Browsing by Author "Dabert, Dobrochna"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Czy warto pisać dzieje kina Europy Środkowo-Wschodniej?(Wydawnictwo-Drukarnia Bonami/Pracownia Komparatystyki Literackiej IFP UAM, 2010) Dabert, DobrochnaAutorka poszukuje w tym artykule argumentów, uzasadniających sensowność pisania dziejów kinematografii ograniczonych do regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Do tej pory nie podjęto się takiej próby. Najczęściej powstają syntezy kina światowego, które jedynie w ograniczonym stopniu uwzględniają sztukę filmową Europy Środkowo-Wschodniej, z kolei monografie poświęcone kinematografiom narodowym rezygnują z uwzględniania kontekstów zewnętrznych. Na dzieje zróżnicowanych kinematografii regionu można spojrzeć na trzy sposoby: respektując narodowe odrębności, postrzegając kino Europy Środkowo-Wschodniej jako składową kina europejskiego, wreszcie jako zjawisko lokalne z własną, wewnętrzną swoistością.Item Kwestie kobiece w czesko-słowackiej refleksji filmowej po 1989 roku(Wydawnictwo-Drukarnia Bonami/Pracownia Komparatystyki Literackiej IFP UAM, 2009) Dabert, DobrochnaTekst stanowi krytyczną rekapitulację refleksji filmoznawczej prowadzonej w Czechach i Słowacji a dotykającej problematyki tzw. ženskej otázki (kwestii kobiecej). Myśl feministyczna i genderowa pojawiła się w refleksji publicznej i naukowej dopiero po Aksamitnej Rewolucji, napotykając na wstrzemięźliwą i zdystansowaną reakcję środowisk naukowych i twórczych. Dotychczasowa niezbyt rozbudowana refleksja nad kwestiami kobiecymi w kinie czeskim i słowackim, reprezentuje wczesny etap feminizmu akademickiego. Czesko-słowackie women’s studies skupiają się na gromadzeniu wiedzy dotyczącej historii, kultury, życia społecznego i politycznego kobiet. W centrum swojego dyskursu sytuują analizę wizerunków kobiecych, przede wszystkim we wczesnym kinie, rozważania nad kategorią kobiecości, jej specyfiką i przeobrażeniami dokonującymi się w procesie historycznym. Tymczasem w dokonaniach kinematografii Czech i Słowacji coraz większą rolę odgrywają kobiety reżyserki. Współczesne kino kobiet jest tu wyraźnie dostrzegalnym w swojej specyfice jakościowej i ilościowej zjawiskiem artystycznym, który na razie pozostaje obszarem nieeksplorowanym w czesko-słowackiej myśli filmoznawczej ukierunkowanej feministycznie i genderowo.Item Rekonstrukcje i dekstrukcje historii w polskim kinie po 1989(Wydawnictwo-Drukarnia Bonami/Pracownia Komparatystyki Literackiej IFP UAM, 2007) Dabert, DobrochnaThe article is an attempt of a synthetic perspective on the Polish cinema after 1989 that discusses the past. After 1989 films about the past seized to perform the function they used to perform in the post-war period, that of indirect and symbolical communication. The contemporary cinema that undertakes the issue of the past balances between the area of social memory, myths and history. It refers to knowledge obtained from objective historical sources, revalues social ideas about the past, obliterates old myths, revives the forgotten ones and calls into being new ones.Item Sposoby istnienia muzyki klasycznej w filmie fabularnym(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2005) Dabert, DobrochnaThe article deals with the topic of classical music in film. Classical music can in various ways semantically and aesthetically contribute to the film's message. It can enrich the film's message created at the level of words and images, create new and specific musical meanings but also modify or negate meanings created by words and images. The varied roles of classical music in film are explored on many examples of Polish and world cinematography.