Browsing by Author "Chlewicka, Anna"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Pojęcia νόμος i фύσις w tragediach Eurypidesa „Dzieci Heraklesa” i „Błagalnice” w świetle nauki sofistów(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2008) Chlewicka, AnnaThe terms νόμος (civilized justice) and ϕύσις (natural justice) played an important part in Sophists’ theories and myths about the origins of civilized society. The aim of this article is to show dramatic developments of Sophistic ideas in Euripides’ two political plays The Children of Heracles and The Suppliant Women.Item Trzy teologie Eurypidesa: mitologiczna, polityczna, filozoficzna(2012-11-06) Chlewicka, Anna; Dworacki, Sylwester. Promotor; Stuligrosz, Magdalena. PromotorW bogatej literaturze na temat Eurypidesa znajdziemy opracowania poświęcone religii w twórczości tego autora, których przedmiotem jest jego religijny (lub antyreligijny) światopogląd. Niewiele jest jednak prac, które poruszałyby zagadnienie Eurypidejskiej teologii, a jeśli nawet pojęcie teologii pojawia się w kontekście twórczości tragika, używane jest przez badaczy niejako „bezrefleksyjnie”, bez odniesienia kulturowego – szczególnie do tradycji filozoficznej Greków, z której to pojęcie przecież się wywodzi. Moja rozprawa przynosi odmienne ujęcie tematu, gdyż w swoich badaniach uwzględniam koncepcję trzech teologii: mitologicznej, politycznej i filozoficznej, której autorstwo przypisuje się stoikom. Moim celem jest wykazanie, iż Eurypides jest sensu stricto teologiem oraz, że w jego twórczości możemy odnaleźć wszystkie trzy modele teologiczne, o których była mowa powyżej. W pierwszym rozdziale przedstawiam etymologię słowa theologia w oparciu o świadectwa Platona (Państwo, Prawa) i Arystotelesa (Metafizyka, Meteorologika) oraz koncepcję trzech rodzajów teologii (tria genera theologiae) autorstwa rzymskiego pisarza Warrona (II/I wiek p. n. e.) na podstawie świadectwa św. Augustyna w Państwie Bożym. W drugim rozdziale staram się odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu Eurypides nawiązywał do tradycji literackiej Homera i Hezjoda, czyli poetów uważanych za twórców teologii mitologicznej Greków. Trzeci rozdział poświęcony jest interpretacji sztuk politycznych Eurypidesa: Dzieci Heraklesa i Błagalnic, na podstawie których przedstawiam obraz Eurypidejskiej teologii politycznej. W rozdziale czwartym, którego tematem jest teologia filozoficzna Eurypidesa, koncentruję się analizie tych partii sztuk tragika, w których widoczne są wyraźne analogie do teologii naturalnej filozofów. Natomiast piąty rozdział stanowi próbę interpretacji Bachantek w świetle koncepcji trzech teologii.