Browsing by Author "Gromkowska-Melosik, Agnieszka. Promotor"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Dynamika dostępu kobiet do studiów politechnicznych. Studium z socjologii edukacji(2016) Szymczak, Emilia Helena; Gromkowska-Melosik, Agnieszka. PromotorW rozprawie doktorskiej podjęto problem dynamiki dostępu kobiet do studiów politechnicznych, w perspektywie mającej miejsce w ostatnich dekadach zmiany sytuacji społeczno-kulturowej kobiet (procesu emancypacji), zmian ich tożsamości oraz zwiększenia aspiracji zawodowych. W perspektywie konfrontacji podejścia zgodnego z założeniami esencjalizmu biologicznego i konstruktywistycznego do płci kulturowej autorka opowiedziała się za tym drugim, bowiem pozwala ono na rekonstrukcję roli procesów socjalizacji w tworzeniu tożsamości płciowej oraz rekonstrukcję zmian w zakresie aspiracji edukacyjnych i zawodowych kobiet. Studia politechniczne stanowią w tym kontekście niemalże krystalizację współczesnych tendencji w tym zakresie, unikatowe laboratorium zmiany społecznej i tożsamościowej oraz przekraczania przez kobiety tradycyjnych, esencjalnych ról. Część pierwsza dysertacji poświęcona jest różnorodnym teoretycznym kontekstom społecznej konstrukcji tożsamości płciowej, głównie kobiecej (ale w tle - także i męskiej), zawsze w konfrontacji z wyłaniającymi się tendencjami społecznokulturowymi. Druga część pracy obejmuje analizę wyników badań empirycznych dotyczących społecznego postrzegania wyborów edukacyjnych przez kobiety studiujące na politechnikach oraz ich zawodowego funkcjonowania w dziedzinie inżynierii.Item Konstrukcje tożsamości kobiet odbywających karę pozbawienia wolności. Studium socjopedagogiczne na przykładzie Zakładu Karnego w Krzywańcu(2023) Biela-Cywka, Magdalena; Gromkowska-Melosik, Agnieszka. Promotor; Gierczyk, Marcin. Promotor pomocniczyProblematyka pracy związana z przestępczością kobiet pozostaje w kręgu wielu uznanych badaczy. Problem tożsamości skazanych kobiet fascynuje, skupia uwagę, ale także prowadzi do powstania rozmaitych spekulacji. Dotyczą one przyczyn umieszczenia w zakładzie karnym, środowiska w jakim się wychowały, związków partnerskich, poczucia kobiecości, przyczyn popełnienia czynu karalnego, doświadczeń i funkcjonowania w zakładzie karnym. Praca złożona jest z dwóch zasadniczych części. Pierwsza z nich zawiera cztery rozdziały i poświęcona jest wyjaśnieniu najważniejszych pojęć, którymi posługuję się w pracy. Zawiera ona także przegląd wybranych koncepcji przestępczości kobiet oraz rekonstrukcję przepisów wyznaczających prawa przysługujące im podczas odbywania kary pozbawienia wolności Część druga pracy jest poświęcona analizie materiału empirycznego. Poprzedza ją opis podstaw metodologicznych badań własnych. W tym fragmencie pracy opisano zastosowaną w badaniach metodę, oraz scharakteryzowano teren, organizację i przebieg badań oraz próbę badawczą. Następna część zawiera analizę wyników badań własnych autorki, prowadzonych w 2022 roku w Zakładzie Karnym w Krzywańcu. Stanowi ona próbę ukazania czynników mających znaczenie w kształtowaniu się tożsamości kobiet odbywających karę pozbawienia wolności. które odbywają karę pozbawienia wolności w Krzywańcu. Zaprezentowane wyniki, uzyskane w toku badań, pozwalają poznać wizję własnej osoby skazanych kobiet z uwzględnieniem przeszłości, motywacji i sposobu popełnienia czynu karalnego, aspiracji edukacyjnych i zawodowych, wraz z zaplanowaną strategią funkcjonowania po opuszczeniu zakładu karnego. The issue of work related to women's crime remains in the circle of many recognized researchers. The problem of the identity of convicted women fascinates, draws attention, but also leads to various speculations. They concern the reasons for being placed in prison, the environment in which they grew up, partnerships, the sense of femininity, the reasons for committing a criminal act, experiences and functioning in a prison. The work consists of two main parts. The first of them contains four chapters and is devoted to explaining the most important concepts that I use in my work. It also includes a review of selected concepts of women's crime and a reconstruction of the provisions defining their rights while serving a prison sentence The second part of the work is devoted to the analysis of the empirical material. It is preceded by a description of the methodological foundations of the author's own research. This part of the work describes the method used in the research, and characterizes the area, organization and course