Browsing by Author "Hurysz, Mateusz"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Kościół katolicki archidiecezji gnieźnieńskiej i poznańskiej wobec Wielkiej Wojny (1914-1918)(2022) Hurysz, Mateusz; Kołacki, Jerzy. PromotorRozprawa doktorska jest próbą analizy postawy i odtworzenia obrazu działalności Kościoła katolickiego archidiecezji gnieźnieńskiej i poznańskiej wobec Wielkiej Wojny w latach 1914-1918. Autor pracy przystępując do badań zadał sobie kluczowe pytanie, jakie było jego stanowisko i program przeciwdziałania skutkom konfliktu oraz konkretna aktywność. Temu zagadnieniu podporządkowano pytania pomocnicze, które wyznaczyły zakres praktycznych poszukiwań naukowych. Praca składa się z czterech rozdziałów. Tytuły rozdziałów odzwierciedlają badaną problematykę. Są to warunki działania i sytuacja Kościoła katolickiego w Poznańskiem w latach 1914-1918, jego duszpasterska posługa oraz działalność społeczna i charytatywna. Ostatni rozdział traktuje o stosunku duchowieństwa wobec sprawy polskiej. W polu zainteresowania znalazło się także szereg problemów, wpływających na życie codzienne. Większość działań na poziomie archidiecezji w obszarze działalności duszpasterskiej i charytatywnej ma swoje źródło w decyzjach papieskich i zjazdach biskupów niemieckich. Stąd wynika przywiązywanie ogromnej roli do duszpasterstwa jeńców wojennych. Wielka Wojna przyczyniła się do wzrostu pobożności wiernych i jeszcze mocniejszego związania się ich z Kościołem. Jak wykazały badania na wielki podziw zasługują również wierni katolicy i całe społeczeństwo polskie, które w obliczu dramatycznej sytuacji we wszystkich obszarach życia nie zachowali się biernie.Item Odpowiedzialność zawodowa, a wprowadzanie uczniów klas IV szkoły podstawowej w świat historii. Oczekiwania społeczne, a codzienna rzeczywistość – wyniki obserwacji młodego nauczyciela(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Hurysz, MateuszThe teacher today works in close relationship with others, which forces him to accept a limited set of attitudes and ways of action. I assume for the purposes of this paper two groups of factors for the teacher modeling approach: external – pedagogical supervision and school-imposed regulations deriving from state teachers’ and society’s expectations, especially from parents and students themselves, the internal factors – the process of educating and teaching every teacher and crucial, long-term formation of conscience. Based on this specific quadrangle I will present the first stage of introducing a young man to the world of history at the second stage of compulsory education in Polish schools. The assumption is that a primary school teacher may encourage or discourage the student to continue learning history, both national and global, in the middle school or in the secondary school. This is a great responsibility, which even teachers themselves often forget. The article indicates how all of this corresponds to social expectations and what everyday reality for a young teacher is...