Browsing by Author "Konieczny, Jerzy. Promotor"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Analiza bezpieczeństwa żywnościowego w Polsce po przystąpieniu do Unii Europejskiej w perspektywie zrównoważonego rozwoju. Studium politologiczne(2015-05-28) Kamprowski, Rafał; Konieczny, Jerzy. PromotorGłównym celem rozprawy jest dokonanie współczesnej analizy bezpieczeństwa żywnościowego w Polsce. Zamierzenie to autor starał się osiągnąć, na poziomie deskrypcyjnym, poprzez analizę instytucjonalną jednostek odpowiedzialnych za kreowanie bezpieczeństwa żywnościowego oraz analizując społeczną percepcję zagrożeń na podstawie uzyskanych wyników badań. W dysertacji dążono do ustalenia możliwych przyszłych scenariuszy rozwoju bezpieczeństwa żywnościowego w Polsce podkreślając potencjalne wyzwania i zagrożenia. Starano się dokonać ich eksplanacji poprzez identyfikację oraz hierarchizację negatywnych czynników zagrażających analizowanemu wymiarowi bezpieczeństwa kraju. Dodatkowym celem dysertacji było wskazanie w jakim wymiarze zastosowanie modelu transdyscyplinarnego może ukazać się przydatne w prowadzeniu badań nad bezpieczeństwem żywnościowym. Bezpieczeństwo żywnościowe powinno być kreowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju uwzględniając poziom kultury bezpieczeństwa zarówno młodych ludzi jak i przedstawicieli służb, inspekcji, straży, organizacji pozarządowych oraz szkolnictwa wyższego. W ten sposób uzyskany model badań zintegrowanych, a dokładniej transdyscyplinarnych, przyczynić może się, poprzez swoje ukierunkowanie na przyszłość, do ograniczenia potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa.Item Determinanty polityki bezpieczeństwa energetycznego Polski w latach 1997-2013(2017) Adamkiewicz, Jakub; Konieczny, Jerzy. PromotorCelem rozprawy jest określenie głównych determinantów bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz odpowiedzenie na pytanie czy kultura energetyczna Polski wskazuje na jej zrównoważenie? Problem badawczy dotyczy szeroko pojmowanego społeczno-politycznego wymiaru bezpieczeństwa energetycznego w Polsce ujmowanego w kontekście analizy ekonomicznej i ekologicznej. Rozważania prowadzone przez autora dysertacji doprowadziły do wprowadzenia nowego terminu zrównoważone bezpieczeństwo energetyczne uzupełniającego koncepcję zrównoważonego rozwoju.Item Nowe technologie w metodologii badań polityki bezpieczeństwa zdrowotnego. Monitoring, obrazowanie i modelowanie(2019) Dajerling, Leonard; Konieczny, Jerzy. PromotorZasadniczym celem niniejszej pracy jest opis, analiza oraz eksplanacja obecnie dostępnych nowoczesnych technologii wykorzystywanych do prowadzenia badań z zakresu monitorowania, obrazowania i modelowania środowiska bezpieczeństwa zdrowotnego w Polsce. W dalszej kolejności wskazanie na wybranych przykładach możliwości zastosowania opisanej wcześniej technologii poprzez integrację systemu bezpieczeństwa zdrowotnego oraz modelowanie założeń polityki zdrowotnej. Postawiona w badaniu hipoteza zakłada, że skuteczność wykorzystania nowych technologii w metodologii procesu badawczego bezpieczeństwa zdrowotnego zależy od transparentnego obiegu wiedzy z zakresu nauk społecznych, technicznych, przyrodniczych i medycznych. Weryfikacja hipotezy pozwoliła na wskazanie, iż obecnie dostępne rozwiązania technologiczne pozwalają na analizę ogromnych danych empirycznych z prowadzonych działań, monitoringu zdrowia oraz środowiska umożliwia badanie oraz prognozowanie zdarzeń w czasie rzeczywistym. Masowe zwiększanie ilości informacji pozwala na zmniejszanie entropi zbiorów (uznanej za niewiedzę), dzięki czemu podejmowanie decyzji może opierać się na bardziej wiarygodnych przesłankach. Badania prowadzą do wniosków, że zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego leży w kwestii badań zintegrowanych, w ramach, których nad problemami pracują wyselekcjonowani eksperci z poszczególnych dyscyplin.Item Polityka Zdrowotna w Polsce. Problemy Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w latach 2007-2017(2020) Klupieć, Roman; Konieczny, Jerzy. PromotorPraca przedstawia politykę zdrowotną państwa w perspektywie problematyki krwiodawstwa i krwiolecznictwa w Polsce w latach 2007-2017. Skuteczne, bezpieczne i racjonalne krwiodawstwo jest jednym z fundamentów efektywnej polityki zdrowotnej państwa. Analiza został przeprowadzona w oparciu o dane pochodzące z Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Poznaniu. Wszystkie