Browsing by Author "Hejwosz-Gromkowska, Daria"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item Edukacja obywatelska w Anglii – założenia, perspektywy, wyzwania(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Hejwosz-Gromkowska, DariaBritain is exceptional among modern Western democracies in having had citizenship education in public schools. British people have regarded themselves as “subjects” rather citizens. It has been changing recently. Due to social transformations, especially growing multiculturalism and associated social tensions, citizenship education became the core of social and political debate. After 1997, when the Labor Party came to power, the discourse of citizenship as well as citizenship education developed. The main aim of citizenship education in state schools is to build social cohesion and reduce social tension through dialogue. School curricula pay more attention to identity and cultural diversity. The aim of the paper is to present and analyse the main premises of educational policy in the context of citizenship education in public schools in England. I will also attempt to reconstruct the social and political debate on the consequences of introducing citizenship education to state schools.Item Edukacja obywatelska w Anglii. Od polityki Partii Pracy do Brexitu – wybrane konteksty polityczne, społeczne i edukacyjne(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2021) Hejwosz-Gromkowska, DariaEdukacja obywatelska w Anglii została wprowadzona do szkół, jako odrębny i obowiązkowy przedmiot w 2002 roku. Jej implementacji – poza celami merytorycznymi wyrażonymi w tzw. Raporcie Cricka (1998) – przyświecały również cele polityczne wyrażone w programie Partii Pracy. Szkolna edukacja obywatelska stała się przedmiotem zainteresowań rożnych aktorów społecznych: naukowców, komentatorów, polityków, nauczycieli. Od momentu jej wprowadzenia następowały zmiany w programach nauczania, będących konsekwencją zarówno transformacji politycznych, jak i zmian na szczeblach władzy. Celem niniejszego artykułu jest próba analizy i rekonstrukcji politycznych i społecznych uwarunkowań edukacji obywatelskiej w systemie szkolnictwa obowiązkowego w Anglii. Rozważania zawarte w niniejszym artykule zostały podzielone na cztery kluczowe okresy, obejmujące lata (1998–2020), w których rządy Laburzystów, a następnie konserwatystów dokonywały reform w programach kształcenia mających znaczenie dla szkolnej edukacji obywatelskiej.Item Edukacja religijna w Anglii – budowanie spójności społecznej i obywatelskiej w warunkach pluralizmu kulturowego(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Hejwosz-Gromkowska, DariaFaith institutions play a vital role in shaping social structure, social capital and social cohesion. Both religious and citizenship education can contribute to making good citizens. The latter is more political oriented, while the former is focused on faith, spirituality and morality. The English model of religious education is oriented towards a multi-faith dialogue, without the aspects of worship and confession. The phenomenological approach assures that every child, regardless of their religious background, is obligated to attend religious education. Today, the UK is facing many challenges, including secularization and cultural differentiation of the society. Thus, the educational institutions revise curricula and aims of learning. The aim of the paper is to present and analyze the main premises of educational policy in the context of religious education in public schools in England. I will also attempt to reconstruct the social and political ongoing debate on the aims of RE.Item Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM I(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, Aleksandra; Chomczyńska-Rubacha, Mariola; Rubacha, Krzysztof; Pankowska, Dorota; Kopciewicz, Lucyna; Czerepaniak-Walczak, Maria; Frąckowiak-Sochańska, Monika; Buchowska, Natalia; Sekowska-Kozłowska, Katarzyna; Kopińska, Violetta; Cackowska, Małgorzata; Ostrouch-Kamińska, Joanna; Dec-Pietrowska, Joanna; Długołęcka, Alicja; Paprzycka, Emilia; Walendzik-Ostrowska, Agnieszka; Waszyńska, Katarzyna; Zamojska, Eva; Hejwosz-Gromkowska, Daria; Buchnat, Marzena; Cytlak, Izabela; Jarmużek, Joanna; Popow, Monika; Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Głowacka-Sobiech, Edyta; Skórzyńska, Izabela; Walczak, Bartłomiej; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item Młodzież, Facebook a problem partycypacji społecznej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Hejwosz-Gromkowska, DariaOver the past decade, Facebook and Internet-based technologies have become a central part in the social lives of many young people around the world. Social network sites such as Facebook are often conceived of as purely social spaces while there is growing evidence that they may serve as a powerful tool in communication and creating digital citizenship. Moreover, studies show that Facebook can be used in mobilising social participation. In this paper I will try to answer the following questions: does Facebook help make good citizens? Does it help to understand democracy? Is Facebook a real or only a virtual community? How to work with students to give them clear guidelines on how to be responsible digital citizens?Item Społeczne funkcje szkolnictwa wyższego w RPA i konstruowanie różnicy(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012) Hejwosz-Gromkowska, DariaFollowing the ending of apartheid, the question is asked to what extend the equity between the Blacks, Coloured and Whites was achieved. The large disproportion in school access during the apartheid period caused inequalities and marginalized especially non-Whites. After 1994 many reforms were introduced in the school system to assure equity in education among different ethnic groups. The Blacks and other ethnic groups still have worse results in the school system. The research data show that many of the Blacks still attend to the poor schools where they received worse quality of education, while the Whites have an access to well-equipped schools. Thus the chances of the latter to achieve high position on the social ladder are better. Despite the fact that enrollment in higher education increased among these groups, still many of them do not graduated from the universities and technikons. The researchers also point out that not only race is the most important factor in the social stratifi cation but also socio-economic status. Moreover, some of them see that in the South Africa there is (de)segregation in the school system because of these two mentioned factors. In this paper I made an attempt to reconstruct the social function of the education in post-apartheid era. I also try to answer to the question why there is a gap between school achievement among the Blacks and the Whites. I analyze and discuss the main factors which infl uence to the access to higher education.Item Społeczne i pedagogiczne konsekwencje orientacji konsumenckiej w szkolnictwie wyższym(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im.Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013) Hejwosz-Gromkowska, DariaThe paper presents contemporary discussion about consumerism in academia. Commercialization of higher education is widely discussed among scholars. Some of them condemn the commodi cation of higher education as well as the neoliberal approach. The others perceive the market orientation in HE as the necessity and the next step in this area development. The orientation on students as a customer is widely discussed in the literature. The author of this paper reconstructs and analyses selected problems of commercialization and consumerism in academia, including the relationship between the tutor and the student replaced by the producer- consumer relationship, grades in ation, student satisfaction and infantilization of education. Moreover, the author of the paper makes attempt to analyze di erent approaches towards consumerism in academia and presents a contrasting orientation towards problem in question.Item Wychowanie obywatelskie a problem nauczania historii – rekonstrukcja zachodniej debaty(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im.Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013) Hejwosz-Gromkowska, DariaSome academics claim that history education is a vital component in citizenship education, others say that its role is overestimated. In the postmodern perspective there is “the end of the past” which is, to some extend, a product of consumption society and globalization. The contemporary societies are future-oriented and the rituals, myths and the need of belonging have nearly disappeared. In this context the questions about the purposes of history education and its relation to citizenship education are posed: should history education be nation-orientated to build loyalty and commitment or should it develop skills and knowledge for better comprehension of the present? Is history education oriented towards consensus or con ict? How to talk about history in multicultural societies, without marginalizing particular groups and without imperious imposition of the only version of “the Truth”? In order to answer to these question the reconstruction of the western debate has been made.