Browsing by Author "Falcman, Daniel"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Bycie singlem jako nowa koncepcja życia i alternatywa wobec małżeństwa(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2010) Falcman, Daniel; Koperski, ŁukaszConcept of single is a one of the most important among family and love areas' s structural forms in our times. This is a one of way deciding about himself by social object in this aspect. This is a stigma of post-modernity definied as social-cultural formation with lots of consequences for family, too. Innovation in norms and values'es area which are post-modernity's differentia specifica, start participation in generating family's concepts. It is interesting how human needs of affiliation remain unchanged-they are constons- different start being cultural ways of express these universal needs. Authors try to give a reconstruction of single's social-cultural figure. They present it in more general context changes of modernity. Single would be a topos, a dignity of post-modern manifestations.Nuclear family, stereotypes about sex, traditional differences in roles in family which remain unchanged in social-cultural area generally, begin modernizing from a reason of single-solitary from decisions exactly, 'solitary' does not mean 'unhappy', but deciding about their life consciously and evaluate life-elements again. Single engaged by job-activities, who does not want to be static-but be dynamic-with change's wish and exhibiting being an object, so individuality, does not want make relationships. He does not like traditional ways of sex and their roles in relationships, especially. Realized alternative, start being common, begin subjugating areas of old family's concepts very bravely. This what yesterday was a priori become an object of contestation and creative changes. Social-cultural practice of single start mirroring theoretical discourse of postmodernism, become proving reality of theoretical speculation's ambivalence. It comes clear post-structuralists's opinions-with their banner Foucault's reconstruction of history of sexuality-are not thought's fun only, but they have real social representations. Authors are not satisfied from thought's level only. They transfer discourse into reconstruction of research result's level expediently, showing by this way single's figure exploited a lot in post-structural philosophies is an object of legal empirical sociology's discourse.Item Refleksje o moralności seksualnej nastolatków – w kierunku pozamoralności(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Kowalski, Mirosław; Falcman, DanielYouth sexuality studies suggest a major innovation within the axiological education and sociology of morality. The change is the emergence of a new topic for empirical analysis. There is also a proposal for a new concept. Beyond-morality involves actions and social situations that were once subjects of moral refl ection and today are pushed by social actors beyond the limits of their moral refl ection. Moral competence development (moral education) of young people should seek to expand their moral-lexical resources so that – equipped with a suffi ciently large and sensitive moral glossary – young people would be able to name moral contexts of everyday social experience.Item Świadomość aksjologiczna młodych gejów(2013-10-29) Falcman, Daniel; Wrzesień, Witold. PromotorNie tylko wielkomiejska kultura młodych gejów wyjaśnia moralności gejów objętych badaniami doktoratu. Jest prawdopodobne, że nie wyodrębnia się ona od kultury heteronormatywnej; że jest tylko fantazją poszukujących sensacji publicystów. To wiemy na pewno: moralność gejów, których objęliśmy badaniem, wyjaśnia wielkomiejska kultura młodzieżowa, obejmująca zarówno (w tej samej mierze) młodych gejów, co ich rówieśników heteroseksualnych. Jedyna odrębność kultury gejów polega na „odczarowaniu” seksualności. Seksualna bezpruderyjność gejów jest „soczewką”, którą warto „przystawić” do subświata heteroseksualistów, aby wykrywać w nim fasadowość niektórych ról społecznych „tuszujących” motywy seksualne, albo wykrywać rozległą dziedzinę seksualnej perwersji, której heteroseksualiści publicznie się wstydzą, a geje nie. Ci geje, którzy chętniej uczestniczą w wielkomiejskiej ofercie kulturalnej dla gejów, chętniej rezygnują z tradycyjnej moralności seksualnej heteroseksualistów. W dziedzinach innych niż seks geje stosujący częsty przygodny seks nie różnią się wcale od gejów stosujących go rzadko. Są więc równie dobrymi pracownikami, dziećmi, kolegami, mają podobny stosunek do administracji państwowej, norm prawnych, nie różnią się w ocenach ustroju gospodarczego. Więcej o moralności młodych gejów wiedzą ich przyjaciółki, u których szukają oni emocjonalnego „azylu” – niż oni sami. Jednak im intensywniej geje przekonują tradycjonalnych moralistów heteroseksualnych, że nie mają moralności, tym intensywniej dowodzą, że mają moralność.