najważniejsze kwestie badawcze zostały przedstawione na szerszym tle historii krwiodawstwa i krwiolecznictwa w Polsce i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem roli Polskiego Czerwonego Krzyża. Specjalną uwagę poświęcono zagadnieniom teoretycznym dotyczącym polityki zdrowotnej w perspektywie Unii Europejskiej oraz krajowej. Kolejna część pracy dotyczy regulacji prawnych w zakresie krwiodawstwa oraz struktury publicznej służby krwi w Polsce, a także funkcjonowaniu publicznej służby krwi w Polsce. Jeden z rozdziałów został poświęcony krwiodawstwu w Poznaniu w latach 2007-2017. Dzięki temu ukazano istotne zjawiska zachodzące w tej dziedzinie oraz nowe inicjatywy i działania podejmowane w celu zachowania odpowiednich zasobów bezpiecznej krwi, jak również racjonalizacji i optymalizacji jej wykorzystania. W wyniku badań zostały sformułowane wnioski i rekomendacje uzupełnione o bibliografię.Item Zarządzanie kryzysowe w polityce bezpieczeństwa państwa. Analiza doświadczeń administracji rządowej w województwie wielkopolskim w latach 1999-2011(2013-06-24) Dymek, Dariusz; Konieczny, Jerzy. PromotorPojęcie „zarządzanie kryzysowe” w polityce bezpieczeństwa Polski pojawiło się po powodzi w 1997 roku. Było jednak różnie definiowane. Mimo braku regulacji prawnych, w trakcie wprowadzania reformy ustrojowej w styczniu 1999 roku, powstały pierwsze komórki zajmujące się zarządzaniem kryzysowym. Usytuowano je w strukturach urzędów wojewódzkich oraz powołanym do życia Urzędzie Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności. Rekomendowano wówczas powołanie struktur zarządzania kryzysowego w nowo powstałych samorządach powiatowych i wojewódzkich. W zasadzie 1999 rok można uznać za początek zarządzania kryzysowego w administracji rządowej i samorządowej. W ujęciu prawnym pojęcie „zarządzanie kryzysowe” znalazło się dopiero w 2007 roku. Warto zauważyć, że pięć lat obowiązywania ustawy (2007-2012) i piętnaście lat posługiwania się pojęciem zarządzanie kryzysowe (1997-2012) nie wystarczyło na uporządkowanie legislacyjne tej problematyki w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Tymczasem, mimo regulacji ustawowej, poszczególne województwa w Polsce borykają się z różnymi problemami wynikającymi z braku spójnych aktów wykonawczych oraz dość dowolną wykładnią obowiązujących norm prawnych. W związku z powyższym można postawić tezę, że okres pięciu lat obowiązywania regulacji prawnych był za krótki na zorganizowanie i odpowiednie wyposażenie struktur realizujących zadania zarządzania kryzysowego w samorządzie powiatowym i gminnym, a także na szczeblu województwa. Czy zatem organy administracji publicznej są właściwie przygotowane do realizacji zadań zarządzania kryzysowego? Celem pracy było: określenie zagrożeń realnych i potencjalnych na obszarze województwa; dokonanie oceny rozwiązań prawno-organizacyjnych zarządzania kryzysowego w administracji publicznej; wypracowanie rekomendacji niezbędnych zmian i usprawnień dotyczących zarządzania kryzysowego w województwie, z podziałem na aspekty: legislacyjny, organizacyjny oraz infrastruktury technicznej. Rekomendacje mają na celu podniesienie jakości zarządzania kryzysowego w województwie oraz dostosowanie jego struktur do wyzwań XXI wieku. W pracy zastosowano następujące metody badawcze: analizy instytucjonalno-prawnej (analizy źródeł prawa); analizy systemowej z wykorzystaniem ankiety (przeprowadzonej wśród samorządów gminnych i powiatowych województwa wielkopolskiego); studium przypadku (zjawisko powodzi jaka nawiedziła między innymi Wielkopolskę w 2010 roku). W wyniku przeprowadzonych badań zweryfikowano przyjęte hipotezy badawcze i dowiedziono, że w wymiarze legislacyjnym istniejące ustawodawstwo w dziedzinie zarządzania kryzysowego nie jest jednoznacznie uregulowane, dlatego zachodzi potrzeba kompleksowego uporządkowania tego obszaru. W warstwie organizacyjnym należy standaryzować kwestie organizacji struktur zarządzania kryzysowego, w szczególności w administracji samorządowej, czego na dzień obecny brak. W ujęciu technicznym uregulowania wymaga standaryzacja wyposażenia technicznego oraz informatycznego struktur zarządzania kryzysowego. Działania w powyższych zidentyfikowanych obszarach, w zakresie wskazanym we wnioskach z prac badawczych, mogą podnieść niski poziom przygotowania organów samorządu terytorialnego do realizacji zadań zarządzania kryzysowego.