadów pogłębionych z pracownikami muzeów, 3) obserwacji prowadzonych na terenie byłych obozów. Wyniki badań pokazują, że cały analizowany okres można podzielić na trzy części: pierwsze miesiące lub lata po wyzwoleniu, okres PRL-u, lata osiemdziesiąte i okres po 1989 roku. We wszystkich częściach zostały pokazane przede wszystkim relacje pomiędzy praktykami symbolicznymi i technicznymi.Item Przestrzeń więzi. Badania projektu „Remiks Śródki”(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2013) Mateja-Jaworska, Bogumiła; Zawodna, MartaArtykuł jest próbą socjologicznej analizy projektu artystycznego „Remiks Śródki” autorstwa Marty Żakowskiej, który został zrealizowany podczas Festiwalu Malta w 2011 r. (jedno z cyklu wydarzeń Nowe Sytuacje, ktorych kuratorką była Joanna Erbel). W ramach podjętych wówczas działań artystka oraz mieszkańcy poznańskiej dzielnicy Śródka zaprojektowali, wykonali i umieścili w przestrzeni miejskiej elementy tzw. małej architektury, powstałej w efekcie recyklingu domowych mebli. Koncepcja uczestnictwa w kulturze zaproponowana przez Marka Krajewskiego i kontekst rewitalizacji poznańskiej dzielnicy były podstawą analizy mechanizmów tworzenia i przeobrażeń relacji między ludźmi oraz przedmiotami w ramach realizowanego projektu. Choć artystyczna interwencja wpisywała się w oczekiwania mieszkańców Śródki odnośnie do przestrzeni publicznej i przyciągnęła ich uwagę, ujawniła również istniejące pośród nich podziały społeczne.