Browsing by Author "Kania, Mariusz"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Hegemonia i znaczenie. Dyskurs władzy w Myanmarze(2016) Kania, Mariusz; Buchowski, Michał. PromotorCelem mojej pracy było wypracowanie aparatu teoretycznego, problematyzującego działanie podmiotów jako istot społecznych, które nie tylko trwają w obrębie dyskursu, ale są jego współautorami. Najważniejszy nie był opór jaki stawiają władzy podmioty podporządkowane, ale jak poprzez swoje praktyki tworzą one dyskurs, który sytuuje ich niżej w hierarchii społecznej. Najważniejszą tezą w mojej pracy jest stwierdzenie, że religia buddyjska w tradycji theravāda jest zasadniczym dyskursem, wpływającym na kreowanie relacji władzy i podmiotowości przez Birmańczyków. Jest to dysertacja z zakresu antropologii politycznej, jednakże obecne są w niej dość silne wątki z innych subdyscyplin antropologicznych. Sama definicja antropologii politycznej jest nieco utrudniona ze względu na fakt, że polityki nie da się oddzielić wyraźnie od innych pól praktyki społecznej. Przedmiotem badań tej subdyscypliny jest władza, która manifestuje się na różne sposoby. Tematyka władzy poruszana była w ramach różnych perspektyw, stąd repertuar teoretyczny, który umożliwia odniesienie się do tego fenomenu może być bardzo szeroki. W mojej pracy bazowałem zasadniczo na dwóch wielkich nurtach myśli naukowej: szeroko widzianej dialektyki heglizmu-marksizmu, a także myśli psychoanalitycznej Jacques'a Lacana, w ujęciu i rozwinięciu dokonanym przez Slavoja Žižka. W odniesieniu do dziedzictwa teoretycznego antropologii nawiązywałem do szkoły manchesterskiej, która uznawała konflikt za immanentny element struktury społecznej oraz główne źródło jej dynamiki.Item Współczesna Azja z perspektywy młodego badacza(2013) Kania, MariuszPublikacja ta zawiera artykuły będące pokłosiem II Międzyuczelnianej Interdyscyplinarnej Konferencji "Współczesna Azja z perspektywy młodego badacza", która odbyła się dnia 31/05/2012 roku w Poznaniu. Została ona zorganizowana przez Sekcję Azjatycką „Satya” Studenckiego Koła Naukowego Etnologów im. Bronisława Piłsudskiego, działającego przy Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Gdyby nie hegemoniczna nauka europejska, a w tym wypadku geografia trudno byłoby znaleźć wspólną płaszczyznę, która potrafiłaby taką różnorodność włączyć w jakąś całość jaką jest kontynent azjatycki. Tych kilka artykułów odnoszących się do tak odmiennych społeczności łączy jedno - pasja badawcza młodych ludzi ukierunkowana na ten obszar świata. W trakcie konferencji poruszone zostały tak odmienne tematy, z tak wielu perspektyw, że wydaje się być trudnym odnalezienie jakichkolwiek wątków wspólnych. Bynajmniej w przedstawionych w poniższej publikacji tekstach możemy odnaleźć przewijające się wątki narracji postkolonialnej, które w sposób krytyczny analizują współczesne zjawiska narracji tworzonych w odniesieniu do rozmaitych praktyk kulturowych. Warto wymienić tu chociażby kwestię krzyżowań w filipińskiej Pampandze, czy obraz mieszkańców Chin tworzony w literaturze i filmie euro - amerykańskim. Drugim wątkiem obecnym w kilku tekstach jest problem wytwarzania dyskursów dających podstawy do generowania tożsamości podmiotowej. W tej tematyce pojawiają się zagadnienia związane z tworzeniem izraelskości, a także ukazana jest rola dyskursów religijnych jak Buddyzm i Burchanizm z tej perspektywy. W tym kontekście ciekawie przedstawiona została analiza funkcjonowania imigrantów pochodzących m.in. z Europy, Ameryki Północnej i Australii w Chinach. Wszystkie artykuły są zapewne wycinkiem badań jakie podejmują młodzi badacze w swoich wymagających wyrzeczeń dociekaniach poznawczych, dlatego oczekiwać należy w przyszłości twórczego rozwinięcia przedstawionych tu zagadnień.