of research as well as the research sample. The next part contains an analysis of the results of the author's own research, conducted in 2022 in the Prison in Krzywaniec. It is an attempt to show the factors that are important in shaping the identity of women serving a prison sentence. who are serving a prison sentence in Krzywaniec. The presented results, obtained in the course of research, allow us to get to know the vision of the convicted women themselves, taking into account the past, motivation and manner of committing a criminal act, educational and professional aspirations, along with the planned strategy of functioning after leaving prison.Item (Re)konstrukcje muzeum w kulturze współczesnej. Studium socjopedagogiczne(2015-04-07) Kamińska, Aneta; Gromkowska-Melosik, Agnieszka. PromotorCelem pracy jest analiza potencjalnych i rzeczywistych funkcji muzeum w kontekście edukacji muzealnej na tle szeroko rozumianych przemian społeczno-kulturowych. Analiza ta przeprowadzona została zarówno na płaszczyźnie teoretycznej, jak i na podstawie badań empirycznych. Historia zachodniego muzealnictwa pokazuje, jak kształtowała się instytucja muzeum: od renesansowych prywatnych kolekcji, po muzea współczesne - ultiinstrumentalne instytucje kultury, nauki, edukacji, rozrywki i ekonomii. Praca skupia się na zagadnieniach związanych z edukacją muzealną: muzeum jako miejsce edukacji (kształtowanie się oraz etapy rozwoju edukacji muzealnej), typy edukacji muzealnej, najważniejsze teorie i koncepcje edukacji muzealnej, praktyki edukacyjne w muzeach na świecie oraz w Polsce oraz pedagogiczne perspektywy rozwoju i roli edukacji muzealnej, w tym w konfrontacji z kulturą popularną. Celem pracy jest także analiza funkcjonowania tych instytucji w kontekście wybranych teorii społecznych, m.in. koncepcji władzy M. Foucaulta, koncepcji kapitału kulturowego P. Bourdieu, studiów postkolonialnych i feministycznych. Praca zwiera także studium przypadku Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze. Opisana to została społeczno-kulturowa działalność oraz praktyka edukacyjna tej instytucji. Jednym z celów pracy jest próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób młodzi ludzie postrzegają społeczne i kulturowe funkcje muzeum. Wnioski z przeprowadzonych badań własnych, skoncentrowanych na poszukiwaniu odpowiedzi na tak sformułowany problem badawczy przedstawione zostały w ostatnim rozdziale pracy.Item Rola gier wideo w konstruowaniu tożsamości młodych mężczyzn - studium socjopedagogiczne(2024) Matkowski, Sylwester; Gromkowska-Melosik, Agnieszka. PromotorRozprawa składa się z części teoretycznej i empirycznej. W części teoretycznej analizowane są gry wideo w kontekście popkultury, krytyczne i apologetyczne stanowiska wobec obu oraz ich miejsce w pedagogice. Przedstawiono historię gier wideo, zwracając uwagę na ich uwikłanie w dyskursy męskości. Omówiono teorie związane z badaniami nad grami, w tym zagadnienia takie jak ergodyczność, immersja i proceduralna retoryka. Ostatni rozdział teoretyczny dotyczy męskości, tożsamości płciowej i socjalizacji płciowej. Badania jakościowe, o charakterze eksploracyjnym, przeprowadzono metodą wywiadu z 12 mężczyznami, analizując ich postrzeganie męskości w kontekście preferowanych stylów gry: rywalizacji (wertykalna socjalizacja) i wcielania się w postacie (horyzontalna socjalizacja) a sposobów odczytywania/kreowania i subwersji znaczeń męskości. Wyniki badań wskazują, że gracze zarówno odczytują, jak i nadają znaczenia męskościom, zarówno zgodnie, jak i opozycyjnie wobec treści zawartych w grach. Praca wskazuje na potrzebę rozwoju kompetencji cyfrowych wśród rodziców i pedagogów oraz uznania roli gier wideo w socjalizacji młodych mężczyzn, co mogłoby pomóc w kontestowaniu hegemonicznych wzorców męskości. Poruszono także zagrożenia, takie jak stereotypizacja i polaryzacja wzorców męskości oraz budowanie tożsamości opartej na neoliberalnym indywidualizmie. The dissertation consists of both theoretical and empirical parts. The theoretical section analyzes video games in the context of pop culture, examining both critical and apologetic perspectives, as well as their place in pedagogy. It presents the history of video games, highlighting their entanglement in discourses of masculinity. Theories related to game studies are discussed, including concepts such as ergodicity, immersion, and procedural rhetoric. The final theoretical chapter focuses on masculinity, gender identity, and gender socialization. Qualitative research, of