Browsing by Author "Zbaraszewska, Anna"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Analiza krytyczna prac kodyfikacyjnych Komisji Prawa Międzynarodowego ONZ nad odpowiedzialnością międzynarodową państw(2010-05-26T11:42:36Z) Zbaraszewska, Anna; Sandorski, Jan. PromotorNa 53 sesji (2001 r.) Komisja Prawa Międzynarodowego ONZ przyjęła ostateczny tekst projektu artykułów o odpowiedzialności państw za czyny międzynarodowo bezprawne oraz projektu artykułów o zapobieganiu szkodzie transgranicznej powstającej na skutek prowadzenia niebezpiecznej działalności. W 2006 r. zakończono prace nad drugą częścią tematu „Odpowiedzialności za szkodliwe następstwa działań nie zakazanych przez prawą międzynarodowe”, tj. alokacją strat. „Odpowiedzialność międzynarodowa” oznacza nowy stosunek prawny powstały w konsekwencji naruszenia przez państwo zobowiązania międzynarodowego. O treści stosunku decydują normy wtórne określające skutki prawne niezgodnego z normami pierwotnymi zachowania państwa. Międzynarodowo bezprawny czyn państwa ma miejsce wówczas, gdy: zachowanie polegające na działaniu lub zaniechaniu może być przypisane państwu na mocy prawa międzynarodowego; stanowi naruszenie jego zobowiązania międzynarodowego. Odpowiedzialność za działania nie zakazane przez prawo międzynarodowe bazuje na normach pierwotnych. W skład pakietu wchodzą: obowiązek zapobiegania, informowania, negocjowania i wyrównania szkody transgranicznej. Szkodą transgraniczną jest szkoda ujawniająca się na terytorium lub w ramach jurysdykcji lub kontroli sąsiedniego państwa. Jej źródłem jest niebezpieczna działalność prowadzona w państwie pochodzenia.Item DYLEMATY MIĘDZYNARODOWEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI PAŃSTW(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2007) Zbaraszewska, AnnaAt its fifty-third session (2001), the International Law Commission (ILC) finally adopted a complete text of the Draft Articles on the Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts. The purpose of those Draft Articles is to define “the secondary rules” which are aimed at determining the legal consequences of a failure to fulfill the obligations established by “the primary rules”. This paper attempts to assess the final results of the ILC’s codification works which had taken nearly 50 years. The term “international responsibility” covers the new legal relations which arise under international law by reason of the internationally wrongful act of a state. They occur between a state which has committed such an act and an injured state or states. An internationally wrongful act of a state occurs when conduct consisting of an action or its omission is attributable to the state under international law and constitutes a breach of an international obligation of that state. The content of new rights and obligations is specified in Part Two (Content of the International Responsibility) and Part Three (Implementation o f the International Responsibility) of the Draft Articles. The obligations of the responsible state to cease the wrongful conduct if it is continuing; to offer appropriate assurances and guarantees of non-repetition if circumstances so require, and to make full reparation for the injury caused are the core legal consequences of an internationally wrongful act. A serious breach of an obligation arising under a peremptory norm of general international law may entail further consequences. In the event of a serious breach of ius cogens rules all states are obliged to cooperate in order to bring such a breach to an end, not to recognize as lawful the situation created by that act and not to render aid or assistance to the responsible state to maintain the situation so created. The implementation of state responsibility is, in the first place, an entitlement of “the injured state”. This concept refers to the state whose individual right has been infringed by the internationally wrongful act or which has been particularly affected by it. In case of breaches of obligations protecting the collective interests of a group of states or the international community as a whole, responsibility may be invoked by states which are not themselves “injured” in the sense of ArticleItem PRAWNOMIĘDZYNARODOWA ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODY TRANSGRANICZNE W ŚRODOWISKU - PROBLEM PREWENCJI(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2008) Zbaraszewska, AnnaAt its fifty-third session (2001), the International Law Commission finally adopted a complete text of the Draft Articles on Prevention of Transboundary Harm from Hazardous Activities. The Articles apply to activities not prohibited by international law, which involve a risk of causing significant transboundary harm through their physical consequences. “Transboundary harm” means harm caused in the territory of, or in other places under the jurisdiction or control of a state, other than the state of origin, whether or not the states concerned share a common border (Art. 2c). The scope of the Draft Articles encompasses the activities involving a low probability of causing disastrous transboundary harm or a high probability o f causing significant transboundary harm. International liability arises only when there is a physical link between such an activity and its transboundary effects. Art. 3 of the Prevention Draft imposes a general obligation to take all appropriate measures to prevent significant transboundary harm, or at any event, to minimize the risk thereof. The state of origin shall procure prior authorization for any activity within the scope of the Draft Articles carried out in its territory or otherwise under its jurisdiction or control. Any decision in respect of the authorization will be based on an assessment of the possible risk o f transboundary harm caused by that activity, including an environmental impact assessment. If the assessment indicates a risk of causing significant transboundary harm, the state of origin shall provide the states likely to be affected with timely notification o f the risk. The state of origin and the states likely to be affected shall enter into consultation, at the request of any of them, with a view to achieving acceptable solutions regarding measures to be adopted in order to prevent significant transboundary harm. Due diligence is the criterion to assess whether the state has complied with its obligations under the Prevention Draft.Item PRZEGLĄD PIŚMIENNICTWA(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2007) Zbaraszewska, AnnaJan Białocerkiewicz, Status prawny zwierząt. Prawa zwierząt czy prawna ochrona zwierząt, Wydawnictwo TNOiK Dom Organizatora, Toruń 2005, ss. 319. „Item PRZEGLĄD PIŚMIENNICTWA(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2007) Zbaraszewska, AnnaDominik Rudkowski, Interwencja humanitarna w prawie międzynarodowym, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2006, ss. 256.Item Tajne więzienia CIA w Europie – implikacje dla Polski(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Zbaraszewska, AnnaCelem artykułu jest przedstawienie stanu realizacji przez Polskę wyroków ETPC w sprawach Al Nashiri i Husayn (Abu Zubaydah) w związku z istnieniem na terytorium RP tajnych ośrodków zatrzymań CIA i torturowaniem osób podejrzanych o terroryzm. Artykuł koncentruje się na ustaleniach faktycznych poczynionych w toku śledztw międzynarodowych prowadzonych przez Parlament Europejski oraz Radę Europy. Osoby podejrzane o terroryzm nie pozostają w próżni prawnej. Przysługują im w równym stopniu podstawowe prawa jednostki, w szczególności wolność od tortur. Tajemnica państwowa nie może stanowić narzędzia ograniczania prawnej odpowiedzialności państwa za przeprowadzenie transparentnych i skutecznych postępowań w sprawie poważnych naruszeń praw człowieka.