Browsing by Author "Gadkowski, Tadeusz"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Kontrola regionalna i narodowa w systemie międzynarodowej kontroli pokojowego wykorzystania energii atomowej(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1981) Gadkowski, TadeuszDans le système de normes du droit international avaient apparu de nombreuses régulations juridiques qui ont formé le droit atomique international. Il est la suite logique de la coopération des Etats dans le domaine de l'exploitation pacifique de l'énergie nucléaire. Les normes du droit atomique international règlent les questions suivantes: coopération internationale concernant l'exploitation pacifique de cette énergie, responsabilité des Etats ayant causé les dégâts atomiques, contrôle international de l'exploitation pacifique de l'énergie nucléaire. Le développement de la technologie nucléaire lié à l'exploitation pacifique de l'énergie nucléaire a rendu possible d'adopter les résultats obtenus pour les buts militaires. Le droit atomique international met donc l'accent sur les régulations juridiques concernant le contrôle de garantir l'exploitation exclusivement pacifique. L'institution du contrôle en question n'est pas homogène. Les formes de base du contrôle international sont accompagnées de régulations régionales et nationales. Le présent article a pour but d'établir les rapports entre ces types particuliers du contrôle. Son auteur analyse les régulations juridiques concernant le contrôle international régional: celui de la Communauté Européenne de l'Energie Atomique ainsi que le contrôle basé sur les dispositions du Traité sur la défense des armes nucléaires en Amérique Latine (Traité de Tlatelolco). Il précise la position de ces systèmes par rapport au système de l'Agence Internationale de l'Energie Nucléaire. L'auteur de l'article tâche également de répondre à la question de l'efficacité du contrôle international de l'exploitation pacifique de l'énergie nucléaire et montre les orientations de l'activité ayant pour but de rendre le contrôle plus efficace.Item Międzynarodowa kontrola nierozprzestrzeniania broni jądrowej(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1983) Gadkowski, TadeuszThe article discusses issues of international law related to the implementation of provisions of the Non-Proliferation Treaty. The author's study on the control activities of the International Atomic Energy Agency in the field of non-proliferation of nuclear weapons constitute the basic part of the article. In the light of provisions of the Treaty the MAEA is the sole competent organ to perform international control of its observance. Subjective and objective scope of the MAEA control activities in this range is defined in the Treaty provisions and the specific control procedures —- in the provisions of the Agency Statute and in its specific regulations (Safeguards Document, Inspectors Document) as well as in the provisions of Safeguards Agreements. Essentially, the author focuses on problems of Safeguards Agreements concluded in a result of implementation of the Treaty provisions. Safeguards Agreements concluded by the Agency and a State of a group of member States, contain regulations on general grounds and rules of control activity of the Agency in the scope of peace nuclear activities of member States and provisions defining procedure of applying control mechanisms. The author discusses substantiate of these agreements on the example of a typical agreement of MAEA with Poland, and interprets its basic provisions. A considerable part of the article is the assessment of effectiveness of the control system of International Atomic Energy Agency in the light of implementation of provisions of the Non-Pirolif eration Treaty.Item Odpowiedzialność za szkodę w środowisku per se w międzynarodowym prawie morza(2018) Wałkowski, Dominik; Gadkowski, TadeuszZgodnie z Konwencją o prawie morza, państwa są zobowiązane do ochrony i zachowania środowiska morskiego. Państwa powinny umożliwić dochodzenie roszczeń w celu niezwłocznego uzyskania odpowiedniego odszkodowania lub innej rekompensaty za szkodę wyrządzoną zanieczyszczeniem środowiska morskiego. Pomimo istnienia tych ogólnych zobowiązań, międzynarodowy system kompensacji szkód spowodowanych zanieczyszczeniem nadal jest bardzo ograniczony, w szczególności w odniesieniu do uszczerbków dotyczących zasobów naturalnych. Przedmiotem pracy jest analiza pojęcia „szkoda w środowisku per se”, pod którym należy rozumieć szkodę wyrządzoną tym składnikom środowiska, które nie są własnością kogokolwiek i z reguły nie mają wartości handlowej. W praktyce szkoda ekologiczna najczęściej kojarzona jest wyłącznie ze szkodą wyrządzoną państwom, jednostkom oraz osobom prawnym na skutek zanieczyszczenia lub innego negatywnego wpływu na środowisko. Wobec powyższego, pojawiła się potrzeba wprowadzenia koncepcji szkody w środowisku per se, która jest przedmiotem tej pracy. W pracy podjęto analizę możliwości uzupełnienia obowiązujących ram prawnych o adekwatną regulację odpowiedzialności w przypadku wyrządzenia takich szkód.Item Porozumienia o gwarancjach Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1982) Gadkowski, TadeuszSafeguards Agreements are the important legal institution in the system of international control of peaceful utilization of the atomic energy. The control is kept by the International Atomic Energy Agency. The control activities of this organization have to secure that any help offered by itself, by its request, or under its supervision or control cannot be diverted into any military goals. The control activities of the Agency in this scope have to preclude any proliferation of nuclear technology by means of eliminating the situations of inadequate utilization of the Organization's assistance by a State and to prevent a seizure or increase in an army nuclear supplies used and produced in the objects subjected to the safeguards system of the IAEA. The control activities of the Agency is regulated by many acts, the essential ones are: the IAEA Statute, the Safeguards Document, the Inspectors Document. They provide the key model of the control system. These provisions are specified in the Safeguards Agreements. The agreements are concluded between the Agency and one or several member states and they contain commitments of the states- -parties to the agreement to use materials equipment and installations subjected to the IAEA safeguards solely for peaceful goals, the organization is granted the right to control carrying out the commitments of the contracting states. The agreements can concern whether a project of utilization of the Agency assistance or bilateral or multilateral regulation in the scope of utilization of the atomic energy, enabling a contracting state to apply to the organization asking for executing safeguards, they can also refer to any activity of a state pertinent to the atomic energy which is unilaterally subjected to the safeguards of the Agency. The author of the article indicates at the substance of the Safeguards Agreements and discusses their particular types in the IAEA regulations and practice. These are: Project Agreements, Safeguards Transfer Agreements, Safeguards Execution Agreements, Unilateral Safeguards Submission Agreements, Supplementary and Subsidiary Agreements. The development of the International Atomic Energy Agency control system is also discussed.Item Problematyka samoobrony na tle zakazu użycia siły zbrojnej w prawie międzynarodowym(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2013) Gadkowski, TadeuszProblematyka artykułu nawiązuje do klasycznej, ale niezwykle ważnej i aktualnej w praktyce międzynarodowej problematyki zakazu użycia siły, zwłaszcza siły zbrojnej. Dotyczy bowiem możliwości podejmowania i realizowania przez państwa działań zbrojnych pod postacią samoobrony. Prawo każdego państwa do użycia siły w ramach samoobrony było i jest postrzegane jako jedno z praw fundamentalnych, gwarantowanych zarówno przez zwyczajowe, jak i pozytywne prawo międzynarodowe. Jego realizacja w praktyce budzi jednak wiele kontrowersji i pytań. Są one związane zarówno z ewolucją samej instytucji samoobrony, jak również z nowymi tendencjami w zakresie legalizowania różnych akcji zbrojnych dokonywanych poza ramami Karty Narodów Zjednoczonych. Autor prezentuje te tendencje, zwłaszcza w kontekście działań zbrojnych podejmowanych przez państwa w sytuacji potencjalnego zagrożenia atakami terrorystycznymi, a określanych jako uprzedzające i prewencyjne użycie siły. W konkluzji autor stwierdza, że o ile w wypadku zbrojnej operacji uprzedzającej uzasadnione jest odwoływanie się do konstrukcji prawnej samoobrony, o tyle w wypadku zbrojnej operacji prewencyjnej jest to znacznie bardziej ryzykowne, a wręcz nieuprawnione. Prewencyjne użycie siły zbrojnej nie spełnia bowiem kryteriów legalności samoobrony – zarówno tych określonych w Karcie Narodów Zjednoczonych, jak i tych wynikających z prawa zwyczajowego.Item Środki międzynarodowej kontroli pokojowego wykorzystania energii atomowej(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1984) Gadkowski, TadeuszThe article discusses a question of functioning of means of international control of peaceful utilization of atomic energy — a problem of great importance for modern international law. In the introducting part the author presents basic remarks on the essence of international control as one of the institutions securing effectiveness of norms of international law. This serves as grounds for stating an issue of international control for peaceful 'utilization of atomic energy with indicating specific features of control activities in that scope. Essential discussion is concentrated on questions of character of means of international control for peaceful utilization of atomic energy. Those problems are presented on a basis of cardinal outline of legal structure of control system of International Atomic Energy Agency, which consists of Agency Statute, Safeguards Document, Inspectors Document as well as 'provisions of relevant Safeguards Agreements. Upon a study odi basic regulation of international law concerning the IAEA control system it is indicated by the author that these provide a combination of two types of means of control i.e. means of disclosure and of verification. Particular attention is drawn by the author to functioning of the records system (accounting records, operating records), reports system (initial reports, inventory change reports, material balance reports, special reports) and the inspections system (ad hoc inspections, routine inspections, special inspections). The author also points ont at the possibilities of undertaking actions by the IAEA having character of sanctions in cases of ascertaining a breach of international agreements adopted by states in that scape.