an exploratory nature, was conducted through interviews with 12 men, analyzing their perceptions of masculinity in the context of preferred gaming styles: competition (vertical socialization) and role-playing (horizontal socialization), as well as the ways of interpreting, creating, and subverting meanings of masculinity. The research findings indicate that players both interpret and ascribe meanings to masculinity, aligning with or opposing the content found in games. The dissertation highlights the need to develop digital competencies among parents and educators and to recognize the role of video games in the socialization of young men, which could help in challenging hegemonic models of masculinity. It also addresses risks such as stereotyping, polarization of masculinity models, and the construction of identity based on neoliberal individualism.Item Społeczne funkcje edukacji wczesnoszkolnej w Finlandii. Egalitaryzm - Sisu - doskonałość(2023) Adamczewski, Jakub; Gromkowska-Melosik, Agnieszka. Promotor; Kanclerz, Bożena. Promotor pomocniczyRozprawa doktorska podejmuje problematykę społecznych funkcji edukacji wczesnoszkolnej w fińskim systemie edukacji. Niniejsza praca składa się z dwóch części. W pierwszej zawarto analizę teoretyczną, w której wyjaśniono istotę społecznych funkcji edukacji, ideologii edukacyjnych oraz słów kluczowych w rozprawie: egalitaryzm, Sisu, doskonałość. Dokonano również charakterystyki fińskiego systemu oświaty, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszego etapu edukacyjnego. W części empirycznej znalazła się prezentacja metodologicznej koncepcji pracy, opis, analiza i prezentacja wyników przeprowadzonych badań własnych w uniwersyteckich szkołach ćwiczeń w Finlandii. Uzyskane dane pozwoliły na wskazanie na implikacje pedagogiczne dla praktyki edukacyjnej w kontekście polskiej edukacji wczesnoszkolnej. Badania przeprowadzono w języku angielskim w grupie studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli szkół uniwersyteckich oraz wykładowców akademickich. The dissertation addresses the social functions of early childhood education in the Finnish education system. This dissertation consists of two parts. The first part contains a theoretical analysis that explains the essence of the social functions of education, educational ideologies and the key words in the dissertation: egalitarianism, Sisu, excellence. A characterisation of the Finnish education system was also made, with a special focus on the first educational stage. The empirical part included a presentation of the methodological conception of the thesis, a description, analysis and presentation of the results of the own research carried out in university practice schools in Finland. The obtained data made it possible to point out pedagogical implications for educational practice in the context of Polish early childhood education. The research was conducted in English with a group of pedagogical students, university school teachers and university lecturers.Item Zjawisko plagiatu a młodzież akademicka. Studium socjopedagogiczne(2018) Sokołowska, Anna; Gromkowska-Melosik, Agnieszka. PromotorDysertacja wpisuje się w rozważania nad zjawiskiem plagiaryzmu, w obszarze nauk społecznych. Punktem wyjścia pracy był opis zasadniczych przemian funkcji uniwersytetu, które nastąpiły w ostatnich dekadach. Szersze tło zmian w podejściu przez studentów do problemu plagiatu wymaga przedstawienia sześciu typów przemian we współczesnym społeczeństwie. Pierwszy dotyczy statusu wiedzy oraz zmian w funkcjonowaniu współczesnego uniwersytetu. Drugi zmiany sposobu uczenia się młodzieży, z typowego dla przeszłości – systematycznego i linearnego – na rzecz mozaikowego i sfragmentaryzowanego. Trzeci kontekst jest związany z przejściem w systemie oceniania na rzecz „beznamiętnego” testowania. Wreszcie, kolejnym kontekstem jest charakteryzujący współczesne społeczeństwo upadek autorytetów i relatywizacja norm moralnych, które sprzyjają zachowaniom nieuczciwym. Piąty kontekst, to winternalizowana przez wielu młodych ludzi bezwzględna orientacja na sukces. Ostatni dotyczy przemian kulturowych, a w szczególności zasadniczego wzrostu wpływu kultury popularnej na tożsamość młodzieży. W części empirycznej zaprezentowano rezultaty badań przedstawionych w paradygmacie konstruktywistyczno-interpretacyjnym, skoncentrowanych wokół problemu postrzegania przez współczesną młodzież akademicką zjawiska plagiatu w kontekście swoich doświadczeń oraz przemian społeczno-kulturowych.