Browsing by Author "Jaworska, Dorota"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Introduction. Young Linguists' Insights: Taking interdisciplinary approaches to the fore.(Wydział Anglistyki UAM, 2013) Połczyńska, Monika; Pakuła, Łukasz; Jaworska, DorotaItem Irony comprehension in schizophrenia(Wydział Anglistyki UAM, 2013) Jaworska, Dorota; Cieślicka, Anna; Rataj, KarolinaOne of the deficits associated with schizophrenia is the language disorder. While classic analyses of the problem have focused on the traditional linguistic levels (Chaika 1974; Covington et al. 2005), schizophrenic patients have been demonstrated to exhibit deficits in comprehending nonliteral forms of discourse (Brüne and Bodenstein 2004; Sponheim et al. 2003; Rapp et al. 2008). The aim of the present study is to analyse irony comprehension in paranoid schizophrenia. Ten male patients were asked to choose the most appropriate interpretations of ironic and literal scenarios. They chose literal paraphrases significantly more often than a matched control group, which points to the existence of a figurative language comprehension deficit in schizophrenia.Item Subjective vs. objective viewing of "think" in English(Wydział Anglistyki UAM, 2013) Korpal, Paweł; Połczyńska, Monika; Pakuła, Łukasz; Jaworska, DorotaSubjectivity in language and the process of subjectification have been widely discussed over the last few decades in cognitive grammar. By means of the Langacker’s subjectification theory the author analysed the subjective and objective viewing of the English mental verb think. The present study corroborates the hypothesis that in English the act of thinking is conceptualised mainly in such a way that the speaker is objectified by putting himself on stage.Item Young Linguists' Insights: Taking interdisciplinary approaches to the fore(Wydział Anglistyki UAM, 2013) Połczyńska, Monika; Pakuła, Łukasz Piotr; Jaworska, DorotaYoung Linguists’ Insights, an edited collection, offers a fresh perspective on a number of current issues in interdisciplinary linguistics. Both renowned specialists and junior researchers present the output of their work in 30 chapters grouped into six thematic sections. The scope of the publication encompasses sociolinguistics, neuro- and psycholinguistics, language and technology as well as more traditional approaches to language.Item Znaczenie badawcze gestu w analizie procesów poznawczych osób niewidomych i niedowidzących(http://pfk.wikidot.com/, 2012) Jelec, Anna; Fleischer, Zuzanna; Jaworska, DorotaGestykulacja jest wszechobecną cechą komunikacji wśród ludzi, choć występuje również u małp człekokształtnych. Gest daleki jest jednak od bycia przypadkową serią ruchów rąk. Według teoretyków nauk kognitywnych gest i język to dwa uzupełniające się źródła wiedzy na temat procesów umysłowych leżących u ich podstawy. Jeżeli więc gest, podobnie jak język, jest odzwierciedleniem struktury umysłowej człowieka, z której się wywodzi można założyć, iż analiza gestu stanowić będzie istotne źródło danych potwierdzających lub obalających teorie na temat natury konceptualizacji oraz kategoryzacji; w szczególności teorię ucieleśnionego poznania oraz opartą na niej kognitywną teorię metafory. Badanie języka jako ekspresji procesów rozgrywających się na poziomie umysłu — dokładniej rzecz biorąc — ucieleśnionego umysłu jest fundamentalnym założeniem lingwistyki kognitywnej. Niniejszy artykuł przygląda się powiązaniu gestu, języka oraz zjawisk umysłowych, ze szczególną uwagą traktując metaforyczny gest osób niewidomych oraz niedowidzących. Pokazując konceptualne oraz społeczne konotacje występowania różnych typów gestu autorki starają się wykazać, iż jego analiza stanowić może istotny przyczynek do rozwoju kognitywnej teorii poznania.