Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10593/12151
Title: Ćwiczenia tłumaczeniowe w nowoczesnym nauczaniu języków obcych
Authors: Scheffler, Paweł
Keywords: języki obce
ćwiczenia tłumaczeniowe
translacja
Issue Date: 2007
Citation: Języki Obce w Szkole 3, 2007, pp. 58-62
Abstract: Ćwiczenia tłumaczeniowe nie są obecnie powszechnie akceptowaną techniką w nauczaniu języków obcych. Często uważane są wyłącznie za relikt przeszłości i jeden z filarów zdyskredytowanej metody gramatyczno-tłumaczeniowej. Zamiast pomagać, stanowią one przeszkodę w naturalnym uczeniu się języka obcego, które ma polegać na jego przyswajaniu bez pośrednictwa języka rodzimego. Oznacza to, iż uczniowie powinni starać się „myśleć w języku obcym”, a nie zajmować się tłumaczeniem wyrazów czy struktur. W niniejszym artykule postaramy się wykazać, że tego typu ocena przydatności ćwiczeń tłumaczeniowych nie jest słuszna, przynajmniej w odniesieniu do osób dorosłych uczących się języka obcego. Po kilku uwagach dotyczących metody gramatyczno-tłumaczeniowej, odniesiemy się do miejsca, które ćwiczenia tłumaczeniowe mogłyby zajmować we współczesnej dydaktyce języków obcych. Omówimy w tym kontekście podejście zadaniowe oraz dydaktykę według teorii uczenia się opracowanej przez Johna Andersona (2000). Na koniec, na przykładzie języka polskiego i angielskiego, wykażemy przydatność ćwiczeń tłumaczeniowych w nauczaniu czasów gramatycznych oraz przedimków w języku angielskim.
URI: http://hdl.handle.net/10593/12151
Appears in Collections:Artykuły naukowe (WA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cwiczenia tłumaczeniowe w nowoczesnym nauczaniu.pdf715.44 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



Items in AMUR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.