Browsing by Author "Kaniewski, Jerzy. Promotor"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Droga do ucznia. Polonistyczne ocenianie kształtujące na III i IV etapie edukacyjnym(2011-05-11T10:36:27Z) Szufnarowska, Monika; Kaniewski, Jerzy. PromotorW dysertacji przedstawiono założenia oceniania kształtującego, a także dokonano diagnozy kompetencji tekstotwórczej uczniów gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej w zakresie oceny koleżeńskiej i samooceny oraz diagnozy poziomu przygotowania merytorycznego polonistów w zakresie stosowania przez nich elementów oceniania kształtującego na lekcjach. W pracy pojawia się analiza zawartości podręcznikowej obudowy metodycznej dla nauczycieli pod kątem jej przydatności w określaniu przez polonistów kryteriów sprawdzania uczniowskich prac pisemnych. Jej dopełnienie stanowi badanie typów poleceń podręcznikowych zgodnych z założeniami oceniania kształtującego w książkach do języka polskiego (w zakresie samooceny i oceny koleżeńskiej). Nadrzędnym zaś celem obserwacji uczyniono wykazanie specyfiki polonistycznego oceniania kształtującego na III i IV etapie edukacyjnym.Item Dyskurs tożsamościowy w podręcznikach do języka polskiego wobec potrzeb ucznia w okresie wczesnej adolescencji(2018) Mytko, Marta; Kaniewski, Jerzy. Promotor; Udzik, Beata. PromotorLiczba zagadnień wchodzących w skład języka polskiego wzrasta, a dydaktycy kładą nacisk na oddziaływanie wychowawcze. W tym kontekście znaczenia nabiera dyskurs tożsamościowy. Jego obecność na lekcji języka polskiego uzasadniają literaturoznawcze teorie i dokumenty oświatowe. Poruszanie kwestii tożsamości jest ważne w odniesieniu do potrzeb rozwojowych uczniów w okresie adolescencji. Z uwagi na rolę, jaką w procesie dydaktycznym pełni podręcznik, założono, że sygnalizowane kwestie zostaną uwzględnione przez autorów. Wyniki analiz własnych potwierdzają obecność dyskursu tożsamościowego w podręcznikach dla gimnazjum. W badanych książkach odnaleziono polecenia oraz fragmenty literatury młodzieżowej sprzyjające rozwojowi tożsamości rozumianej tradycyjnie (zgodnie z koncepcją Erika Eriksona) oraz narracyjnie (zgodnie z teorią Dana McAdamsa). Badaniu poddano też teksty i polecenia związane z tożsamością cielesną, sprzyjające kształtowaniu własnego systemu wartości (szczególnie postawy patriotycznej) oraz odniesieniu się do tradycji (szczególnie do Biblii), a także kultury i sztuki (na przykładzie teatru). Analiza pozwoliła dostrzec obecność różnych wymiarów funkcjonowania dyskursu tożsamościowego w podręcznikach, jednocześnie uwypukliła różnice między badanymi cyklami książek.Item Miejsce epok przedromantycznych w edukacji ponadpodstawowej. Perspektywa kulturowa(2023) Słoma, Paulina; Kaniewski, Jerzy. PromotorW rozprawie poruszona została problematyka zaznajamiania uczniów szkół ponadpodstawowych z szeroką panoramą kulturową epok dawnych. Dysertacja składa się z pięciu części. Rozdział pierwszy dotyczy metodologicznych aspektów interpretowania świata i historii. Rozpoczynając od rytualnej roli szkoły i tożsamościowego aspektu kontaktu z tekstem literackim w edukacji polonistycznej autorka wskazuje, w jaki sposób antropologiczne i kulturowe sposoby interpretacji przeplatają się z praktyką szkolną. Rozdział drugi składa się ze szczegółowego oglądu fragmentów programów nauczania i podstaw programowych poświęconych epokom przedromantycznym. Rozdział trzeci dotyczy podręczników opracowanych w odniesieniu do podstaw programowych z lat 2008 i 2018, a więc tych, które towarzyszyły i towarzyszą