Browsing by Author "Alejski, Jakub"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Co się stało z klasą?(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2013) Smith, Neil; Alejski, Jakub; Grześkowiak, Kamila; Szczepaniak, Dorota; Wiśniewski, BartoszChociaż problem klas społecznych przyczynił się znacząco do wyłonienia się teorii społecznej w geografii w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych dwudziestego wieku, to przestał ostatnio funkcjonować jako pryzmat, przez który spogląda się na kwestie społecznej konstrukcji przestrzeni, miejsca oraz natury. Przyczyny odejścia od perspektywy klasowej leżą po części we wzroście alternatywnego politycznego spojrzenia na tożsamość, przekierowującego politykę nie w stronę ekonomii, a raczej kultury. Biorą się one także z osłabienia marksizmu pod koniec dwudziestego wieku. Przyczyniły się do tego również pozornie bezklasowa polityka, która wyłoniła się z niektórych ruchów lat sześćdziesiątych, jak i niezwykle potężne reakcje przeciwko owym ruchom. Opór ten jednak ustąpił, a my znaleźliśmy się bez wysublimowanego języka klasy dokładnie wtedy, gdy ze zdwojoną siłą potwierdza ona swoje znaczenie. Od ekonomicznego boomu, poprzez kryzys lat 1997–1999 i kolejny boom w Azji, do utwierdzenia pozycji klasowych w Meksyku i Europie Wschodniej czy też dramatycznego formowania się klas w postkolonialnej Afryce Południowej (nie wspominając już o Wielkiej Brytanii Blaira czy Stanach Zjednoczonych Clintona), klasa przedstawia sobą kluczowy, polityczny wymiar różnic społecznych. Multikulturalizm zaczyna jawić się jako usprawiedliwienie kapitalistycznej „różnorodności”, podczas gdy w kręgach akademickich polityka jest coraz częściej utożsamiana ze wspólnym, liberalnym mianownikiem moralności. Prezentowane tu stanowisko nie jest ograniczonym apelem o powrót do klasy, ale raczej twierdzeniem, że musimy znaleźć sposób na ponowne włączenie zagadnienia klasy do problematyki tożsamości i polityki kulturowej. To one, z bardzo słusznych powodów, nieprzypadkowo stanowiły pierwszoplanowe kwestie polityki ostatnich lat.Item Stosunki klasowe, sprawiedliwość społeczna i polityka różnicy(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2012) Harvey, David; Juskowiak, Piotr; Alejski, Jakub; Grześkowiak, Kamila; Koralewska, Adrianna; Szczepaniak, Dorota; Wiśniewski, BartoszArtykuł analizuje polityczne i epistemologiczne ograniczenia postmodernistycznej krytyki sprawiedliwości w dobie ekonomicznych i ideologicznych rządów uniwersalizmu wolnorynkowego. Interpretując brak politycznej odpowiedzi na pochłaniający 25 ofiar pożar zakładu przetwórstwa drobiu w Hamlet w Karolinie Północnej, autor podejmuje dyskusję nad kwestiami polityki tożsamości, wielokulturowości, usytuowania, inności i różnicy. Zdaniem Harveya nie sposób o nich argumentować w oderwaniu od otoczenia politycznego i warunków materialnych. To właśnie powrót do zaniedbywanej przez postmodernistów problematyki ekonomicznej (w tym kwestii wyzysku, klasy czy akumulacji) oraz epistemologia oparta na materializmie historyczno-geograficznym pozwalają na odzyskanie pojęć uniwersalności (w dialektycznej relacji z partykularnością) i sprawiedliwości społecznej jako potężnego dyskursu mobilizującego działania polityczne.Item Światy niedokończone. Procesualność światoopowieści w grach wideo.(2019) Alejski, Jakub; Jelewska, Agnieszka. PromotorPraca „Światy niedokończone. Procesualność światoopowieści w grach wideo” stanowi próbę uchwycenia szczególnej własności gier wideo – ciągłej zmiany, dynamiki zachodzącej zarówno w trakcie rozgrywki, jak i poza nią. W tym celu autor posługuje się licznymi pojęciami (światoopowieść, wirtualne/aktualne, asamblaż), które przetworzone i zestawione ze sobą dają możliwość opisu zjawisk zachodzących w środowisku gier wideo. Znaczącym elementem rozważań jest ciągłe zmienianie perspektywy między wewnętrzną (gracza) i zewnętrzną (badacza), ale również próba opisu perspektyw nieantropocentrycznych, czyli obiektów wchodzących w skład asamblażu gry wideo.