Browsing by Author "Jelec, Anna"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Are abstract concepts like dinosaur feathers?(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Jelec, AnnaItem Czy pojęcia abstrakcyjne są jak pióra dinozaurów? Obiektyfikacja jako narzędzie poznawcze w świetle badań nad gestem i językiem osób mówiących po polsku oraz angielsku(2013-10-03) Jelec, Anna; Szwedek, Aleksander. PromotorPraca poświęcona jest analizie powiązań między doświadczeniem, językiem a strukturą konceptualną poprzez badanie gestów oraz wypowiedzi osób niewidomych. Przeprowadzona analiza opiera się na założeniach nauk kognitywnych, w szczególności teorii ucieleśnionego poznania. Jeżeli ewolucja systemu nerwowego dostosowała go do kontrolowania czynności fizycznych raczej niż abstrakcyjnego myślenia oznacza to, że struktury konceptualne osadzone są w doświadczeniu fizycznym poprzez układ ruchowo-zmysłowy. Jeżeli przyjąć założenia Teorii Metafory Konceptualnej (CMT), związek między umysłem a ciałem badać można poprzez analizę językoznawczą wypowiedzi. Teoria ta zakłada, że struktura pojęciowa człowieka oparta jest na metaforze: pojęcia abstrakcyjne rozumiane są w odniesieniu do pojęć konkretnych. CMT została w ostatnich latach poddana krytyce metodologicznej, szczególnie ze względu na niemożność falsyfikacji, oraz niewielką sprawdzalność hipotez. Autorka pracy proponuje ulepszenie CMT poprzez wprowadzenie ograniczeń dla mapowań metaforycznych oraz przedmetaforycznych ram konceptualnych. W ten sposób wiarygodność oraz użyteczność teorii zostaje zwiększona, co z kolei umożliwia jej szersze wykorzystanie w ramach badań kognitywnych (m.in. w modelowaniu numerycznym, projektowaniu sieci neuronowych, psychologii itd.).Item Multimodal patterns in cognition and communication(2020) Jelec, AnnaItem Znaczenie badawcze gestu w analizie procesów poznawczych osób niewidomych i niedowidzących(http://pfk.wikidot.com/, 2012) Jelec, Anna; Fleischer, Zuzanna; Jaworska, DorotaGestykulacja jest wszechobecną cechą komunikacji wśród ludzi, choć występuje również u małp człekokształtnych. Gest daleki jest jednak od bycia przypadkową serią ruchów rąk. Według teoretyków nauk kognitywnych gest i język to dwa uzupełniające się źródła wiedzy na temat procesów umysłowych leżących u ich podstawy. Jeżeli więc gest, podobnie jak język, jest odzwierciedleniem struktury umysłowej człowieka, z której się wywodzi można założyć, iż analiza gestu stanowić będzie istotne źródło danych potwierdzających lub obalających teorie na temat natury konceptualizacji oraz kategoryzacji; w szczególności teorię ucieleśnionego poznania oraz opartą na niej kognitywną teorię metafory. Badanie języka jako ekspresji procesów rozgrywających się na poziomie umysłu — dokładniej rzecz biorąc — ucieleśnionego umysłu jest fundamentalnym założeniem lingwistyki kognitywnej. Niniejszy artykuł przygląda się powiązaniu gestu, języka oraz zjawisk umysłowych, ze szczególną uwagą traktując metaforyczny gest osób niewidomych oraz niedowidzących. Pokazując konceptualne oraz społeczne konotacje występowania różnych typów gestu autorki starają się wykazać, iż jego analiza stanowić może istotny przyczynek do rozwoju kognitywnej teorii poznania.