Browsing by Author "Cziomer, Erhard"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Od światowego kryzysu finansowego do kryzysu strefy euro: implikacje wewnątrzpolityczne dla Niemiec w latach 2008–2011(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Cziomer, ErhardCelem poniższego opracowania jest syntetyczne oraz problemowe przedstawienie następstw wewnątrzpolitycznych dla Niemiec dwóch kryzysów – finansowego w latach 2008/2009 oraz strefy euro 2009–2011 – przekształcającego się stopniowo w kryzys całej UE.Item Wielostronna współpraca regionalna i przygraniczna jako czynnik kształtowania jedności europejskiej(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1992) Cziomer, ErhardThè article presents the problems of regional and border cooperation as the element of shaping the european unity. It is composed of three parts and contains concluding remarks. In the first part the author presents general legal assumptions and legal grounds for such cooperation, reflected in the Constitution of Austria. In the second part the author presents the participation of Austrian states in shaping and functioning of three Working Communities: ARGE-ALP, AGRE Alpen-Adria and AGRE-Donaulaender. In the third part the author presents multilateral and bilateral activities of particular states, and focuses his attention on the period of the early 1990s. In concluding remarks the author summarizes main theses of the analysis. They could be reduced to the statement that regional and border cooperation niay bring many positive effects, especially if it is well prepared and organized. Besides, a decentralized form of the state and the existence of strong regions is a basic prerequisite for the success of such activities, corresponding well with various recommendations and conventions of the Council of Europe.Item Wybrane implikacje wzrostu międzynarodowej roli Niemiec dla współpracy z Rosją i Polską w dobie globalizacji i kryzysów Unii Europejskiej w XXI wieku(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2016) Cziomer, ErhardArtykuł koncentruje się w ujęciu syntetycznym oraz problemowym na ukazaniu implikacji wzrostu międzynarodowej roli Niemiec dla współpracy z Rosją i Polską w dobie globalizacji oraz kryzysów UE. W pierwszej części przedstawia teoretyczne i praktyczne aspekty kształtowania koncepcji nowej roli międzynarodowej Niemiec, tzw. koncepcji współkształtowania (Gestaltungskonzept) polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Druga część podejmuje ogólną ocenę roli Niemiec w próbach rozwiązywania wybranych kryzysów UE – zadłużenia strefy euro od 2010 r., konfliktu rosyjsko-ukraińskiego od 2014 r. oraz masowego napływu nielegalnych migrantów do UE od przełomu sierpnia/września 2015 r. Trzecia część koncentruje się na analizie implikacji nowej roli międzynarodowej Niemiec dla współpracy z Rosją i Polską. Konkluzja artykułu brzmi – wzrost roli międzynarodowej Niemiec od początku od drugiej dekady XXI w. miał pozytywne i negatywne następstwa dla współpracy Niemiec z Rosją i Polską.Item Wyzwania kryzysu zadłużenia strefy euro dla poszukiwania nowej roli Niemiec w Unii Europejskiej w XX wieku(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Cziomer, ErhardThe challenges posed by the eurozone debt for Germany in searching for its new role in the European Union in the 21st century The paper tries to present the role and importance of Germany for overcoming the debt crisis and searching for a new role to play in the EU. It consists of three parts, which concentrate on an analysis of the following issues: 1) the origin, nature and implications of the eurozone crisis for Germany, 2) the role of Germany in the efforts to overcome the eurozone debt crisis, 3) general challenges the eurozone debt crisis poses for Germany in its search for a new role in the EU. The fundamental thesis of the paper is that, owing to its enormous financial and economic potential, Germany became a key actor in the efforts to rescue the eurozone in 2010–2012. However, due to complex internal conditions, excessive promotion of German interests in European politics by the CDU/CSU/FDP government and Chancellor Merkel’s prolonged procrastination over necessary and long-awaited Community decisions prevented Germany from assuming the fully-approved political leadership of the EU during the eurozone crisis at the turn of the first decade of the twenty-first century.Item Wyzwania kształtowania nowego porządku międzynarodowego dla polityki Niemiec wobec Rosji w drugiej dekadzie XXI wieku(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Cziomer, ErhardArtykuł podejmuje ważny oraz złożony problem, związany z analizą wpływu kształtowania nowego porządku międzynarodowego dla polityki Niemiec wobec Rosji. Składa się on z trzech części: 1) ogólne tendencje niemieckich badań nad przemianami porządku międzynarodowego; 2) istota nowej strategii polityki Niemiec wobec Rosji; 3) wyzwania realizacji polityki Niemiec wobec Rosji. Jako czołowe państwo UE o rozbudowanych interesach globalnych Niemcy będące czwartą gospodarką światową korzystały w XXI w. w dużym stopniu ze zdobyczy globalizacji oraz dominującego w skali całego świata – międzynarodowego porządku neoliberalnego. W tym kontekście pierwszoplanowe znaczenie dla Niemiec miała współpraca z Rosją jako partnerem strategicznym. Uległa ona ograniczeniu po przejściu Rosji do polityki jawnej agresji przeciw Ukrainie w 2014 r. (aneksja Krymu oraz wsparcia dla Separatystów w Donbasie), podważając tym samym istniejący porządek międzynarodowy. W konsekwencji nałożenia na Rosję sankcji – przez USA, kraje NATO i UE – ekipa rządząca na Kremlu na czele z W. Putinem dokonała zwrotu w kierunku pogłębienia współpracy z Chinami, zmierzając zarazem do osłabienia wpływów USA i budowy konkurencyjnego porządku multilateralnego. Napięcia i trudności w relacjach transatlantyckich na tle polityki „America first” nowego prezydenta USA D. Trumpa od początku 2017 skłoniła Niemcy do podtrzymania relacji z Rosją oraz Chinami w wymiarze bilateralnym i wielostronnym.