ZASTOSOWANIE METODY CCR-DEA DO OCENY EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM W POLSCE

Loading...
Thumbnail Image

Date

2012

Advisor

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Wydział Prawa i Administracji UAM

Title alternative

APPLICATION OF THE CCR-DEA MODEL TO THE ASSESSMENT OF THE EFFECTIVENESS OF HIGHER EDUCATION IN POLAND

Abstract

Wraz ze zmieniającymi się warunkami, w jakich działają dzisiejsze przedsiębiorstwa, zmieniają się umiejętności kadry pracowniczej poszukiwane przez potencjalnych pracodawców. Wraz ze zmianą zapotrzebowania na rynku pracy zmienia się również rola szkół wyższych postrzeganych jako instytucje przygotowujące specjalistów do pracy zawodowej. Szkoły wyższe doskonale wywiązują się z zadania zapewnienia równego dostępu do edukacji na wszystkich możliwych kierunkach studiów, które nierzadko nie są zgodne z kierunkami pożądanymi na rynku pracy. Powoduje to, że osoby posiadające dyplom ukończenia szkoły wyższej nie są w stanie odnaleźć się na rynku pracy i stają przed wyzwaniem zmagania się z problemem bezrobocia. Głównym celem niniejszego artykułu jest porównanie województw pod względem efektywności szkolnictwa wyższego w zakresie tak zwanej masowości i odpowiedniości kształcenia oraz zbadanie, czy powszechnie obserwowane na rynku edukacji wyższej stawianie na „masowość” kształcenia przyczynia się do poprawy sytuacji na rynku pracy. Badania zostały przeprowadzone na podstawie danych statystycznych pochodzących z bazy danych Głównego Urzędu Statystycznego i obejmowały lata 2006-2007. Analizę przeprowadzono za pomocą metody CCR-DEA (Data Envelopment Analysis).
***The capabilities of the personnel that potential employers value change together with the external environment in which companies operate. Likewise, the demands of the labour market require a change in the role of higher education whose main objective today is seen to be preparation of highly specialised professionals. However, although higher education establishments ensure equal access to education in all possible fields, they often educate specialists for jobs that are not needed, while the degree of specialisation of those who are needed is only too frequently far from employers’ expectations. Consequently, graduates with diplomas encounter serious difficulties in the job market, including potential unemployment. The main goal of this paper was to determine the effectiveness of higher education in Poland and its individual regions (voivodships) in the years 2006-2007 and compare the results regarding the relationships between mass education and the suitability of education for the job market. The analysis was carried out using the CCR-DEA model.

Description

Sponsor

Keywords

efektywność kształcenia,, szkolnictwo wyższe,, effectiveness of education,, higher education,, Data Envelopment Analysis (DEA)

Citation

Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 74, 2012, z. 4, s. 181-201

ISBN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego