Browsing by Author "Golianek, Ryszard Daniel. Promotor"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Harmoniemusik – społeczny artystyczny fenomen kultury muzycznej Europy Środkowej w XVIII i I połowie XIX wieku(2011-01-18T10:48:11Z) Rykowski, Mikołaj; Golianek, Ryszard Daniel. PromotorPrzedmiotem podejmowanych w rozprawie badań są utwory muzyczne przeznaczone na zespoły instrumentów dętych. Kapele te utrzymywane były na dworach arystokracji europejskiej i stanowiły istotny element XVIII-wiecznej kultury muzycznej. Do najważniejszych rejonów, w których tradycja ta odegrała znaczącą rolę, zaliczyć należy kraje Europy środkowej: Austro-Węgry (w geopolitycznym kształcie określonym przez XVIII-wieczną monarchię habsburską, i obejmującym: Austrię, Węgry, Czechy, Morawy i Słowację), Prusy, a także tereny polskie (kapela książąt Lubomirskich w Łańcucie oraz kapela ojców Paulinów na Jasnej Górze). Zgromadzony materiał potwierdził naczelną tezę pracy, traktującą o uwarunkowaniu socjologicznym Harmoniemusik i jej fenomenalnym przenikaniu do najważniejszych sfer życia (środowiska: arystokratyczne, kościelne, wojskowe i miejskie). Zasadniczym celem pracy doktorskiej jest ukazanie z jednej strony - mechanizmów socjologicznych, dzięki którym możliwe było tak multikulturowe funkcjonowanie tej muzyki, z drugiej zaś - określenie jej artystycznego wymiaru. Przedstawienie fenomenu Harmoniemusik od strony socjologicznej i artystycznej pozwoliło oddać istotę tego zjawiska, w konkluzji zaś doprowadziło do odpowiedzi na najważniejsze pytania: w jaki sposób i w jakim stopniu uwarunkowania społeczne wpłynęły na artystyczny rozwój tej muzyki oraz w jaki sposób i w jakim stopniu rozwój ten hamowały.Item Kwartet smyczkowy w muzyce polskiej XIX wieku(2014-10-14) Gołębiowska, Julia; Golianek, Ryszard Daniel. PromotorPrzedmiotem badań rozprawy są kwartety smyczkowe pisane przez polskich kompozytorów w XIX wieku. Należą do nich dzieła m.in. Józefa Elsnera, Ignacego Dobrzyńskiego, Witolda Maliszewskiego, Stanisława Moniuszki, Zygmunta Noskowskiego, Romana Statkowskiego i Władysława Żeleńskiego. Historia gatunku kwartetu została ujęta w czterech zasadnicze rozdziałach o tytułach: Kontekst, Repertuar, Styl i Estetyka. Pierwsza część dotyczy europejskiej historii kwartetu smyczkowego od momentu jego powstania aż do początków XX wieku, z uwzględnieniem zagadnień związanych z rozwojem form, technik kompozytorskich i środków fakturalnych. W drugiej autorka dokonuje przeglądu rodzimej, polskiej twórczości kwartetowej z uwzględnieniem szczegółów powstania poszczególnych dzieł. W trzeciej, analitycznej części pracy omówione zostały techniki kompozytorskie i cechy stylistyczne kwartetów smyczkowych polskich kompozytorów. W ostatnim, czwartym rozdziale pracy ujęto zakres dotyczący obecności i roli gatunku kwartetu smyczkowego w rodzimym życiu muzycznym.Item Muzyka popularna jako przedmiot badań muzykologii(2012-01-11T12:34:19Z) Kasperski, Jakub; Golianek, Ryszard Daniel. PromotorPraca poświęcona jest problematyce muzyki popularnej. Autor rozważa tę kwestię z perspektywy muzykologii. Pokazuje jak ta dyscyplina naukowa w toku swojego rozwoju odnosiła się do muzyki popularnej. Omówione są tu najważniejsze prace, teorie, szkoły naukowe, ujęcia metodologiczne, a także proces instytucjonalizacji badań nad tym zakresem. Autor próbuje dociec przyczyn wieloletniego dystansowania się muzykologii historycznej oraz etnomuzykologii od muzyki popularnej, a także śledzi współczesne przemiany obu dyscyplin, które sprawiły, że zarówno muzykologia historyczna, jak i etnomuzykologia stopniowo otwierają na nową problematykę. Praca zawiera tez refleksje nad perspektywami badań w przyszłości, pokazując najnowsze istniejące metodologie a także propozycje autora, m.in. w jego przykładowych analizach (np. muzyki nu metalowej, kwestii koweru, recepcji Chopina w pop-kulturze).Item Twórczość religijna Josepha Ignatza Schnabla w kontekście przemian stylistycznych muzyki przełomu XVIII i XIX wieku(2019) Urban, Mariusz; Golianek, Ryszard Daniel. PromotorPrzedmiot rozprawy stanowi twórczość muzyczna niemieckiego kompozytora, dyrygenta i pedagoga, Josepha Ignatza Schnabla (1767-1831), przez szereg lat piastującego stanowisko kapelmistrza katedry św. Jana we Wrocławiu. Z uwagi na fakt, że znakomitą większość dorobku artystycznego Schnabla stanowią wokalno-instrumentalne utwory liturgiczne, w pracy skupiono się głównie na problematyce dotyczącej tego obszaru. Analizie muzykologicznej poddano większość dzieł wrocławskiego kapelmistrza, zachowanych w licznych kolekcjach krajowych w postaci przekazów rękopiśmiennych i drukowanych. Oceny tegoż repertuaru dokonano mając na uwadze zarówno proces dokonujących się przemian stylistycznych w muzyce europejskiej przełomu XVIII i XIX wieku, jak i obowiązujące wówczas zalecenia Kościoła katolickiego dotyczące muzyki liturgicznej. Dla przedstawienia obiektywnego kontekstu historycznego oba te zagadnienia omówione zostały w osobnych rozdziałach teoretycznych. Przy formułowaniu wniosków wysuwanych pod kątem twórczości muzycznej Schnabla uwzględniono także szereg historycznych źródeł literackich, w których była ona charakteryzowana. W świetle przeprowadzonych badań można stwierdzić, że kompozycje religijne autora cechują się znacznymi walorami artystycznymi, przy czym o ich wartości w głównej mierze decyduje wierność autora ideałom muzyki kościelnej (Kirchenmusik).