Wydział Anglistyki (WA)/ Faculty of English
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Wydział Anglistyki (WA)/ Faculty of English by Author "Bielak, Jakub"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Wykorzystanie Gramatyki Kognitywnej w klasie językowej: Nauczanie angielskich konstrukcji dzierżawczych, czasu i aspektu(2011-10-11T10:55:49Z) Bielak, Jakub; Pawlak, Mirosław. PromotorCelem pracy jest przetestowanie przydatności reguł gramatycznych wypracowanych w ramach Gramatyki Kognitywnej (GK) w nauczaniu gramatyki języka obcego i porównanie jej z efektywnością użycia reguł bardziej konwencjonalnych. W Rozdziale 1 zawarto wprowadzenie do GK Ronalda Langackera. Rozdział 2 zawiera opisy jednostek gramatycznych, których nauczaniu poświęcone były badania opisane w Rozdziałach 4 i 5, zarówno z punktu widzenia tradycyjnej gramatyki opisowej i praktycznej/pedagogicznej, jak i z punktu widzenia GK. Są to angielskie konstrukcje dzierżawcze, tzw. dopełniacz saksoński –s i przyimek of, czas teraźniejszy (the present tense), aspekt ciągły (the progressive aspect), oraz aspektualne rozróżnienie pomiędzy czasownikami statycznymi (stative verbs) i dynamicznymi (dynamic verbs). Rozdział 3 obejmuje przegląd teorii dotyczących nauczania i uczenia się gramatyki j. obcego, jak i wniosków pedagogicznych z nich wynikających oraz technik jakie mogą być stosowane podczas nauczania gramatyki. Dodatkowo, porównana jest potencjalna przydatność pedagogiczna reguł gramatycznych opartych o GK i reguł tradycyjnych, z uwzględnieniem badań empirycznych. W Rozdziałach 4 i 5 opisane są dwa quasi-eksperymenty testujące efektywność nauczania opartego na opisach GK i porównujące ją z efektywnością dydaktyki korzystającej z opisów tradycyjnych. Wyniki badań wskazują na nieistotną (Rozdział 4) i umiarkowanie dobrą (Rozdział 5) skuteczność nauczania przy wykorzystaniu GK, jak również na fakt, że taki rodzaj nauczania nie jest mniej efektywny w porównaniu z nauczaniem opartym na regułach tradycyjnych.