Browsing by Author "Forecki, Piotr"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Fantazmat Julii Brystiger(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2017) Forecki, PiotrThe ‘Kike Communism’ cliché holds a special position in Polish antisemitic discourse, where it has different functions. Having been replicated over time, it has been reinforced and become a social platitude, a matrix of popular thinking about history, a descriptive category applied by journalist and academic discourses and a keyword in discussions on Polish-Jewish relations. “Kike Communism” is a cultural topos and a condensation of meanings and interpretations that have been adopted and familiarized so well that it is difficult to see, let alone undermine its roots. Apart from the narration about the harm suffered by Polish patriots at the hands of Jewish Communist torturers the names of those torturers hold an important place in the structure of this topos. It is actually difficult to imagine its content without the symbolic figures such as Jakub Berman, Anatol Fejgin, Roman Romkowski, Stefan Michnik, Helena Wolińska-Brus, Julia Brystiger and Józef Różański. For years they have played the iconic roles assigned to them in the Polish antisemitic discourse. Julia Brystiger, or rather her mythologized image, deserves particular attention in this group. Nicknamed ‘Bloody Luna’ she surely is among the most demonized female Communists in Poland. The objective of the considerations in this paper is to try to demonstrate the construction of the phantasm surrounding her on the basis of a thorough analysis of different texts in Polish culture, ranging from literature to film.Item Kojenie obrazem, leczenie snem. Konstruowanie pamięci o Zagładzie w polskich filmach fabularnych po 1989 roku(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, 2012) Forecki, PiotrIn the period between the end of World War II and the late 1980s the Polish film industry produced nearly twenty films on the Holocaust which approached the topic within secure lim- its. Those films that were permitted to be shown did not disturb the good feeling of the na- tional community, did not refer to the Polish version of anti-Semitism, and first and foremost avoided the sensitive issue of Polish society’s attitude to the annihilation of the Jews. Each film complied with the then current historical policy, which either treated this issue instru- mentally or simply ignored it. After 1989, both historiography and cinematography began to fill in the blank spots and address topics that were formerly forbidden, taboo or distorted in the official state discourse. Due to the abolishment of political restrictions and the liberation of public discourse, Polish cinematography embarked upon a belated examination of conscience and revision of the memories of the Holocaust cultivated till then. At least it seemed so. Has it actually happened, though? Have Polish filmmakers actually taken the trouble to deconstruct the myths, fill in the gaps and correct the deformed Polish memories of the Holocaust? Even if the answers to these superficial questions are affirmative, at least in terms of their intentions, what has become of it? This paper is an attempt to identify how the memory of the Holocaust has been constructed in Polish feature movies since 1989.Item „Mienie pożydowskie” jako figura polskiego dyskursu publicznego(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2015) Forecki, PiotrSformułowanie „mienie pożydowskie” pełni w języku polskim funkcję opisową. Jest używane zarówno w mowie potocznej, jak i dyskursie naukowym. Ta swoista zbitka na ogół nie budzi semantycznych podejrzeń i jest uznawana za nośnik neutralnych treści w opisie pewnej materialnej substancji. Mienia ̄ydów zamordowanych przez Niemców podczas Zagłady, a zwłaszcza należących do nich rozmaitych nieruchomoœci, które pozostały na terytorium Polski i zmieniły swoich dotychczasowych właścicieli. Problem polega na tym, iż w tak rozumiane sformułowanie „mienie pożydowskie” wpisany jest fałsz założycielski oraz funkcje nadane w imię zapewnienia komfortu polskiej wspólnoty narodowej. Kluczowym celem artykułu jest próba dekonstrukcji tej jakże wygodnej i użytecznej zbitki pojęciowej, wskazanie jej genealogii, a przede wszystkim próba odpowiedzi na pytanie, co w istocie przy jej użyciu próbuje się wymazać/zasłonićItem Obraz wroga w antyunijnym dyskursie na łamach czasopisma „Szczerbiec” Piotr BULAK(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2007) Forecki, PiotrThe Author analyzes the contents of the Szczerbiec periodical. It is an extremist right-wing, or even neo-Fascist, periodical rightfully present on the Polish editorial market next to other press titles. Its circulation is not high which may signify that the number of its readers tends to be limited and the bond between the sender and recipient is marginal. Although the periodical aims at a determined and devoted group of readers, it is available from common sales outlets. Therefore it is not an incriminated periodical that would provide its readers with the impression of tasting a forbidden fruit.Item Stolzman w Belwederze? Instrumentalizacja antysemityzmu w kampaniach prezydenckich w Polsce po roku 1989(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2009) Forecki, PiotrAntysemicki dyskurs wcale nie potrzebuje obecności Żydów jako racji swojego bytu i legitymizacji istnienia. Zwalcza Żydów wyimaginowanych i symbolicznych. Żydów z nadania, a zwłaszcza wszystko to, przeciwko czemu występuje i na różne sposoby stara się z Żydami skojarzyć. Praktyka taka niejednokrotnie dała o sobie znać w toku prezydenckich kampanii wyborczych w Polsce po roku 1989. Efektów płynących z instrumentalizacji antysemityzmu, choć samo zjawisko jest godne wyłącznie pogardy, nie należy jednak przeceniać i nadawać mu nadmiernego znaczenia przy interpretacji decyzji powziętych przez wyborców. Gdyby w istocie miał on stanowić instrument o przemożnym oddziaływaniu, to ironizując Aleksander Kwaśniewski nie zostałby dwukrotnie prezydentem Polski.