Browsing by Author "Cuprjak, Magdalena"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM III(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Mazurek, Marta; Głowacka-Sobiech, Edyta; Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Skórzyńska, Izabela; Kopińska, Violetta; Cuprjak, Magdalena; Cytlak, Izabela; Jarmużek, Joanna; Szafran, Joanna; Dec-Pietrowska, Joanna; Paprzycka, Emilia; Grochalska, Monika; Młynarski, Mateusz; Zacharz, Kamila; Budzińska, Justyna; Olędzka, Maja; Śmiałowicz, Katarzyna; Wenska, Izabella; Kizińska, Karolina; Cybort, Natalia; Mazur, Magdalena; Serafinowicz, Maria; Sokolski, Michał; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item Uczeń gimnazjum: wykreowana tożsamość „pomiędzy”(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Cuprjak, MagdalenaThis article presents a part of a study conducted in the middle school in a small town in the Region of Kujawsko-Pomorskie, interviews and drawing projections of students in one class. Analyses concern two categories: perceptions of the middle school as reported by the students and the new quality of the so-called “in-between” identity. This is an identity created by the specific context that simulated adulthood – a school “suspended” between the two worlds of childhood and adulthood.