Browsing by Author "Domalewski, Adam"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Analiza gatunkowo-estetyczna „Pomostu” Chrisa Markera. Interpretacja filmu jako przykładu „kina możliwego”(Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu; Wydawnictwo PWSFTViT w Łodzi, 2013) Domalewski, Adam; Hendrykowska, Małgorzata; Śliwińska, AnnaThe paper discusses the French science fiction short film The Jetty (La Jetée) by Chris Marker. Made in 1962, the black and white film is constructed almost entirely from still photos. The author first gives a summary of the plot and then considers the genre and aesthetic syncretism of Marker’s work. Musical, rhythmical and visual aspects of the movie are also covered. Using Waldemar Frąc’s theory of “possible cinema”, whose main ideas are presented in the article, various possible ways of interpreting the film are shown.Item Obrazy islamu. Młodzi muzułmanie w kinie europejskim po roku 1989(2018-09) Domalewski, Adam; Otto, Wojciech. PromotorW rozprawie, która metodologicznie sytuuje się w obrębie kulturowych badań nad filmem i religią, przedstawiam sposoby portretowania islamu w kinie europejskim po roku 1989. Wyjściową tezą pracy jest stwierdzenie, iż młode bohaterki i młodzi bohaterowie wywodzący się z rodzin muzułmańskich stanowią w badanych filmach podstawową instancję generującą konflikty, wynikające ze zderzenia tradycji religijnej islamu z zachodnią, świecką ponowoczesnością. Kolejne rozdziały eksponują powracające tematy i motywy, odtwarzają schematy fabularne oraz ukazują konwencje przedstawieniowe, za pośrednictwem których kino europejskie problematyzuje obecność mniejszości muzułmańskich w Europie. Wśród omawianych zagadnień znajdują się między innymi: aranżowane i przymusowe małżeństwa, ucisk muzułmańskich kobiet, religijna radykalizacja i dżihadyzm, wizja wielokulturowych wspólnot w komediach migracyjnych oraz „realizm mityczny” w wybranych obrazach należących do kina turecko-niemieckiego. W pracy udowadniam, że nad obrazami islamu w kinie europejskim dominuje zachodnia perspektywa, związana z prymatem takich wartości, jak: liberalizm, tolerancja, indywidualizm, postęp i świeckość. Jednocześnie formułuję i rozwijam tezę, iż, choć powstające w Europie filmy o mniejszościach muzułmańskich starają się rozbroić obecne w przestrzeni publicznej lęki wobec islamu, to – paradoksalnie – wciąż powielają islamofobiczne stereotypy i fantazmaty.