uczniom na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia. Rozdział czwarty skupia się na diagnozie uczniowskich kompetencji w zakresie rozumienia i interpretacji utworów staropolskich. Autorka dysertacji poddała analizie dwa, obszerne, materiały źródłowe. Pierwszym zbiorem są archiwalne prace uczestników II etapu Olimpiady Literatury i Języka Polskiego z lat 2013 i 2014. Tematy staropolskie, którymi we wspomnianych edycjach zajmowali się olimpijczycy, brzmiały: Jana Kochanowskiego Pieśń 11 – poetycka lekcja mądrości. Analizując utwór określ, w jaki sposób przekonuje poeta do ideału powściągliwości oraz Zinterpretuj wiersz Wacława Potockiego „Grobowi” ze zbioru „Nagrobki” zwracając uwagę na wykorzystanie środków językowych. Drugi zbiór prac jest wynikiem przeprowadzonego przez doktorantkę w czerwcu 2019 roku badania, którym objęła kończących pierwszą klasę szkoły średniej uczniów z kilku poznańskich szkół. Zaprojektowane ćwiczenie polegało na stworzeniu wypowiedzi interpretacyjnej na podstawie utworu Jana Kochanowskiego. W trakcie prowadzonych w rozdziale czwartym analiz autorka korzystała z obszernej bibliografii bezpośrednio odnoszącej się do utworów literackich będących przedmiotem pracy uczniów. Rozdział piąty stanowi praktyczne podsumowanie wniosków wypływających z prowadzonych w rozprawie analiz. Materiałem egzemplifikacyjnym stało się Średniowiecze – epoka niejednorodna, przez lata nadmiernie dyskredytowana lub dowartościowywana w przestrzeni dydaktycznej. Rozważania bliskie kulturowej historii literatury i poetyki kulturowej, w przekonaniu doktorantki, mogą okazać się pomocne w usuwaniu barier odbioru tekstów i nieprzystawalności ich treści do doświadczeń współczesnych uczniów. W rozdziale ostatnim autorka proponuje wyznaczenie trzech głównych osi omawiania Średniowiecza w szkole, w taki sposób, by zachęcić uczniów do rozpoznań zanurzonych w szeroką perspektywę antropologicznej refleksji o człowieku jako uczestniku i kreatorze kultury (Geertz, Goodenough, Greenblatt).Item Uczeń z wadą słuchu a kształcenie polonistyczne na IV etapie edukacyjnym(2014-06-16) Całużyńska, Aneta; Kaniewski, Jerzy. PromotorAutorka, wykorzystując własne wieloletnie obserwacje i doświadczenia związane z nauczaniem języka polskiego niesłyszących i słabosłyszących licealistów, analizuje wybrane kompetencje polonistyczne młodzieży upośledzonej audytywnie i zestawia je z wymaganiami określonymi w dokumentach programowych dla gimnazjum i liceum. Praca składa się z dwóch głównych części. W pierwszej, teoretycznej, omówione zostały ogólne zagadnienia dotyczące osób niesłyszących i słabosłyszących – od terminologii przez wskazanie przyczyn i ściśle z nimi związanych rodzajów uszkodzeń narządu słuchu, aż po różnorodne konsekwencje tego deficytu zmysłowego, w dużym stopniu determinujące proces edukacji, zwłaszcza polonistycznej. Druga część pracy, badawcza, stanowi analizę wybranych umiejętności polonistycznych uczniów trzecich klas liceów i techników z całej Polski. Wyniki przeprowadzonych przez autorkę badań, omówionych w drugiej części pracy doprowadziły do wniosku, iż dostosowanie warunków kształcenia młodzieży z wadą słuchu do specyfiki ich dysfunkcji powinno polegać przede wszystkim na gruntownym przeformułowaniu treści kształcenia, zwłaszcza na IV etapie edukacyjnym. W ostatnim rozdziale dysertacji przedstawiono propozycje rozwiązań metodycznych przydatnych w pracy z uczniem upośledzonym audytywnie, sugerując przy tym zakres niezbędnych zmian w zakresie treści nauczania licealistów z wadą słuchu.