Browsing by Author "Ilski, Kazimierz"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item O porwaniu Prozerpiny(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Ilski, Kazimierz; Kotłowska, AnnaKlaudiusz Klaudian (łac. Claudius Claudianus) był jednym z najwybitniejszych poetów późnego antyku, a jego poezja porównywana była pod względem jakości, już przez mu współczesnych, z dziełami tak uznanych i kanonicznych twórców, jak Homer czy Wergiliusz. Epos mitologiczny „De raptu Proserpinae” jest dzisiaj najbardziej znanym poematem Klaudiana, mimo to doczekał się dotychczas tylko jednego siedemnastowiecznego przekładu na język polski. Niniejsza praca jest próbą opracowania takiego tłumaczenia, które byłoby dostosowane do wymogów współczesnego czytelnika i przypomniało mu pomijane długo dzieło utalentowanego poety schyłku starożytności. Z poematem tym, który stanowi zwieńczenie długiej tradycji literackiej, każdy zainteresowany kulturą antyczną powinien się zapoznać.Item Semiotyka zapachów w starożytności(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2008) Ilski, KazimierzThe paper concerns the question, whether we can analyse the favours in the ethical respect. Another problem is whether their usage should be adequate to the persons and situation. Finally the paper touches the problem whether the fragrances or their basic components were distributed according to the social hierarchy. In such case some smells would have been excluded from the common usage as devoted strictly to the gods, kings, priests etc.Item Ursula virgo et turba virginum w poezji Hildegardy z Bingen(2013) Miazek-Męczyńska, Monika; Ilski, Kazimierz; Banaszkiewicz, JacekThe lyric poetry of Hildegard of Bingen still waits for a more detailed elaboration in Polish. This article pretends only to present a few poems – songs from a Symphonia harmonicae caelestiarum revelationum, it means 13 poems connected with a history of saint Ursula, virgin and martyr, who was killed by Huns in Cologne with eleven thousand holy virgins (according tradition). Their martyrdom described in a poetical vision by Hildegard (poems 43-55 in edition P. Barth, M.-I. Ritscher, J. Schmidt-Görg, Hildegard von Bingen: Lieder, Salzburg 1992) encouraged the auditors of songs (especially the nuns from Rupertsberg) to deliver up their virginity to God. This cycle of songs as a commendation of a mystical marriage and relationship of Christ and the Church could be interpreted in a context of the Old Testament (for example the Song of Songs) and patriarchal texts, like Symposium of saint Dionis of Olimp. In Hildegrad’s poetry saint Ursula accomplished the God’s plane of salvation as a successor of Eve and Maria and as exemple for all women tending the Eternal Life.